עצמאי, פרילנסר או עצמאי ושכיר?

כ-90% מהעובדים בישראל הם שכירים, וכ-10% הם עצמאיים. יחד עם זאת, מגפת הקורונה העולמית הביאה לשינוי סדרי בראשית בעולם התעסוקה - עובדים רבים פוטרו או הוצאו לחל"תים ועובדים רבים אחרים החליטו להגשים את חלומם ולבצע הסבה מקצועית, לעבור תפקיד בעבודה או להפוך לעצמאיים. על היתרונות והחסרונות של כל אפשרויות התעסוקה הכוללים עצמאות בכתבה שלפניכם

 

פרילנסרים או שכירים.

 

האפשרות הראשונה שקיימת היא פרילנסר, שזה למעשה עצמאי שמעניק שירותים מקצועיים בתחום מסוים. אלו יכולים להיות שירותי כתיבה, פרסום, גרפיקה, ראיית חשבון, עריכת דין ועוד. הפרילנסר אינו שכיר, כך שהוא לא כפוף להחלטות חברה ובוחר בעצמו את הגופים והלקוחות להם הוא מעניק שירות, בהיקף המשרה המתאים לו. לרוב הפרינלסרים מתחילים כעוסקים זעירים (עוסקים הפטורים ממע"מ)  ובהמשך הם עוברים למעמד של עוסק מורשה המאפשר להם ניהול תיקי חשבונות מסודרים.

 

בין יתרונותיו של הפרילנסר ניתן למנות את העובדה שהוא אדון לעצמו ובוחר את הלקוחות ואת היקף המשרה, שניתן לשלב בינו לבין עבודה כשכיר, וכן שאין גבול להכנסותיו (בעוד ששכיר לרוב ייתקל בתקרת זכוכית בנושא זה). על החסרונות ניתן למנות את העבודה שאין בינו לבין המעסיק יחסים מחייבים כך שעבודתו יכולה להיפסק בכל רגע, אי תשלום על דמי אבטלה או חופשה.

 

עצמאים

למעשה אין הבדל ממשי בין המונח פרילנסר לעצמאי ויש הטוענים שמדובר על סמנטיקה בלבד. יחד עם זאת נהוג לאפיין את העצמאיים כבעלי עסקים שעובדים עם לקוחות רבים,  וכן לכאלו שמעסיקים עובדים. המונח פרילנסר לרוב יתייחס לאדם שעובד לבד ולא מעסיק עובדים נוספים וכזה שמעניק שירותים ללקוחות באופן זמני בעבור משימה ספציפית. מבחינת המיסוי אין הבדל בין עצמאי לפרילנסר וכולם חייבים בתשלומי מקדמות למס הכנסה וביטוח לאומי (על פי מדרגות מס משתנות) וכן מע"מ בשיעור של 17% (במידה ומדובר על עוסקים מורשים). בנוסף, עצמאיים רבים המעסיקים עובדים עולים עם הזמן ברף הכנסותיהם ויכולים להפוך לחברה בע"מ. 

 

אז הם נדרשים לשלם מס חברות בשיעור של 23% מסך רווחיהם.  תשלום זה משולם על ידי החברה באופן שוטף באמצעות מקדמות מס הכנסה או ניכוי מס במקור. יתרונות העצמאי דומים ליתרונות הפרילנסר – גם הוא נחשב לאדון לעצמו ויכול לבחור בלקוחות עימם יעבוד (וכמובן להגיע לרמות השתכרות גבוהות) אך חסרונותיו הם בחוסר יציבות כלכלית, הצורך להפריש מההון העצמי את מלוא ההפרשה הנדרשת לקרן פנסיה, לקרן השתלמות ולביטוחים שונים, ועוד.

 

עצמאי ושכיר 

היתרון הגדול בשילוב שבין שכיר לעצמאי הוא שתוכלו לעבור להיות עצמאיים בהדרגה, בקצב שלכם, ובלי לחץ, שכן המשכורת שלכם עדיין תיכנס לחשבונכם מדי חודש. יתרון אחר נוגע לימי מחלה, חופשה ופנסיה שלא מקבלים כעצמאיים ומקבלים אך ורק כשכירים עם מקום עבודה מסודר. יחד עם זאת המצב מגיע עם חיסרון אחד גדול – לא תוכלו להשקיע זמן בעסק בשעות העבודה שלכם כשכירים, דבר שעלול להקנות לכם תדמית של עוסקים עצמאיים לא רציניים ומשכך גם לאבד לקוחות פוטנציאליים או קיימים.

 

יחד עם זאת, היה והתחלתם לשלב בין העיסוקים וראיתם כי טוב הרי שעליכם לדעת שמעמדכם ברשויות המס והביטוח לאומי השתנה ועליכם להודיע על כך לרשויות על מנת לשמור על רצף הזכויות וגם לשלם את דמי הביטוח המתחייבים (מי שהופך לעצמאי מתחייב במקדמות לביטוח לאומי ולמס בריאות). כמו כן עליכם לפתוח תיק עוסק במע"מ, כאשר ברוב המקרים אתם תהיו פטורים באותה העת מתשלום מע"מ שכן תוגדרו כעוסק פטור עד להגעה לרמת הכנסה מסוימת.

 

לסיכום, עובדים שכירים רבים במשק שוקלים (וחלק כבר עושים זאת) לבנות עסק במקביל לעבודה או אף לעזוב את עבודתם לחלוטין ולהתמסר לחלומם להפוך לעצמאיים. לכל מסלול יש יתרונות וחסרונות – כלכליים, חברתיים ואישיים (כמו למשל מאפיינים אישיותיים של האדם החפץ בשינוי), והדרך לעשות את הבחירה הנכונה היא  להתייעץ עם אנשי מקצוע  או חברים שכבר עשו את המהפך ולהבין האם השינוי המיוחל יהווה עבורכם ברכה או דווקא להפך מכך.