תיירות 2020 - 2021: המציאות החדשה

ציון יום התיירות (27/9) בתקופת הקורונה מציב בפנינו מראה עם מציאות לא פשוטה של ענף (כמעט) קורס וחבול. לכבוד יום התיירות, פנינו למשרד התיירות כדי לאמוד את היקף הנזק של הענף וגם כדי לדעת לאן מועדות פנינו בשנה הבאה

 

בשנים האחרונות היקף התיירות הנכנסת לישראל גדל באופן משמעותי בהשוואה לתיירות העולמית, ושיא כל הזמנים בכניסות תיירים נרשם בסוף שנת 2019 – עם 4.5 מיליון. עפ"י נתוני משרד התיירות, ההכנסות מתיירות נכנסת  אשתקד הסתכמו בכ 23- מיליארד ש"ח (כ 2.6%- מהתמ"ג של מדינת ישראל). בנוסף, טרום משבר הקורונה, תעשיית התיירות העסיקה כרבע מיליון עובדים באופן ישיר ועקיף. אתם בטח מתארים לעצמכם מתי כל 'הטוב' הזה הפסיק...

 

יום התיירות

 

משבר הקורונה תפס את תעשיית התיירות בשיא של השקעות וציפייה לעתיד טוב אף יותר, אבל התיירות הייתה הראשונה להיפגע מהמשבר ועתידה להיות האחרונה להתאושש בגלל המגבלות החמורות שהוטלו בכל העולם. המשבר הזה עלול להחזיר את ישראל שנים רבות אחורה במאבק לשוב למקום מכובד על מפת התיירות העולמית. בינתיים, במשרד התיירות מתמקדים בתיירות הפנים, דבר שצפוי לגרום לשינוי בפריסת תשתיות התיירות ופתיחה של מתקני לינה באתרים שונים המועדפים על ידי התייר הישראלי (למשל אילת וים המלח).

 

היקף הנזק ותיירות הפנים

נתוני התפוסה בבתי המלון (שעומדים על כ-30% נכון לחודשים מרץ עד יולי כולל) ומספר התיירים הנכנסים (ירידה של כ-98%), הם האינדיקטורים המובהקים למצב התיירות הכללי. הנתונים משקפים צמצום פעילות משמעותי בהיקף של כ–70% בסה"כ.  תיירות הפנים פועלת במתכונת שונה, משבר הקורונה פגע במגוון רחב של אתרי תיירות. הערים שנפגעו בצורה המשמעותית ביותר כתוצאה מעצירת התיירות הנכנסת הן: ירושלים, תל אביב, נצרת, טבריה ועכו המבוססת בעיקר על תיירות נכנסת. לעומתן, אילת וים המלח המבוססים על תיירות פנים, נפגעו פחות.

 

אז מה עושים במשרד התיירות?

לאור המשבר, החליט שר התיירות אסף זמיר לשנות את מטרות המשרד ולהתמקד בעשייה שמטרתה הובלת המאמץ הלאומי לשימור התשתיות וההון האנושי של תעשיית התיירות על מנת לאפשר שרידות וצמיחה מחודשת של התיירות בישראל. אין ספק שהמטרה טובה אבל הדרך?

 

כך הוא מתכוון לעשות זאת:

בתחום תיירות הפנים – השקעה בקמפיינים שיעודדו את הישראלים לצאת לטיולים ולחופשות בארץ, הפעלת סיורים מודרכים לקהל הרחב בחינם, באמצעות רשות הטבע והגנים על ידי מורי דרך מורשים, במימון משרד התיירות. בתחום התיירות הנכנסת – יצירת סמינרים וירטואליים עם גורמיי תיירות מכל העולם ופעילות שיווק, כולל ברשתות החברתיות.

 

התכנית הזו היא אולי התחלה של משהו טוב, אבל בהחלט לא מספיקה בשביל לשנות ולהרים את מצב התיירות!

 

 

2021 – מציאות חדשה

תכניות העבודה לשנת 2021 של משרד התיירות גמישות ומותאמות למציאות החדשה. הן מתייחסות למספר תרחישים אפשריים והן כוללות עדכון והתאמת כלי הסיוע ושיתופי הפעולה עם גורמי התיירות. בגדול, מטרת התכנית היא להחזיר את תנועת התיירות הנכנסת לישראל כמה שיותר מהר.

