היצע וביקוש בשוק העבודה: סוף 2021

אחד האלמנטים הבסיסיים ביותר של כל שוק כלכלי הוא היצע וביקוש, כאשר שני המצבים היותר שגרתיים הם היצע נמוך וביקוש גבוה או היצע גבוה וביקוש נמוך

 

היצע עובדים

 

אם מסתכלים על שוק התעסוקה דרך הפריזמה הזו ניתן לגלות בצורה די ברורה כי שוק התעסוקה של היום,  פוסט משבר הקורונה, הוא שוק אנומלי לגמרי.  מצד אחד, ישנו ביקוש (לכאורה) גבוה המשתקף  במספר המובטלים שרק הולך ועולה וטיפס לאחרונה ל-7.3% מכוח העבודה בשוק, ומנגד היצע המשרות גם הוא עולה במקביל ואף חצה לאחרונה את רף 143 אלף המשרות.

 

למה זה קורה?

אחד ההסברים העיקריים לתופעה הדי חריגה הזו הוא המדיניות הממשלתית של חל"ת בתשלום לעובדים שבא במטרה להגן על עובדים שמצאו את עצמם במשך חודשים ארוכים בבית כתוצאה ממשבר הקורונה.  הסבר אחר הוא הסבר חברתי מעניין המעניק ממד פסיכולוגי לתופעה החריגה. על פי גישה זו הקורונה יצרה איום אנושי קיומי ודחפה אנשים למחשבות בנוגע לעצמם, למקומם בחיים ולדברים שעושים להם טוב.

 

ישנם מובטלים רבים שנמצאים כיום בנקודה (זמנית) שנוחה עבורם בה הם יושבים בבית ושוקלים את צעדיהם, אך לא מתכוונים לחזור לעבודתם הקודמת. זו גם הסיבה לכך שישנם חוקרים הסבורים כי גל זה של מובטלים חדשים שמחליטים לעשות שינוי בחייהם המקצועיים יילך ויגבר עוד במהלך השנה הקרובה כך שהצפי הוא שהשוק יתאפיין בעובדים לשעבר שיושבים בבית ומגוון עצום של משרות עבור אלו שכן מוכנים לעבוד.

 

הטוב, הרע והמעשי

התופעה החריגה הזו של שוק מוצף במשרות ללא "קונים" מעלה את הסוגיה העקרונית לגבי שוק התעסוקה -  האם שוק מוצף במשרות הוא טוב או רע לעובדים ולמשק בכלל? בהיבט החיובי של התופעה ניתן לומר כי היצע רחב של משרות מייצר עבודה לכמה שיותר אנשים. כלומר מדובר על שוק בו  ניתן לצמצם פערים חברתיים, ואוכלוסיות שעד זה מכבר לא התקבלו לחברות ולארגונים המובילים במשק יכולים למצוא עצמם מתברגים לתפקידים דומיננטיים, מצמצמים פערים ובעצם מביאים לשינוי חברתי עמוק במדינה. בהיבט השלילי, הדבר עלול להתבטא בהורדת רף הקבלה למקומות העבודה (שהרי המעסיקים חייבים עובדים).

 

במקביל להיבטים התיאורטיים של התופעה יש לה גם היבט מעשי מידי- התקופה הנוכחית מהווה הזדמנות פז לכל מחפשי העבודה, הצעירים והמבוגרים, שיכולים כעת למצוא טווח משרות רחב מאוד, להקשיח עמדות ולבקש מהמעסיקים שמחפשים אותם בנרות, משכורות גבוהות יותר ותנאים סוציאליים טובים יותר.

 

המצב משליך הן על עובדים צעירים ללא ניסיון שרק יצאו ממעגל הלימודים ויכולים כעת למצוא עבודה יותר בקלות, והן על עובדים וותיקים המבקשים לשפר את תנאיהם או לעלות בדירוג המקצועי ויכולים לעשות זאת כעת בצורה קלה מבעבר.

 

שורה תחתונה: ברור לכולם שמדובר על מצב זמני בהחלט כך שעל מחפשי העבודה לנצל את ההזדמנות שנקלעה בדרכם ולא להשתהות יותר  מדי.

 

קרדיט תמונות: shutterstock