סוגרים שנה: התחומים המבוקשים, הטרנדים השולטים ועוד

התחום המבוקש ביותר מבחינת דורשי העבודה בשנה החולפת היה הייטק.

הדבר שהכי חשוב לעובדים הישראליים הוא יחסים טובים עם הממונה הישיר שלהם.

בשנת 2019 שכרה של האישה עדיין נמוך מאשר הגבר באותו התפקיד;

דרושים IL מסכמים שנה וגם נותנים טיפים לשנת 2020

 

5 עובדות מפתיעות על חיפוש עבודה

רואה חשבון - להיות או לא להיות?

שינוי תעסוקתי - מתי ואיך לבצע?

 

 

סיכום שנה 2019 - דרושים IL

 

 

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי נכון לסוף שנת 2019 אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה - 3.9% ושיעור התעסוקה בקרב בני 64-25 - 78.3% (נתונים של משק בתעסוקה מלאה), השאלה היא מהו הדבר שהכי חשוב לעובדים הישראלים במשרה הנחשקת שלהם? אז מסתבר שבישראל חמש התנאים המובילים (לפי הסדר) הם:

 

1.יחסים טובים עם הממונה הישיר

2. שכר

3. יחסים טובים עם העמיתים

4. איזון בין עבודה וחיי פנאי/משפחה

5. קבלת הערכה בעבודה

 

הדו"ח העולמי שנעשה ע"י  ה- BCG, בשיתוף דרושים IL, מגלה כי העובדים ברחבי העולם מדרגים זאת בסדר מעט שונה: במקום ה- 1: מערכת יחסים טובה עם עמיתים, במקום ה- 2: איזון טוב בין חיי עבודה ובית ובמקום ה- 3: יחסים טובים עם הממונה עליו.

 

 

תחומים מבוקשים והבדלי שכר

 

 2018 ו 2019 היו דומות מבחינת דורשי העבודה והביקוש הגבוה ביותר היה לקטגוריית ההייטק ועמד בממוצע על 22%.  הקטגוריה המבוקשת השנייה הייתה מכירות 12% ולאחריה אדמיניסטרציה 11% כספים 9% והנדסה 6%.

 

מבחינת המעסיקים הקטגוריות המבוקשות ביותר בשנים 2018/2019 (לפי הסדר) היו: הייטק 20%,

מכירות 10%, כספים 8%, משרות כלליות 7% והנדסה 6%.

נתון מעניין נוסף שמפרסמת הלמ"ס הוא שככל שעולה רמת ההשכלה של השכיר כך גדלה הכנסתו. ההכנסה  הממוצעת ברוטו לשעה של שכיר בעל השכלה של 16 שנות לימוד ומעלה היא 89.9 ש"ח,לעומת הכנסה של 34.6 ש"ח ברוטו לשעה של שכיר שלמד פחות מ-9 שנים. ומיהם אותם שכירים?  51.6%  מהם  גברים ו-48.4% הן נשים.  לצערנו, פערי השכר עדיין ניכרים וההכנסה החודשית הממוצעת של גבר שכיר היא   12,498 ש"ח לעומת ההכנסה של אישה שכירה - 8,546 ש"ח. הפער בהכנסה החודשית הממוצעת בין המינים עומד על 31.6% !

 

 

הטרנדים שהולכים לתפוס בעולם התעסוקה ממש בקרוב...

 

 

למידה בלתי פוסקת והכשרות און ליין בעבודה זה אחד הטרנדים הכי חזקים ששנת 2020 (ואילך ) מובילה. עובדים ומחפשי עבודה שרוצים להישאר רלוונטיים בשוק העבודה חייבים כל הזמן להישאר מעודכנים בתחומם ולהגדיל את כישוריהם הטכנולוגים אחרת יישארו 'מחוץ למשחק'. העתיד מחייב מיומנויות דיגיטליות גבוהות בכל העבודות והצורך בכך רק יגבר ויעלה. טרנד נוסף הוא בתחום הגיוס שהופך יותר ויותר מפולח ומדויק ונשען על שגרירים כמו  'חבר מביא חבר' למקומות העבודה.

