עבודה כהנדסאי או כמהנדס? מה ההבדל והיכן עובדים?

לאחרונה פורסם בתקשורת כי הביקוש להנדסאים בתחומים טכנולוגיים שונים הולך ועולה, במיוחד נוכח המחסור המחריף בעובדי תעשיות העילית, בראשם ההייטק. הביקוש הגובר להנדסאים במשק לא נעלם גם מעיני הצעירים המתלבטים היכן לרכוש השכלה גבוהה והתלבטות בין מסלול הנדסאי למסלול מהנדס מאתגרת רבים

 

?הנדסאי או מהנדס

 

מנתוני המרכז להכשרה טכנולוגית (מה"ט) של משרד העבודה עולה כי מספר תלמידי ההנדסאות והטכנאות עלה השנה ב-4 אחוזים לעומת השנה שעברה ועומד כיום על 31,764 תלמידים לעומת 30,571 תלמידים אשתקד. נוכח העובדה כי הגבולות בין ההנדסאי למהנדס הלכו והיטשטשו עם השנים, רבים אינם מודעים להבדלים בבואם להחליט על המסלול שישפיע על המשך מהלך חייהם – מהנדס או הנדסאי.

 

לימודים והכשרה

הכשרת ההנדסאי אורכת לרוב כשנתיים בלבד ובסופה נדרשים הבוגרים לעבור בחינה של המה"ט, הכוללת גם הגשת עבודה. עם מעבר הבחינה זכאים הבוגרים לרישיון הנדסאי והם יכולים להתחיל ולהשתלב בשוק העבודה. בשל העובדה כי מטרתם של לימודי ההנדסאות היא להקנות ידע וטכניקה ביצועית גבוהה, הרי שבמובנים רבים ההתמקצעות מאפשרת השתלבות מהירה יחסית בשוק העבודה. לעומת זאת  מהנדס נדרש להשלים לימודים לתואר ראשון מסוג B.S.c, האורך כארבע שנים. עם קבלת התואר מוקנית לבוגרים הזכות להירשם בפנקס המהנדסים והאדריכלים של רשם המהנדסים, וכעבור שלוש שנות עבודה במקצוע הם מקבלים רישיון מהנדס. לימודים לתואר בהנדסה דורשים מהסטודנטים יכולות במקצועות דוגמת מתמטיקה, פיזיקה וכימיה כך שנדרשים ציונים תיכוניים גבוהים במקצועות אלו.  

 

הנדסאים מצטיינים - לימודי השלמה לתואר מהנדס

הנדסאים מצטיינים המבקשים לעשות השלמה ללימודים תואר מהנדס יכולים לעשות זאת בהתאם לעמידה בתנאי קבלה של ממוצע מיון הבגרות והציון הפסיכומטרי. משך תקופת ההשלמה מגיע לרוב לשלוש שנים ומכללות רבות מציעות כיום לימודי השלמה למהנדסים במקצועות דוגמת הנדסת פלסטיקה, הנדסה כימית, הנדסת תעשייה וניהול, הנדסת מחשב, ועוד.

 

איפה עובדים וכמה מרוויחים

הזדמנויות הקריירה של ההנדסאים הן רחבות והם יכולים להשתלב בתעשיית ההייטק, אלקטרוניקה וחשמל, תעשיית הבנייה, התשתיות, האדריכלות, מכונות, ועוד. יחד עם זאת במקרים רבים יעבוד ההנדסאי תחת המהנדס ויהווה למעשה יד מסייעת בעבודתו. יתירה מכך, מגוון התפקידים אותם יכולים לעשות ההנדסאים הם מוגבלים יחסית ואינם כוללים למשל תפקידים סטטוטוריים ברשויות מקומיות כמו  מהנדסי רשות או וועדה מקומית. גם בצה"ל, מהנדסים יהיה ברוב המוחלט של המקרים קצינים בעוד שההנדסאי ישרת בתפקיד נגד. בנוגע לרמות שכר הרי שמשכורתו של הנדסאי מתחיל תנוע בין 5-8 אלף שקל והנדסאי וותיק יוכל להגיע לכ-15 אלף שקל.

 

בהשוואה להנדסאים, הזדמנויות התעסוקה כמהנדסים רחבות יותר שכן מרבית התפקידים פתוחים עבורם, כמו גם יכולות ההתקדמות. כך למשל, מהנדס בחברה פרטית יכול להתחיל כמהנדס ביצוע כתפקיד ראשון, להתקדם לאחר מכן לתפקידי מהנדס פרויקט או אזור ואף להגיע בסוף לתפקיד מהנדס ראשי. בהתאם ליכולות ההתקדמות המגוונות, משכורותיהם של מהנדסים מתחילות ב-7-12 אלף ₪ והן יכולות לטפס ולזנק עם השנים לסכומים של  כ-60 ועד 70 אלף ₪ בחודש.

 

לסיכום, הנדסאות מתאימה בעיקר למי שמעוניינים להשתלב בצורה מהירה בשוק העבודה וכאלו שאינם מעוניינים בהכשרה ולימודים ארוכים יחסית. לעומת זאת, עבור אלו המעוניינים לרכוש ידע מקיף יותר ולהשתלב בתעשייה ללא שום מגבלות קידום, כדאי לרכוש מקצוע של מהנדס במגוון תחומי ידע, שכן זהו אחד התפקידים המבוקשים במשק. יחד עם זאת, כדאי לבחון את טבלאות השכר ולעיין בלוחות הדרושים כדי לקבל מושג כללי לגבי אפשרויות התעסוקה והשכר הצפוי לאחר הלימודים, שכן ישנם תחומים  מסוימים הנדסאים זוכים לתנאים דומים המוצעים למהנדסים.