תאונת עבודה: קריטריונים ודרכי פעולה

תאונות עבודה נחשבות לאחד מסוגי התאונות הנפוצות בישראל והגדרתן רחבה למדי וכוללת את כל ענפי המשק, כדוגמת מנקה שנפצע עקב החלקה על הרצפה, תאונת דרכים של שליח אופנוע או של נהג הסעות. אז מהם הקריטריונים להגדרה של תאונת עבודה עפ"י חוק ומהן הזכויות המגיעות בעקבותן?

 

תאונת עבודה

 

מה הם הקריטריונים להגדרת תאונת עבודה?

 

תאונת עבודה מוגדרת ככזו  במידה והיא אירעה בדרך מהבית לעבודה, במהלך יום העבודה או בדרך מהעבודה הביתה. יחד עם זאת החוק מגדיר חריגות והרחבות מסוימות באשר לזמן והמקום בו אירעה התאונה. כך, אם התאונה  התרחשה בדרך מהבית לעבודה או להפך יש  לבדוק האם היה מדובר במסלול הרגיל, או במסלול שכלל סטיות למטרות אחרות שאינן קשורות לשגרת העבודה- חזרה הביתה.  אם למשל סטיתם מהדרך לצורך בילוי אישי, התאונה לא תוכר כתאונת עבודה אבל אם סטיתם מהדרך כדי לקחת או להוציא את הילד מהגן או כדי לקיים מצוות תפילה במניין, זו תאונת עבודה.

 

במקרה בו התאונה התרחשה בזמן הפסקת עבודה, החוק קובע כי גם אם נפגשתם באותה שעה עם חברים ונכוויתם למשל ממרק רותח במסעדה, הרי שכל עוד שההפסקה הייתה מקובלת על דעת המעביד ולא ארכה יותר משלוש שעות, התאונה תוגדר כתאונת עבודה. גם עומס נפשי קיצוני שהוביל להתקף לב יכול להיחשב כתאונת עבודה, ובלבד שאפשר להוכיח כי קיים  קשר ישיר בין אירוע חריג אותו חוויתם בעבודה לבין האירוע הלבבי. הוא הדין גם במחלה שפרצה אצל העובד במהלך עבודתו וניתן לקשור קשר ישיר בינה לבין מקום העבודה. דוגמאות לכך הן   למשל הרמת משאות ממושכת אשר גרמה לפגיעה בגב, הקלדה מרובה אשר גרמה לנזק עצבי בידיים וכיו"ב.

 

מה צריך לעשות לאחר תאונת עבודה?

היה ועברתם תאונת עבודה עליכם להגיש לסניף המוסד הלאומי הקרוב לביתכם תביעת תאונה עבודה בזמן של עד 12 חדשים מיום התאונה. היה ואתם תובעים חברת ביטוח הרי שתוכלו לעשות זאת בפרק זמן ממושך של עד 3 שנים , ובמידה ואתם תובעים ישירות את המעסיק תוכלו לעשות זאת עד 7 שנים ממועד התאונה. הגוף הראשון אליו רצוי לפנות הוא המוסד לביטוח הלאומי  שכן כאשר הוא מכיר בפגיעה כתאונת עבודה, כך קל יותר בהמשך להתנהל אל מול חברת הביטוח והמעביד. בשלב הגשת התביעה יעיין הנציג בתיק הרפואי שלכם ויכיר בפגיעות ובפציעות ויאשר לכם קבלת תשלום דמי פגיעה במקום משכורתכם למשך 90 יום ממועד התאונה, כאשר על יום התאונה אמור לשלם המעביד. שיעור התשלום  שתקבלו עומד על מקסימום 75% מהשכר הממוצע שלכם ב-3 החודשים שקדמו לתאונה.

 

איך מגישים תביעת נכות?

במקרה בו שילמו לכם את דמי הפגיעה אבל לצערכם נשארתם עם נכות זמנית או קבועה בעקבות הפגיעה, אתם זכאים להגיש תביעה לגמלת נכות מעבודה (קצבה חודשית או מענק חד פעמי) על ידי טופס שנקרא: “תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ולתשלום גמלת נכות מעבודה”. קביעת אחוזי הנכות היא בסמכות וועדות רפואיות מטעם המוסד לביטוח לאומי ואלו יכולות לקבוע לכם אחוזי נכות תמידיים או זמניים במידה והם סבורים שמצבכם הרפואי ישתפר עם הזמן.

רק בריאות!