 

לימודים לאורך הקריירה

 

התייחסות ליאת הדר שרביט, מנכ"לית דרושים IL:

 

"הלימודים הפורמליים והלא פורמליים הם השקעה משתלמת עבור כל אחד, אולם אין בהם כדי לנבא הצלחה בשוק העבודה. כיום אנו רואים שהגיל ועימו הניסיון בשוק העבודה הינו מנבא גדול יותר ליציבות, לצמיחה ולדרישות של העובדים בשוק העבודה.  כאשר מדובר בצעירים בעבודות ראשונות החוויה  הינה החשובה ביותר השכר בגיל זה אינו גבוה אך משמעותי כיון שהם חוסכים, עפ"י רוב ל'טיול הגדול' או ללימודים. החלק החברתי חשוב להם כי הם רוצים ליהנות מהחוויה ומסביבת עבודה נעימה וצעירה וגם היחסים הטובים עם הממונים עליהם משמעותיים עבורם, אם כי פחות. בגילאים אילו אנו רואים פחות "נאמנות" לעבודה ומחשבה על קריירה והמעבר בין העבודות הוא גבוה.

 

משרה גלובלית מכל מקום בעולם- העולם הגלובלי הוא כבר עובדה מוגמרת ואם עד לא מזמן רבים היו מוכנים להעתיק את מקום מגוריהם לארה"ב או לאירופה ללא צורך בשכנוע, היום זה כבר יותר קשה. ארה"ב ובריטניה עדיין נתפסים כיעדי עבודה מובילים ומבוקשים ולמרות זאת הנכונות לרילוקישיין גם לשתי המדינות הללו הצטמצם משמעותית.  הסקר האחרון של ה-   BCG     מוכיח כי רק כ- 57% מהנחקרים הסכימו לעבור לגור במדינה אחרת לטובת עבודה. בשנת 2014 המוכנות עמדה על כ- 64%. אולי בעצם זה מוכיח שהמשרות הפכו להיות יותר גלובליות ואינן מצריכות רילוקיישן וניתן לבצע אותן מכל מקום בעולם.

 

משרה גלובלית

 

צד המעסיקים

 

2020 דורשת ממחפשי עבודה למידה לאורך הקריירה ונגישות טכנולוגית מוגברת, אך במקביל גם צד המעסיקים צריך להתכוונן ולשנות מעט גישה. כדי להיות בטוחים שלמועמדים יש את הכישרון המתאים למשרה, יש צורך בהקפדה על תכנון הכולל הגדרת  מיומנויות נדרשות לתפקיד, חשוב להתייחס גם למיומנויות וכישורים מתאימים לתחום הבינה המלאכותית והרובוטיקה שבפתח.

 

בחברות טכנולוגיות החשיבה חייבת להיות עוד יותר מעמיקה כיוון שהם 'יפגשו' בשינויים הללו ראשונים ויצטרכו להתמודד עם בעיות שונות, לכן העובדים שלהם יצטרכו את הכישורים הנכונים להתמודד עם כך. החברות אפל וגוגל כבר החלו להתכונן לכך ופתחו  מרכזי מחקר ופיתוח, מעין 'נקודה חמה' במרכז ת"א שבה מיטב המוחות עוסקים בהכנה לשינוי הגדול הבא. יותר ויותר מרכזים כאלו נפתחים ברחבי בעולם, כמו למשל בברצלונה ואבו דאבי.

 

חברות צריכות לשקול השקעה בפתרונות גיוס חדשניים, כולל שימוש באלגוריתם לזיהוי מבטיח של מועמדים ברחבי הרשת. כמו גם ראיונות וידאו מלאכותיים בעלי יכולת לזהות את פוטנציאל העובדים הנכון לארגון. הגיוס יהיה יותר גלובלי  אך יותר יעיל וממוקד התאמה.

 

חברות צריכות לבנות בשלבים את ההדרכה ולמידת הכישורים החדשים הנדרשים אצל העובדים הקיימים, כדי להתאים אותם לעידן החדש. היערכות זו כוללת פירוט כמותי אשר מפרט אילו עובדים זקוקים לאימונים ספציפיים או נוספים, וכן יישום דרכי למידה חדשות.

 

קרדיט תמונות: shutterstock