15 שאלות ותשובות: ככה תגיעו מוכנים לראיון עבודה

ראיון עבודה הוא ההזדמנות שלכם ליצור את הרושם הראשוני הכי טוב שלכם, ולכן חשוב להגיע אליו מוכנים. לאור ההצלחה של הכתבה הראשונה בנושא, שעסקה ב- 16 שאלות מתוך ראיונות עבודה אמיתיים, אספנו עבורכם מקבץ נוסף של שאלות והפעם ביקשנו מרונית קופר, מנטורית דרושים IL לענות עליהן

 

 

 שאלה 1: מה הערך שאת/ה מביא/ה איתך לתפקיד?

 

מה שיעזור לכם לענות על השאלה, זה לחשוב על כל הפרויקטים שהובלתם במקומות עבודה קודמים ועל שפות, כישורים, יכולות ומיומנויות שיש לכם, תארים שלמדתם, תחומי שוק שנגעתם בהם במהלך הקריירה וכדומה.

 

*ערך מוסף מתייחס לכל הדברים שמדגישים את הייחודיות שלכם על פני מועמד אחר.

 

שאלה 2: איפה את/ה רואה את עצמך בעוד כמה שנים?

 

הדגש לתשובה כאן זה לחשוב ולדמיין ברמת הקריירה לאן השאיפה שלכם להגיע? האם יש תפקיד חלומות שהייתם רוצים להגיע אליו? דרגה מסוימת במקום העבודה? תחום שהייתם רוצים להתמקצע בו? להתקדם מבחינה ניהולית עם כמות יותר גדולה של אנשים או לחילופין ניהול מקצועי על תחום מסוים בבלעדיות שלכם.

 

תנסו לדמיין שאתם יושבים בבית קפה עם חבר טוב שלכם, עוד 3 שנים מהיום ומספרים לו על מקום העבודה העתידי שלכם. מהו התחום שאתם עוסקים בו, איך נראה היום שלכם, הצוות, תנאי העבודה וכו.

 

שאלה 3: מה את/ה מצפה ממקום העבודה שלך?

 

לפני שאתם עונים, תחשבו מהו הדבר שהכי חשוב לכם במקום העבודה? האם זה האווירה, הצוות, הבוס שלכם? או אולי מהות הארגון וערכיו, איזון בית עבודה, או גמישות ויציבות תעסוקתית? לכל אדם יש פרמטרים אחרים שחשובים לו יותר או פחות, והם אשר יכריעו אם לבחור מקום אחד על פני האחר.

 

*טיפ: תשאלו את עצמכם מה תהיה הסיבה שבגינה תעזבו מקום עבודה כזה או אחר וזה יענה לכם על השאלה, מה הכי חשוב לכם?

 

שאלה 4: מהי התכונה הכי חזקה שלך?

 

יש לחשוב על 3 תכונות חיוביות חזקות שמאפיינות אתכם ברמה המקצועית בעבודה. כאשר אתם חושבים על זה, לא מספיק לתת רק את שם התכונה אלא לפרט דוגמה איך היא באה לידי ביטוי במקומות עבודה קודמים בהם עבדתם. לדוגמה- אם אתם אנשים שעובדים טוב בצוות, ספרו באיזה צוותים עבדתם בעבר ואיך זה היטיב איתכם בפועל?

 

שאלה 5: האם חווית קושי במהלך העבודה הקודמת? ספר/י עליו.

 

תחשבו על דוגמה לפרויקטים/שינויים ארגוניים/הטמעה של תהליכים שלקחתם בהם חלק במקומות עבודה קודמים. עכשיו תארו איך זה עבר מצד הארגון, האם כולם קיבלו את המהלך הזה? איך התמודדתם עם עומס חריג בעבודה? מה עשיתם?

 

*המטרה של המראיין בשאלה הזו היא לבחון מה הוביל אתכם לפתרון ולהבין מהם דרכי ההתמודדות שיש לכם אל מול קושי שנתקלתם בו במקומות עבודה ברמה המקצועית, ופחות הפתרון עצמו. דגש על הדרך שהובילה אתכם לפתרון הקושי.

 

שאלה 6: האם התנסית בפעילות דומה כמו של הארגון שלנו?

