פועל תעשייה: קווים לדמותו של הפועל המודרני

אוברול כחול, שעות עבודה ארוכות וקבועות ועבודה סיזיפית במפעל, כך היו מזהים פועל תעשייה בעבר. האם הוא עדיין קיים? ואם כן עד מתי וכיצד תפקידו השתנה? על כך ועוד בכתבה הבאה

 

הפועל התעשייתי בעבר היווה חלק ממערכת משגשגת וגדולה שפעלה דרך ייצור המוני, מחוץ לגבולות הערים בפאתי הפריפריה. הפועלים נהגו לעבוד שעות רבות, במשמרות ארוכות ובמחיר מינימום, עובדה שגררה פעמים רבות הפגנות ושביתות ברחבי העולם, כולל בישראל. לא היה קשה במיוחד למצוא פועלים שיעסקו במלאכת הריתוך, הריצוף, ההלחמה וכדומה. והיום? אם אתם מעוניינים להיות מבוקשים ומחוזרים, כדאי לכם לבחור בהכשרה מקצועית מתאימה כבעלי מקצוע מיומנים, כדוגמת מנעולן, זגג, נגר, עובד ייצור ועוד, כי המחסור מורגש.

 

 

פועליי תעשייה

 

מייצור המוני לייצור איכותי

 

השינוי המהותי שחל בשנים האחרונות הוא המעבר מייצור המוני לייצור אינדיבידואלי מותאם להפצה בקנה מידה קטן עד בינוני, תוך התייחסות לשמירה על איכות הסביבה ולפסולת ירוקה. בנוסף, כוח האדם הפך להיות בעל מומחיות ומקצועיות ספציפית בתחומים השונים וקשה יותר ויותר למצוא פועלים בעלי הכשרה מתאימה. כל אלו מובילים לצורך העולה בפועלי תעשייה כיום בעולם המערבי, וייצוא הייצור המסיבי אל מחוץ למדינות המפותחות.

 

 

צריך פועלים או לא?

 

 עפ"י נתוני 'דרושים IL' במחצית הראשונה של 2019  חלה ירידה של כ- 13% במספר המשרות שפורסמו ע"י מעסיקים בתחום התעשייה והייצור. גם מצד דורשי העבודה חלה ירידה של כ- 18.5% בשליחת קו"ח למשרות בתחום. האם זה אומר שהצורך הממשי לפועלים הללו ירד? לא בהכרח, הסיבה, מלבד ייצוא הייצור, וודאי נעוצה בהתפתחות הטכנולוגית המאפשרת ויתור חלקי על כוח עבודה אנושי. אם בעבר תהליכים מסוימים כדוגמת מיון ואריזה התבצעו ע"י אנשים, כיום מרביתה נעשית בעזרת מכונות. עובדה זו לא משנה את הצורך הקיים לכוח עבודה אנושי ממוקצע בתחומים ספציפיים של התעשייה, שעדיין נותר במרביתו ללא מענה.

 

חיבוק מהעיר

 

'חיבוק התעשייה' ע"י הערים המרכזיות הינה מגמה הכרחית ומבורכת על מנת להפוך את התעשייה לחלק בלתי נפרד ממרחב העיר. מגמה זו תשפיע על קידום התעסוקה בתחום, על עיצוב פניי הערים וחיי התושבים ועל היצע פועלי התעשיה.

 

הצורך במקצועיות

 

עפ"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בארבעת החודשים הראשונים של השנה, חלה , עלייה של 10.1% בייצור התעשייתי. עם זאת, חלה ירידה של 0.8% במספר משרות השכיר וכן ירידה של 1.2% במספר שעות העבודה. הנתונים הללו אולי אף מדגישים את ההיבט הטכנולוגי שהפך יעיל יותר, עם זאת אנשי תעשייה רבים מביעים את הצורך העולה והחוסר המעמיק באנשי מקצוע מיומנים.

 

עידוד החינוך הטכנולוגי

 

הצורך הזה מעלה את השאלה האם אין זה הזמן להתערבות ממשלתית בתהליך החינוך הטכנולוגי מקצועי. פתיחת בתי ספר טכנולוגיים שיקנו הכשרות מתאימות למגוון תחומי התעשייה יכולים לפתור בעתיד הקרוב את הבעיה, ולהוביל לצמחיה משמעותית של התעשייה בארץ.

 

 

משרות בתחום התעשייה והייצור בדרושים IL

 

קרדיט תמונות: shutterstock