איך לקרוא נכון תלוש שכר?

אתם מקבלים אותו בתחילת כל חודש, שנה אחר שנה. הוא משפיע על רמת החיים שלכם והוא מהווה את האסמכתא לכך שהמעסיק משלם לכם את מלוא שכרכם, ומעניק לכם את הזכויות אליהן התחייב עם כניסתכם לעבודה, הלא הוא תלוש השכר שלכם. השאלה היא האם אתם יודעים לקרוא אותו?

 

תלוש שכר

 

תתפלאו גם עבור עובדים וותיקים שעובדים באותו מקום עבודה שנים ארוכות, תלוש השכר נראה לא אחת ככתוב סינית, ולא ממש מבינים לעומק מה משמעותם של הסעיפים השונים המופיעים בתלוש. אז אחת ולתמיד קבלו הסבר קל וממצה מה בעצם אומר התלוש שלכם.

 

תלוש השכר מורכב ממספר סעיפים עיקריים:

 

1. פרטים פורמליים לגבי העובד והמעסיק – סעיף לקוני בו מופיעים שמכם ושם החברה/ התאגיד בו אתם מועסקים

 

2. ותק בעבודה - סעיף זה כולל את תאריך תחילת העסקתכם בעבודה או ותק מצטבר במקום העבודה, הגבוה מבין השניים. מומלץ לבדוק כי הפרטים בסעיף זה אכן מדויקים שכן לשנות הוותק של הועבד יש חשיבות מרובה בכל הקשור לפיצויי פיטורים, דמי הבראה, ופנסיה. בדרך כלל גם השכר של העובד ורכיבי שכר נוספים מושפעים מהוותק של העובד.

 

3. סוג משרה והיקף המשרה – בישראל נהוגים שלושה פרופילים של עובדים –עובד שעתי, עובד יומי ועובד חודשי. שימו לב כי ההגדרה שנקבעה אתכם במועד הקבלה לעבודה היא אכן העבודה המופיעה בתלוש.

 

4. תקופת התשלום – סעיף זה כולל את מספר ימי העבודה בפועל במהלך החודש החולף וכן את מספר ימי החופשה או המחלה אותם לקחתם בחודש זה. כן מופיעה יתרת ימי המחלה והחופשה בתשלום להם אתם זכאים ממקום העבודה. חשוב לבחון את הסעיף הזה ולוודא כי מספר ימי המחלה והחופשה שלכם בתשלום אכן עומדים בהוראות דיני העבודה הרלוונטיים או כפי שסוכמו איתכם בחוזה העבודה.

 

5. השכר – סעיף הכולל את שכרכם השעתי ואת שכרכם החודשי, לרבות דמי הבראה, דמי חופשה, דמי מחלה, תגמולים שונים, ועוד. כן יכלול סעיף זה את נקודות הזיכוי להן אתם זכאים – אזרחי ישראל זכאים ל 2.25 נקודות זיכוי במס הכנסה וכמו כן, יש לא מעט אנשים שזכאים לנקודות זיכוי מסיבות שונות, בין היתר בשל מגורים באזור בעל עדיפות לאומית, בוגרי תואר אקדמאי, הורים לילדים עד גיל 18, ועוד. הנקודות הללו מפחיתות למעשה את גובה המס שתשלמו, ולכן חשוב לוודא שנקודות הזיכוי שמגיעות לכם מעודכנות בתלוש (וכמובן מול מחלקת הכספים בחברה).

 

6. ניכויים – סעיף זה כולל את הניכויים השונים משכר עבודתכם לרבות ניכויי מס הכנסה, ביטוח לאומי, ביטוח בריאות, קופות גמל, קרנות השתלמות, וכיו"ב. ישנן הטבות שהעובד קיבל מהמעסיק ועליהם הוא מחויב במס הכנסה ובביטוח לאומי. למשל שוברי קנייה לחג שהעובד מקבל מאת המעביד נחשבים כהטבה ועל העובד לשלם עבור זה מס הכנסה וביטוח לאומי. דוגמה נוספת היא רכב של החברה שהעובד קיבל מהמעביד גם היא הטבה המחויבות במיסים. יש לשים לב כי המעסיק לא מוריד משכרכם ניכויים נוספים שאינם חוקיים הפוגעים בשכרכם שלא כדין.

 

7. תנאים סוציאליים – סעיף הסוקר את תשלומי המעביד שאינם משולמים ישירות אליכם אך גם אינם מנוכים משכרכם. על תשלומים אלו ניתן למנות את הפרשות המעסיק לקופת גמל, לפנסיה ולפיצויים.

 

8. תשלום המשכורת – סעיף המציין מהו סכום הברוטו (לפני ניכויים) המגיע לעובד ומהו הסכום בפועל (נטו) שיועבר לחשבון הבנק של העובד.

 

שורה תחתונה: תלוש השכר מהווה מסמך קריטי למעקב אחר זכויותיכם כעובדים ועל כן חשוב לשמור את התלושים החודשיים על מנת שתוכלו להציגם במידת הצורך לרשויות המס. כמו כן, גם אם אתם שולטים ומבינים את התלוש לגמרי, מומלץ לבדוק אותו מפעם לפעם כדי לוודא שהמעסיק מעניק לכם את מלוא הזכויות שלכם בהתאם לוותק ולדירוג בעבודה.

 

רוצים לדעת כמה אתם אמורים להרוויח? טבלאות שכר

קרדיט תמונות: shutterstock