הכוח הנשי לשנת 2021 : קווים לדמותו

יום האישה הבינלאומי חל היום, ולשם כך בדקנו עבורכם נתונים מעניינים המאפיינים את כוח העבודה הנשי לשנת 2021 וגם שאלנו את אסנת ארליך- ויגדור, סמנכ"לית משאבי אנוש, מקבוצת קוקה קולה כמה שאלות על כוח והשראה

 

 

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתונים עדכניים לקראת יום האישה הבינלאומי ובכללם הנתון כי 'הכוח הנשי' באוכלוסייה, נכון לסוף שנת 2020 עומד על כ- M4.7  , באותה השנה (2020)  נשים היוו מעל 59% מסך הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, ולשם השוואה הנתון לשנת 1970 עמד על קצת מעל ל- 43% מסך הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, אין ספק כי יש התקדמות בתחום ההשכלה, אך השאלה היא מה קורה עם הנשים בתחום התעסוקה?

 

עפ"י ניתוח הנתונים והדאטה של דרושים IL, עולה כי התפלגות המקצועות בין הגברים לנשים דיי צפויה. הגרף הבא מייצג את התפלגות הנשים לעומת הגברים בתחומים השונים. כפי שניתן לראות הנשים שולטות בתחומי האדמינסטרציה, משאבי האנוש, החינוך,משפט וכספים, והבריאות. תחום שירות הלקוחות מאוזן, ההייטק ברובו גברי וכך גם תחום הניהול והלוגיסטיקה.

 

התפלגות מגדרית לתחומי העיסוק:

יום האישה

 

אנו רואים שתחום ההייטק הוא בדומיננטיות גבוה מאוד למגדר הגברי, זה אינו מפתיע, אך מה בעצם בשנת 2021 הסיכוי של נשים להשתלב במגזר ההייטק?

 

אז, למרות שזה מקצוע גברי, גברים ונשים דיווחו שהתקבלו בצורה שווה למקום עבודתם. כאמור, נשים בהייטק מתאמצות יותר ושולחות בממוצע יותר קורות חיים מהגברים. נראה שהמאמץ משתלם ולמרות מיעוטם המספרי הן דיווחו שהן מתקבלות באופן שווה.

 

 

מי מצא עבודה?

 

אחוז האנשים שדיווחו שמצאו משרה דרך דרושים IL, מסתמן כי במקצועות נשיים יותר (יחס מחפשי עבודה הנשיים גבוה), אחוז הנשים שדיווחו כי התקבלו לעבודה גבוה יותר.

 

יום האישה

 

שליחת קו"ח בתחומים השונים לפי מגדר:

 

שליחת קורות חיים

 

הלמ"ס מדווחת כי בשנת 2020, אחוז הנשים הבלתי מועסקות מכוח העבודה הגיע ל-4.1% לעומת 4.5% בקרב הגברים. למעשה, מאז פרוץ משבר נגיף קורונה, האחוז מכוח העבודה בממוצע לחודשים מרץ-דצמבר 2020 של הנשים הבלתי מועסקות והמועסקות שנעדרו זמנית מעבודתן בכל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה היה 17.1% מכוח העבודה, לעומת 14.8% בקרב הגברים. בהסתכלות רחבה יותר על קבוצות נוספות שהושפעו מהמשבר נראה כי האחוז בממוצע לחודשים מרץ-דצמבר 2020 של הנשים מכוח העבודה המותאם שהיו בלתי מועסקות, מועסקות שנעדרו זמנית מעבודתן בכל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה, ממרץ 2020– הגיע ל-19.5% לעומת 16.9% בקרב גברים.

 

עוד דווח כי 91% מהנשים המועסקות מרוצות מעבודתן (90% מהגברים), 58% מהנשים מרוצות מהכנסתן (67% מהגברים). כמו כן, 15% מהנשים המועסקות דיווחו כי הן 'מרוצות מאוד' מהאיזון בין בית לעבודה, ו-46% נוספות דיווחו כי הן 'מרוצות'.

