מרקום: מה צריך לדעת על המשרה המבוקשת?

תחום השיווק כולל תת-תחומים רבים, בייחוד בעידן שבו המדיה החברתית שולטת בהתנהגות צרכנית. בין התפקידים המבוקשים בשיווק נמצא תפקיד המרקום, שעוסק בתקשורת שיווקית. התפקיד הייחודי הזה נמצא בביקוש מתמיד בשנים האחרונות. כיצד ניתן לבנות קריירה בתחום?

 

מרקום

 

מרקום הוא קיצור של Marketing Communication, והתפקיד המרכזי של הטייטל הזה הוא להיות אחראי על התקשורת השיווקית של חברות. כלומר, אלו שעוסקים במרקום אחראים לפרסום ולבניית המותג. מדובר בתפקיד עם אחריות לא מעטה, שדורש חשיבה מחוץ לקופסה, ניהול תקשורת עם לקוחות, הבנת הצרכים של קהל היעד ועבודה עם קהל. במסגרת העבודה, אנשי מרקום אחראים לכל סוגי הפרסום שהחברה זקוקה להם, החל מדיוור, דרך ארגון תערוכות, ועד לשיווק באינטרנט ומדיה המונית אחרת. בעבר, התפקיד הזה נודע ב"מנהל פרסום", אך עם העלייה בפופולריות של חברות הייטק, הוא קיבל טייטל מודרני, וגם מתיחת פנים מבחינת הגדרות התפקיד.

 

אחריות התפקיד

 

התפקיד כרוך באחריות לא מעטה במספר תחומים, בין היתר:

  • יצירה והטמעה של תוכניות שיווקיות להגדלת נתח שוק
  • הזמנה או עריכה של מחקר שוק
  • יצירה וניהול תקציבים
  • פיקוח על ניתוח נתוני שוק
  • שיתוף פעולה עם מחלקות שונות – מחלקת עיצוב, מחלקת IT, מחלקה משפטית, וכל מחלקה רלוונטית אחרת
  • השגה של אישורים סופיים עבור כל פרויקט
  • הכנה של מצגות שיווקיות לבעלי מניות

מדובר בתפקיד דינמי במיוחד, שדורש 'ראש גדול' ומלווה באתגרים מעניינים ואפשרויות קידום עתידיות.

 

בבית או בחוץ?

אנחנו חיים בתקופה מעניינת, שבה אנשים רבים עובדים מהבית – מבחירה או מכורח הנסיבות. ישנם תפקידים רבים שמאפשרים עבודה גמישה מהבית, אבל מרקום לא נמצא ביניהם. התפקיד הזה כרוך בתיאום בין גורמים רבים, פיקוח על אותם גורמים, השקה של קמפיינים, ושיווק של מוצרים ושירותים שונים. בשל כך, ההעדפה של מקומות עבודה רבים היא שעובדי המרקום שלהם יעבדו מהשטח או מהמשרד, כדי לוודא שקמפיינים וכל אפיקי התקשורת שקשורים בהם יתנהלו בצורה חלקה, תוך תיאום מלא בין כולם.

 

שכר ממוצע של עובדי מרקום

השכר של עובדי מרקום משתנה בהתאם לענף שבו הם עובדים. משכורת התחלתית, ללא ניסיון או עם ניסיון מועט, עומדת על כ-10,000 ₪ (הסכום נמוך יותר במשרדים קטנים). כמו במשרות אחרות, ככל שצוברים יותר ותק וניסיון בתחום, המשכורת עולה בהתאם. הודות לכך, עובדים עם ניסיון של פחות מ-5 שנים יכולים להגיע למשכורת של 12,000-15,000 ₪ בחודש. עובדים עם ניסיון של למעלה מ-5 שנים מקבלים בין 14,000-18,000 ₪, והסכומים האלו עולים ב-30% לעובדי מרקום ומנהלים בתחומי טכנולוגיה.

 

מה הדרישות לקבלת המשרה?

עבודה במרקום דורשת יכולות תיאום ותקשורת מצוינות, וידיעת השוק. לכן, תנאי בסיסי לעבודה בתחום הוא ניסיון בשיווק ובפרסום. מקומות עבודה רבים דורשים 3 שנות ניסיון בתחומים האלו, כתנאי לקבלה לעבודה. בנוסף, עובדי מרקום צריכים להיות בעלי ידע טכנולוגי בסיסי, לכל הפחות, אנגלית ברמה גבוהה, וישנם מקומות עבודה שגם דורשים תואר ראשון בתחום רלוונטי – כמו שיווק, תקשורת, פרסום, ועוד.

 

האם נדרשים לימודים?

התשובה לכך היא "כן". הרוב הגדול של החברות שמחפשות עובדי מרקום מחפשות להעסיק אנשים עם תואר רלוונטי, או תעודת הסמכה בתחום, לכל הפחות. כלומר, ניתן ם לעבוד כמנהלים שיווקיים גם בלי תואר מלא, אך מומלץ בחום לעבור קורסים מקצועיים בתחום. כיום יש מוסדות רבים שמציעים קורסים מקצועיים ולימודי תעודה בתחומי תקשורת ופרסום, וניתן ללמוד בהם תחומים שמאפשרים קבלה לתפקיד מרקום. בנוסף, מקומות רבים גם מעניקים הכשרה מעשית, כך שתוכלו לצאת עם ניסיון לשוק העבודה, ולחפש קריירה בתחום.

 

אפשרויות קידום

עובדי מרקום הם עובדים שלוקחים על עצמם אחריות רבה, הם בעלי חשיבה אסטרטגית-שיווקית, בקיאים בתחומי המדיה השונים, ויודעים לתמרן בין גורמים רבים. הודות לכישורים האלו, וכישורים נוספים שנרכשים בעבודה כמרקום, יש אפשרות להתקדם לתפקידי ניהול בכירים יותר. חברות פרסום מעסיקות עובדי מרקום עם ניסיון כדי שינהלו מחלקות שלמות, ויהיו אחראיים על קמפיינים גדולים בקנה מידה ארצי ואפילו עולמי. בנוסף, ניתן להתקדם למחלקות שיווק בתוך החברות שתעבדו בהן, ובכך להיכנס לתפקידים חדשים ומאתגרים, וגם להרוויח יותר כסף.

 

לסיכום

תפקיד מרקום הוא תפקיד ניהולי שדורש מחויבות, אחריות, ראייה נרחבת, הכרת השוק, והיכרות עם תחומי מדיה ופרסום שונים. התפקיד המאתגר הזה מאפשר לבנות קריירה עם אפשרויות קידום, ולכן זה לא פלא שאנשים רבים בוחרים במקצוע המרקום עבור עצמם. עם הדרישה הגוברת למומחי פרסום – תמיד יש ביקוש לאנשי מרקום, כך שאתם יכולים ליהנות ממקצוע מבוקש ורווחי עבורכם.