 

התכנית השנתית כוללת שימור ושיקום תשתיות ושילוב עובדים מתחום התיירות שחווים ירידה משמעותית בהכנסותיהם, כמו למשל  מורי דרך שיועסקו בתחום החינוך כעוזרי חינוך בבתי הספר או שישולבו אותם באתרי חפירות הארכיאולוגיות.  בנוסף משרד התיירות ומשרד האוצר סיכמו על מתווה סיוע לענף התיירות והמלונאות בגובה של  300 מיליון שקל, בהתאם לקשיים שחווה ענף המלונאות עקב הירידה בתיירות הנכנסת. שנת 2021 אדיבה במיוחד לעיר אילת ומשרד התיירות מקציב לה בשנה זו 35 מיליון שקלים ליצירת אירועים, פסטיבלים ואטרקציות.

 

 

המסקנה: בניית תכנית אישית

מתוך התשובות של משרד התיירות באשר לתכניות העתידיות, אנו מסיקים שאין פתרון מערכתי של ממש, וכל אחד שנמצא בתחום התיירות צריך לדאוג לעצמו. בהמשך לכך אנו ממליצים לכל עובדי התיירות (הנכנסת בעיקר) לחשב מסלול מקצועי מחדש, לפחות עד שתבוא עלינו לטובה שנת 2021.  עובדי תיירות הפנים ימשיכו (ברובם) לעבוד בשגרת קורונה, משמע בהתאם למצב הבריאותי בארץ, כלומר קחו בחשבון תקופות חל"תים לסירוגין. לעובדי התיירות הנכנסת אנו מציעים לצאת ולגלות עולמות חדשים בתחום הקריירה, בדיוק כמו שבחרה לעשות גלית.

 

סוכנת נסיעות

 

גלית צפיר היא סוכנת נסיעות כבר 21 שנים, ולאחרונה הבינה שאין מנוס מלפזול לצדדים, אם היא רוצה להמשיך ולהתפרנס בכבוד: "בתחילת הקורונה כאשר השמיים נסגרו נשלחנו לעבוד מהבית, באיזשהו שלב ההנהלה הבינה שזה לא הולך להיגמר בקרוב והוציאה את מרבית העובדים לחל"ת. אני הייתי בין ברי המזל שנותרו לעבוד אך רק בהיקף של כ- 60%  משרה. הבנתי שאני חייבת להתחיל לחפש משרה במקביל ובתחום אחר כי האופק לא נראה כרגע. ניגשתי למשרד עו"ד באזור מגורי, ובלי להתבייש סיפרתי להם שאני סוכנת נסיעות ושאני מחפשת השלמת הכנסה. למזלי, הם הסכימו לקבל אותי לעבוד כמזכירה בשעות אחר הצהריים".

 

ו'מה יקרה אם יחליטו להוציא גם אותך לחל"ת?' שאלנו, צפיר שותקת לרגע ואז משיבה בכנות: "אז דיי אכלתי אותה כי אז אקבל רק 70% משכרי, שכרגע הוא עומד על 60% בלבד ולא אוכל להמשיך לעבוד כמזכירה כיוון שבמקרה זה לא אהיה זכאית לדמי אבטלה. אני משתדלת לחיות את ההווה ולהימנע ממחשבות מדאיגות על העתיד אבל הדבר היחידי שקצת מרגיע אותי הוא שאני צוברת איזשהו ניסיון כמזכירה במקביל, כך שאם אאלץ לעזוב לחלוטין את תחום התיירות אז לפחות יהיה לי משהו נוסף להציע".

 

 

כך תרחיבו אופקים עם הקריירה שלכם:

כרגע המצב בתחום התיירות הוא כזה שמחייב אתכם לחפש רחב ולנווט נכון. אין זה אומר שזנחתם לעולמים את תחום התיירות, אבל זכרו שעכשיו אנחנו בתקופת משבר. עוד יגיע היום בו התיירות תשוב להיות פופולרית אבל בינתיים...

 

ניווט נכון הוא חיפוש רוחבי של משרות פוטנציאליות שיאפשרו לכם לממש יכולות אחרות שלכם ולנצל מיומנויות קיימות גם בתחומים אחרים, שכרגע נחוצים יותר כדוגמת: טלמרקטינג, תעשייה וייצור, קמעונאות, תחום הבריאות ועוד.

 

הצעתנו: אל תפסלו שום אופציה והיו נכונים לבדוק ולנצל כל הזדמנות תעסוקתית שנקרית בדרככם!

 

קרדיט תמונות: shutterstock