גיוס עובדים: מה חשוב יותר, כישורים או לימודים?

אנחנו חיים בעידן של שינויים והם המתרחשים בקצב מהיר גם בעולם התעסוקה. עד לא מזמן גיוס נעשה אך ורק על בסיס תואר או תעודה, אז יש לנו חדשות עבורכם - גיוס בהתאם לכישורים שרכשתם ולא על בסיס תעודות או תארים, מהווה מגמה די חדשה שהחלה בתעשיית ההייטק ואט אט, חדרה לתעשיות נוספות בארץ ובחו"ל. אז רגע לפני שאתם רצים לעשות תואר, תקראו את הכתבה הבאה

 

גיוס לפי כישורים

 

הגישה הרווחת בארגונים, מאז ומתמיד, הייתה שכאשר נפתחת משרה חדשה ייבחנו אליה מועמדים המגיעים עם הניסיון הרלוונטי בלבד. בשנים האחרונות גיוס עובדים נעשה משימה מורכבת יותר מבעבר וארגונים רבים החלו להפנים את העובדה שיש אנשים עם כישורים רלוונטיים, שעם הכשרה קצרה יוכלו לתת impact  משמעותי ולא כדאי לפספס אותם. תוסיפו לכך את הנתון שהעולם הדיגיטלי מאפשר רכישת מיומנויות בצורה מהירה וקלה, ומהווה לעיתים חלופה יעילה וזולה יותר מהמסלול האקדמי הארוך.

 

ארגונים באירופה ובארה"ב הבינו שעל מנת להניע את הכלכלה ולהגדיל את הסיכויים של קבוצות חלשות, הנעדרות השכלה אקדמאית, להשתלב בעולם התעסוקה יש לבחון כישורים ויכולות ולא רק תארים, ניסיון ותעודות.

 

גיוס מבוסס כישורים

מגמת הגיוס מבוססת כישורים באה לידי ביטוי בניודים פנים ארגונים אבל לא רק. כאשר הארגון כבר מכיר לעומק את העובד במשך תקופה, קל לו יותר לנווט אותו לתחום אחר בו הוא חושב שיצליח. אפשר לראות כי בתפקידים התחלתיים המגמה באה לידי ביטוי באופן חד יותר, והארגון מעניק הכשרה מקיפה על בסיס בחינת היכולות של המועמד לתפקיד.   

 

סטרטאפים צומחים, כידוע, מהר ולכן נוצרה מציאות של שינויים רבים בתוכה, זאת הסיבה שחשוב לגייס אנשים שידעו להתאים עצמם לצמיחה המואצת. צמיחה שכזאת דורשת אנשים עם Growth personality שרוצים לאתגר את עצמם וסט היכולות שלהם יאפשר להם להצליח במספר תפקידים ולא רק באחד, וכאן הביטוי ליכולות הרבה יותר קריטי ומשמעותי מכל תעודה.

 

הצמיחה והשינויים הטכנולוגיים אשר מאפיינים יותר ויותר את שוק התעסוקה בימינו, גורם לכך שסטודנטים אשר מגיעים לשנה האחרונה ללימודיהם, לא בהכרח רלוונטיים מבחינת הידע הנצבר שלהם מתחילת המסלול האקדמי, לתפקיד הראשון שלהם בארגון, בסיום לימודיהם.

 

חלק מהארגונים כבר התחילו להגדיר את דרישות וצרכי התפקיד המבוקש, לא ע"י ציון או תואר כזה או אחר אלא מתוך מחשבה עמוקה על השאלה: "מה יגרום לאנשים להצליח בתפקיד הזה? אילו בני אדם הם צריכים להיות ולאילו כישורים הם נדרשים? יצירתיים? בעלי כושר ביטוי גבוה? תקשורתיים?" וכו.

 

הרווח לארגון

בגיוס לפי כישורים גם המועמדים יוצאים נשכרים וגם הארגונים. מגמה זו מאפשרת לארגונים:

 

- לשמר עובדים טובים המעוניינים לפנות לתחומים אחרים בתוך הארגון

- לגייס עובדים חדשים ומוכשרים שאולי הם לא הפרופיל הקלאסי אך יש להם המון פוטנציאל

- ליצור גיוון אנושי

- לטפח עובדים בעלי "ראש גדול", נכונות להשקיע ומוטיבציה גבוהה ולקבל מהם תפוקות גבוהות, נאמנות ומחוברות גבוהה

- לקלוט עובדים עם פתיחות מחשבתית ללמוד דברים חדשים המגיעים ללא שחיקה מצטברת או קיבעונות כאלה ואחרים.

עם כל היתרונות שבדבר חשוב לזכור ששיטת גיוס זו אינה מתאימה באופן גורף לכלל הארגונים. ישנן משרות מורכבות שאי אפשר לוותר על הניסיון המקצועי של המועמד. בנוסף, לא כל ארגון ערוך לקלוט בתפקידים מסוימים עובד שאינו מנוסה.

 

איך להתקבל בהתאם ליכולות?

אם אתם מעוניינים לעבוד בתחום אחר ממה שלמדתם, או שאתם חסרי ניסיון בתחום שלמדתם, שימו לב איך להתחיל:  

 

  • שוחחו עם אנשים העובדים בתפקידים המעניינים אתכם והבינו מהם הכישורים הנדרשים לתפקיד, כיצד הגיעו לתפקיד, באילו דרכים ניתן להגיע לתפקיד ועוד.
  • הדגישו בקורות החיים את היכולות והכישורים שלכם
  • הגיעו מוכנים לראיונות העבודה ולימדו לספר על הכישורים שלכם המותאמים לכישורים שהארגון מחפש ביחס למשרה אליה אתם מועמדים.
  • חשוב שתדעו לתת דוגמאות שלא חייבות להיות מעולם התעסוקה אלא מהשירות הצבאי, התנדבויות, פרויקטים שהתנסיתם בהם ועוד.
  • קחו בחשבון שכדי לאתר כישורים ויכולות ישתמשו בסימולציות במהלך ראיון העבודה וחשוב שתגיעו מוכנים.

 

שורה תחתונה:

 

המעבר ל"גיוס לפי כישורים" שובר את הפרדיגמה הישנה של המסלול המסורתי והמוכר של לימודים אקדמיים, קבלת תואר ורכישת מקצוע. אנחנו חיים במציאות דינאמית, חדשה ומשתנה בה אנשים מגיעים עם סט כישורים מסוים, רוכשים כישורים חדשים ונשארים רלבנטיים לצרכיו המשתנים והמהירים של שוק התעסוקה בארץ ובעולם. המגמה הזאת מאפשרת לארגונים לפתוח את מנעד הגיוס ולקלוט עובדים חדשים לארגון לא רק על סמך ניסיון תעסוקתי דומה אלא גם על סמך זיהוי הפוטנציאל והיכולות.