4 שינויים עיקריים בשוק התעסוקה 2022

בשנת 2020 חווה שוק התעסוקה העולמי טלטלה משמעותית בעקבות התפרצות מגפת הקורונה והנחיות הריחוק החברתי שגרמו לעסקים רבים להיסגר, ולעובדים רבים לנסות ולהתאים את עצמם לעבודה בתנאים כמעט בלתי אפשריים. בתקופת המשבר, שנמשך למעשה בעוצמות נמוכות יותר עד היום, חלו שינויים דרמטיים בשוק התעסוקה שיש שיגדירו אותם כשינויים טקטוניים של ממש. כיצד ייראה שוק התעסוקה בישראל בשנת 2022, מה יהיה מודל העבודה הנפוץ, אילו מקצועות נמצאים בירידה ואילו בעלייה והאם אנו נמצאים לקראת פריחת סקטור העובדים הפרילנסרים?  

 

עבודה מהבית 2022

 

שינוי 1: עובדים מהמשרד וגם מהבית – בשנת 2022 אנו צפויים לראות עוד ועוד חברות שעוברות למודל העבודה ההיברידי המשלב בין עבודה מהמשרד לבין עבודה מהבית. כמובן שהדברים אמורים במיוחד על חברות טכנולוגיה וחברות שאינן מבוססות ייצור תעשייתי, שאינן זקוקות להגעתו הפיזית של העובד ככורח העבודה. בקרב חברות אלו נהוג כבר כיום ששבוע העבודה מחולק ליומיים עבודה מהבית, ושלושה ימים מהמשרד, ולעיתים הפוך מכך. במהלך השנה הקרובה המגמה צפויה לגדול משתי סיבות: האחת, צמצום כח האדם במשרדים משמעותו הורדה משמעותית בהוצאות השכירות והתחזוקה של החברות, ושנית, הוכח זה מכבר שהפרודוקטיביות של העובדים זהה ולעיתים אף גבוהה יותר בעבודה ביתית, ועל כן יותר ויותר חברות בוחרות לעבור למודל עבודה זה.

 

שינוי 2: גם שכירים וגם עצמאיים –  אם בעבר מרבית העובדים היו עובדים שכירים בלבד הרי שהעבודה הביתית מאפשרת כיום ליותר ויותר עובדים לנצל את זמנם בצורה טובה יותר ולשלב בין העבודה הקבועה לפתיחת עסק עצמאי קטן אותו הם מפעילים לאחר שעות העבודה. הצפי הוא שבשנת 2022 נראה יותר ויותר עובדים שבוחרים לפתוח עסק קטן שיאפשר להם להשלים הכנסה, ואף יהווה עוגן מבטחים מסוים ליום סגריר, כפי שחווינו בגל הראשון של הקורונה.

 

שינוי 3: מקצועות הולכים ונעלמים- השינויים הטכנולוגיים המואצים עליהם ניתן למנות את הבינה המלאכותית, אוטומציה, דיגיטציה ולמידת מכונה ימשיכו להשפיע על שוק התעסוקה גם בשנת 2022. על פי תחזיות הפורום העולמי לכלכלה, תהליכי האוטומציה יובילו לשינויים מרחיקי לכת במקצועות מסוימים ויאלצו את העובדים בהם ללמוד תחומים חדשים, כאשר מקצועות אחרים עשויים להיעלם לגמרי. על המקצועות שימשיכו להצטמצם בשנת 2022, ולפחות להחליף את אופיים ניתן לציין את ענף החקלאות שעובר להישען יותר ויותר על טכנולוגיה ונכנס לעולם ההיי טק, ענף נציגי המכירות הטלפוניים והנציגים הפרונטליים ההולכים ומוחלפים במערכות אוטומטיות וברכישות אונליין, קופאים וקופאיות ההולכים ומוחלפים בקופות שירות עצמי, עובדי ענף התיירות המוחלפים על ידי הזמנה דרך אפליקציות ואתרים ייעודיים, ענף הצילום המקצועי שחווה ירידה עצומה בשל השימוש ההולך וגובר במצלמות הסמארטפונים המשוכללות, ועוד.

 

שינוי 4: סקטור הפרלינסרים ילך ויתחזק - מספר עובדי הפרילנס (עצמאים שאינם שכירים) בישראל חווה בעשור האחרון זינוק של ממש. על פי נתוני הלמ"ס בשנת 2011 פעלו בישראל 250 אלף פרילנסרים, כאשר בסוף העשור בשנת 2020 עלה המספר ל-330 אלף פרילנסרים. המגמה מוסברת בכך שעובדים רבים מבקשים את הגמישות התעסוקתית הטמונה במעמד הפרילנס המאפשרת להם לשלב בצורה טובה יותר החיים המקצועיים לחיים האישיים. בנוסף, במקצועות רבים כיום כל שנדרש מהעובד הוא אמצעים נפוצים כמו מחשב וסמארטפון כך שכל חדר בבית יכול להפוך בקלות למשרד.  המגמה הולכת ומתחזקת נוכח בחירתן של יותר ויותר חברות לעבוד עם פרילנסרים ונותני שירות חיצוניים, ובכך ליהנות משירותים מקצועיים ללא צורך בהתקשרות מחייבת מול העובדים. אין ספק שמגפת הקורונה שטלטלה את חיינו מקצה לקצה היוותה גורם מאיץ לכך, והמגמה צפויה להתחזק גם במהלך השנה הבאה.