התפטרות שקטה: הטרנד החדש שמטריד את המעסיקים

כולם מדברים על התפטרות שקטה, אבל מה זה אומר וכיצד ניתן להילחם בתופעה? האם הבחנתם לאחרונה, שהעובדים שלכם שהיו חדורי התלהבות ואמביציה עושים כעת את המינימום ההכרחי בעבודה? האם חל שינוי משמעותי בהשקעה שלהם בפרויקטים?

 

 

בין אם העובדים בחברה עושים מינימום מאמץ שיאפשר להם להמשיך להישאר מועסקים ובין אם הם נמנעים מלהשתלב בפעילות הקהילה הארגונית, "התפטרות שקטה" הפכה בתקופה האחרונה למגמה בעייתית במקומות עבודה שעמה מתמודדים מעסיקים בכל רחבי העולם.

 

מהי התפטרות שקטה וממה היא נובעת?

התפטרות שקטה היא מונח הקורא "שלא לקחת את העבודה ברצינות רבה מדי". זהו מונח חדש יחסית, שהוטבע בחודשים האחרונים בעיקר על ידי עובדי דור ה- Z - אלו שנולדו בין השנים 1996-2002, שהפכו את המונח לוויראלי באמצעות הטיקטוק (TikTok).

 

הטרנד הונע מתוך שני גורמים עיקריים: רמות הלחץ והסטרס במקומות עבודה ודרישות מעסיקים להיות "מחוברים תמיד", ומהצד השני - העצמת הרצון באיזון בין עבודה ובית. מגפת הקורונה תרמה מאוד לשאיפה לאיזון בין העבודה והחיים הפרטיים כשהיא הטמיעה לגיטימציה לעבודה מהבית והראתה לאנשים שישנן דרכים נוספות לעבוד מבלי לפספס פעילויות חשובות עם בני המשפחה.

 

התפטרות שקטה לא קוראת לעזוב את מקום העבודה, אלא לעשות את מה שנדרש בלבד ולא מעבר, כדי לפנות זמן לחיים הפרטיים. ההתפטרות השקטה תומכת באופן מוחלט בעיקרון האיזון האידאלי בין העבודה והבית, אולם רבים סבורים שהיא הולכת רחוק מדי, ובמקרים מסוימים היא גרועה יותר מאשר התפטרות אמיתית.

 

הבעיות בהתפטרות השקטה

התפטרות שקטה מאופיינת בעובדים שאינם מוכנים לקחת על עצמם משימות מעבר לחובות שהוקצו להם. הם פחות מושקעים פסיכולוגית בעבודה ופחות מעורבים בחברה. הם ממלאים את האחריות העיקרית שלהם אבל לא נשארים מעבר לשעות העבודה המקובלות, לא נוכחים בפגישות שאינן חובה לצורך ביצוע משימותיהם, וממעיטים להשתתף בפעילות שמעבר לעבודה כגון פעילויות גיבוש, פעילות התנדבותית קהילתית, וכד'.

 

הבעיה שנגרמת כתוצאה מאי השתתפות במפגשים היא הגדלת חוסר המעורבות בחברה, וכידוע – מעורבות עובדים היא אחד המרכיבים החשובים והמשפיעים ביותר על הפרודוקטיביות שלהם ועל שורת הרווח של הארגון. זה הסיבה לכך, שהתפטרות שקטה מובילה לעובדים הרבה פחות מעורבים ופרודוקטיביים, לירידה במורל הכללי, ומחסור במפגשי סיעור מוחות שלרוב מולידים רעיונות פורצי דרך ומקדמים את החברה באופן משמעותי.

 

הסיבה לכך שמעסיקים רבים טוענים כי התפטרות שקטה גרועה יותר מהתפטרות אמיתית, נובעת מכך שכוח עבודה שמוכן ללכת מעל ומעבר, מייצר יתרון תחרותי.

 

המציאות היא שלא ניתן להגדיר את רוב צרכי התפקיד במלואם, וכשמקבלים עובדים לעבודה, ההנחה היא שהם יגדילו ראש ויעשו קצת יותר ממה שמפורט בדרישות התפקיד. כשעובדים מחליטים להיצמד לדרישות הרשמיות, חברות מתחילות לאבד באופן פתאומי, כוח עבודה שיבצע את הפעולות הלא מוגדרות. מעבר לכך, עובדים בחברה שמתנהלים כרגיל ואינם מפגינים התפטרות שקטה, נאלצים פעמים רבות לקחת על עצמם נטל נוסף מאלו שהפסיקו לבצע משימות אלו ואחרות. בכך הם נחשפים ללא כוונה, לפוטנציאל של שחיקה מוגברת. התפטרות שקטה מערערת את יסודות הארגון ואת מורל הצוות, והיא אינה בריאה ורצויה.

 

 

כיצד מעסיקים יכולים להתמודד עם התפטרות שקטה?

החדשות הטובות הן שישנם צעדים שמנהלים יכולים לנקוט כדי לטפל בגורמים השורשיים של ההתפטרות השקטה ולמגר אותה:

 

הגדרה מחדש של משימות הליבה בעבודה

הרחבה באופן רשמי וכתוב של משימות הליבה של העובדים המפגינים התפטרות שקטה, תאלץ אותם לבצע משימות אלו (לרוב מדובר באותן משימות שהם היו מבצעים ממילא אבל לא היו מוצהרות באופן פורמלי). המטרה היא לכייל מחדש את משימות הליבה של העובדים ולהגדירן באופן פורמלי מוצהר.

 

הפחתת הדרישה לחיבור מתמיד

על מנת להעצים את האיזון בין העבודה והבית, חשוב מאוד להקטין את הדרישה מהעובדים להיות "מחוברים תמיד". העצה היא לכבד את זמנם ככל האפשר, ואם לא צץ משהו דחוף במיוחד, לנסות להימנע מלשלוח להם אימיילים והודעות לאחר שעות העבודה המקובלות ובסופי השבוע. לצורך הקטנת השחיקה במקום העבודה, כדאי להחיל חופשות מרוכזות ככל האפשר, כדי לוודא שכל העובדים יוצאים לחופשה – גם כאלו שממעיטים לצאת לחופש.

 

שיחות עם עובדים

אי אפשר לפתור בעיות ללא שיח והקשבה. מעסיקים שמבחינים שעובדים שלהם מפגינים 'התפטרות שקטה' ועושים את המינימום האפשרי בעבודה, יכולים בהחלט לקחת את העובדים לשיחה כנה ולברר מה הסיבות לכך. תמיכה והצעת סיוע לעובדים תמיד מתקבלות בברכה, והן מוכיחות לעובדים שהארגון מכיל ותומך בהם, זהו ערך חשוב ובלתי ניתן לוויתור.

 

גמישות בשעות ובסביבת העבודה

עובדים מסוימים מתקשים עד היום לחזור ולעבוד במשרד לאחר עבודה ממושכת מהבית בתקופת הקורונה. אם הארגון שלכם תומך במדיניות עבודה מרחוק, נסו להציע בעצמכם לעובדים המגלים סימני התפטרות שקטה, את האפשרות לעבוד מהבית. אם לא ניתן, תוכלו אולי לספק יותר גמישות בשעות העבודה, כך שיוכלו להגיע לאותו איזון מיוחל.