 

"  למרות נתוני הלמ"ס, בדרושים IL אנו רואים שנשים וגברים משתמשים בפלטפורמה באופן שווה. למעשה השימוש בפלטפורמות אינטרנטיות מקדם באופן זהה את היכולת להתקבל למשרה." מסבירה ליאת הדר שרביט, מנכ"לית דרושים IL וממשיכה: "הנגישות השווה למשרות מהווה שלב ראשון בתהליך מציאת עבודה, ולכן חשוב שנשים ישלחו יותר קורות חיים. מהנתונים עולה שהן בוחנות וקוראות יותר הצעות עבודה אך שולחות פחות מגברים, והמסר שלנו הוא שיש להן כלי מצוין עם נגישות גבוהה למשרות ולכן אנו קוראים להן לנצל אותו ולשלוח יותר קו"ח למשרות הרלוונטיות."

 

אישה להשראה!

 

שם: אסנת ארליך- ויגדור

 

תפקיד: סמנכ"לית משאבי אנוש, מטה CBC ישראל (קבוצת קוקה- קולה)

 

 

7 בום!

 

מה חלמת להיות כשהיית ילדה? 

פסיכולוגית או זמרת

 

איך את נרגעת לאחר יום עבודה עמוס במיוחד? 

מגיעה הביתה ומבלה עם שלוש הבנות המקסימות שלי

 

האם יש מישהו שמהווה השראה עבורך והיית רוצה להיפגש אתו? 

בתקופה הנוכחית אחת הנשים הכי מסקרנות בעיניי היא קמלה האריס, אישה מדהימה שהגיעה לעמדה הבכירה של סגנית נשיא ארצות הברית ועשתה בכך היסטוריה. עוד אישה מעוררת השראה היא ג'סינדה ארדרן, ראשת ממשלת ניו זילנד, שניהלה את משבר הקורונה במדינתה בצורה יוצאת דופן.

 

במה לדעתך נשים מנהלות שונות מגברים מנהלים? 

נשים ניחנו עפ"י רוב באינטליגנציה רגשית מפותחת יותר וביכולת מעולה לג'נגל בין מגוון משימות. לכן ניהול נשי יהיה לרוב "עגול" יותר, כזה שמשלב באופן טבעי בין ניהול המשימות והביצועים לבין ניהול האנשים.

 

האם את חושבת שתקופה זו מאתגרת תעסוקתית יותר נשים ואם כן מדוע? 

מחקרים מראים שנשים עובדות נפגעו יותר מהקורונה ביחס לגברים, ובפרט נשים צעירות. לצערי בזמן סגירת בתי הספר והגנים הפתרון מבחינת משפחות רבות היה להקריב את תעסוקת הנשים כדי לטפל בילדים, אימהות יחידניות נפגעו במיוחד ממצב זה. מי שכן עבדה בתקופת הקורונה נתקלה לרוב באתגר עצום לתמרן בין העבודה מרחוק לבית הומה בילדים, תחת גבולות מטושטשים מאוד בין שני העולמות הללו.

 

מה העצה הכי טובה שאת יכולה להעניק לאישה שמחפשת כרגע עבודה? 

להאמין בעצמה! להאמין ביכולותיה, בכישוריה ובייחודיות שלה, ובכך שיש תפקיד שמחכה רק לה. לאפשר לעצמה לחלום בגדול, לא להקשיב לקולות מקטינים (בתוכה או מבחוץ) אלא לאנשים שמאמינים בה, ולשמור על אופטימיות- חיפוש עבודה זה תהליך והוא דורש סבלנות ותקווה.

 

האם אישה בימינו יכולה לחצות את 'תקרת הזכוכית' ולהגיע לעמדות ניהול באותה המידה כמו גברים? 

האם אנו יכולות? לגמרי. האם זה קורה מספיק? עדיין לא. ברוב המשרות הבכירות בעולם העבודה, הפוליטיקה ובצבא, עדיין עומדים גברים, אבל אנחנו נמצאות בתהליך והרבה סכרים כבר נפרצו. מתי נדע שהצלחנו? כשנראה אותו אחוז של נשים וגברים במשרות בכירות, וכשאשה וגבר באותו תפקיד ירוויחו את אותו שכר. אצטט כאן משפט יפה שקראתי: "אני מסתובבת במרחבים המאוד פריבילגיים של סגל אקדמי בכיר ומועמדים לבית המשפט העליון, מסתכלת סביבי ולא רואה שלכולם יש כשרון כה פנומנלי שגורם לי להגיד "וואו". רבים מהם "רק בסדר". וכשיש הרבה גברים בינוניים, אבל האישה שהגיעה למעמדם היא כוכבת, יש פה בעיה".