ישראל 2022: פערי השכר בין גברים לנשים עדיין כאן

ישראל של שנת 2022 היא אמנם ישראל ליברלית ושוויונית בהרבה מישראל של לפני 50 שנה, אך גם במאה ה-21 עדיין קיימים פערי השכר הבלתי מוצדקים בין גברים ונשים

 

פער השכר בין גברים ונשים

 

מרבית הנשים והגברים עושים אמנם את אותו מסלול בחיים – לימודים, שירות צבאי ולאחר מכן לימודים אקדמאיים, אך על אף שהישגיהן של הנשים אינם פחותים ולעיתים אף עולים על אלו של הגברים, הרי כשמגיעים לסוגיית השכר היחס מתהפך לרעת הנשים.

 

מבדיקה שנערכה בחברת פיננסים מהגדולות במשק עלה כי בגילאי ה-20 עד 30, כלומר העשור הראשון בקריירה פערי השכר עומדים על כ-6.5%. הפער מזנק בעשור השני לקריירה בו ניתן כבר לראות פער שכר של כ-14%, בגילאי ה-40 הפער מטפס לכדי 21% ובגיל 50 הוא מגיע ל-26% - פער של כמעט שליש במשכורתם של גברים ונשים.

 

מסקרים שונים אף עלה כי המקצועות שבהם קיימים פערי שכר גדולים במיוחד (כ-50%) בין גברים לנשים הם בעיקר בתחומי המשפטים והמדעים ובכל המדרג הניהולי.

 

מדוע זה קורה?

אחת הסיבות לפערי השכר היא מסלול הלימודים אותו עושות נשים רבות הנוטות ללמוד מקצועות בהן השכר נמוך.  כך, על פי נתוני זרוע העבודה של משרד הכלכלה שיעור הנשים בענפי תעסוקה המתאפיינים בשכר גבוה נמוך יחסית. 37% בלבד מהעובדים בענף המידע והתקשורת, שאליו משתייכות חברות הייטק רבות, הן נשים, לעומת כמעט 80% מהעובדים בשירותי הבריאות, הרווחה והסעד ובענף החינוך, המתאפיינים בשכר נמוך יחסית.

 

סיבה נוספת לפערי השכר נובעת מהיקפי המשרה בהן בוחרות נשים רבות לעבוד. בשנת 2017 למשל, עבדו הנשים בממוצע כ-8 שעות שבועיות פחות מגברים ושיעור העובדות במשרה חלקית היה גבוה פי 2.5 לעומת שיעור העובדים הגברים. הדבר נובע במידה רבה מהתפיסה המסורתית שעיקר האחריות לגידול הילדים ולעבודות הבית היא עדיין של האישה.

 

נתונים מהשטח

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה כי בשנת 2021 שיעור התעסוקה של הנשים עמד על כ- 56% בלבד. 70% מתוכן עבדו בהיקף מלא והיתר במשרה חלקית (30%). נתון מעניין נוסף הוא שרק כ- 29% מתוכן עבדו כמנהלות שכירות.

 

אז מה הפתרון?

הפתרון צריך להיות מבוסס על שלוש צלעות – המדינה, המעבידים וכמובן הנשים עצמן. בהיבט של המדינה יש להביא לאיזון גדול יותר בין עבודה למשפחה כאשר האיזון עובר דרך הפחתת שעות העבודה השבועיות לצד הארכת שעות הלימודים בבתי הספר. בהיבט של המעסיקים הפתרון עובר דרך מעבר למודל תעסוקתי ששם דגש על ההספקים החודשיים של העובדות ולא על השעות שהן עשו מדי יום. מתכונת גמישה זו תאפשר לנשים לשלב ביתר קלות את העבודה עם חיי המשפחה והפנאי שלהם.

 

ולבסוף, בהיבט הנשים עצמן מדובר על שינוי תפיסתי של ממש הנוגע למבנה התא המשפחתי. נכון להיום רוב הנשים עדיין תופסות את עצמן כאחראיות הבלעדיות על גידול הילדים, בעוד שהגברים מתמקדים בפרנסת המשפחה.

 

השינוי יוכל להגיע כאשר המשוואה הזו תשתנה ויותר גברים יראו את עצמם כצלע שוויונית לחלוטין ביחס לנשים, בגידול הילדים. משמע, השינוי צריך להתחיל מהמשפחה הגרעינית, כשינוי המחשבה המסורתית המקבעת שעדיין שלטת.

 

כמה אתם אמורים להרוויח? טבלאות שכר