 

לפני כל ראיון עבודה, קראו על הארגון ממקורות ידע שונים: אתר, הפייסבוק העסקי שלהם, לינקדין ועוד. עברו על מודעת הדרושים בנוגע לתפקיד ונסו להבין לעומק, מה הם רוצים ומה בדיוק נדרש בתפקיד? תשאלו את עצמכם, מה עשיתם בעבר ברמה המקצועית שדומה למה שמתבקש מכם בתפקיד זה. אם לא התנסיתם בעבר בפעילות דומה כמו שעושים בארגון אליו אתם מתראיינים, אפשר לומר שאתם כרגע נמצאים בשינוי תעסוקתי לצורכי הכרות עם תחום חדש/הסבת מקצוע, ושתשמחו להתנסות בתחום הזה וזו גם הסיבה שהגעתם לראיון דווקא בארגון הזה.

 

שאלה 7: האם יש הצלחה שאת/ה גאה בה במיוחד?

 

הכינו רשימה של 10 פרויקטים/מהלכים/הישגים שאתם גאים בהם. בשלב הבא פרטו למה אתם גאים בעצמכם? מה היו הפעולות שהובילו להצלחה ולגאוותכם בהצלחה.  

 

שאלה 8: האם היו היבטים בתפקיד שפחות התחברת בעבודה הקודמת שלך?

 

מדובר בשאלה טריקית אז כדאי להיזהר ולוודא שמודעת הדרושים של התפקיד, לא כוללת תיאור של אותם דברים שאתם לא מתחברים אליהם.

 

*חישבו על דברים שאתם פחות אוהבים והם לא רלוונטיים או שוליים, כמו למשל תיעוד סיכומי פגישות.

 

שאלה 9: איך היית מגדיר/ה 'מנהל טוב'?

 

נסו להשיב על השאלה: אלו מנהלים שהיו לכם היו טובים ומה הפך אותם לכאלה.  זה יעזור לכם להבין מה אתם צריכים שיהיה במנהל הבא שתעבדו מולו.

 

שאלה 10: מהם התחביבים שלך?

 

ספרו על כל תחביבי הפנאי שלכם –  ספורט, ים, קריאה, בילוי עם חברים, טיולים בחו''ל.

אם יש לכם תחביב שהייתם רוצים לשלב במקום העבודה- זה הזמן להרחיב עליו בישול, קונדיטוריה, נגינה ואז להציע להשתלב בחברה ולפתח את זה בתוך הארגון בהתאם לחזון של הארגון.

 

חישבו על תחביבים שיכולים להוות ערך מוסף ושיכולים גם להרשים את המרואיין, כמו למשל קריאה שמעידה על סקרנות ויכולת למידה גבוהה. כמו כן, אם אתם מתנדבים במקום מסוים, זה הזמן לספר על כך. הדבר יכול להעיד בפני המרואיין על ערך התנדבות, תרומה לזולת ועוד.

 

זכרו כי התחביבים שלכם מלמדים עליכם רבות. המרואיין יכול ללמוד להכיר עוד זווית עליכם כבני אדם ולהבין איזה סוג של אנשים אתם ומהם הערכים שלכם והאם הם תואמים לארגון.

 

שאלה 11: עם איזה מפורסם היית רוצה לשבת לקפה? 

 

תחשבו על מישהו שהוא מודל עבורכם במקום העבודה ולמה מהעבר שלכם. מה היה בו שאהבתם והאם יש סלב שיש בו את התכונות הללו שאתם מעריכים.

 

ספרו איזה תכונות יש לסלב הזה שהופכות אותו למשמעותי עבורכם כמו למשל: צניעות, מקצועיות, יחסי אנוש טובים, יכולת משחק טובה, מנהיגות ומודלינג.

 

כל אלה יוכלו להעיד עליכם ועל איזה אנשים אתם, מה חשוב לכם כבני אדם ומהיו מהווה מודלינג עבורכם.

 

שאלה 12: האם את מתכננת הריון בשנה הקרובה?

 

זאת שאלה שאסור לשאול אותה בראיון עבודה, ולכן את לא חייבת לענות עליה ותמיד יכולה להגיד שיש לך מערך תמיכה גדול ולכן, זה לא רלוונטי ולא אמור להיות שיקול בקבלה לעבודה.

 

שאלה 13: מהו פיתוח מקצועי בעינייך?

 

תחשבו על כל התחומים שבהם הייתם רוצים להתפתח קדימה ובאילו דרכים הייתם רוצים לקבל מהארגון את הפיתוח הזה כמו הכשרות פנימיות/קורסי חוץ במימון מטעם העבודה/לימודים/הדרכות ועוד...

ומהי התפיסה שלכם כלפי פיתוח מקצועי בארגון. תחשבו באילו ארגונים קודמים בהם עבדתם חשתם שמפתחים את העובדים מקצועית טוב ומה היה שם שאפשר את זה ואז תוכלו לעלות את זה כדוגמא בראיון וככה יבינו גם מה זה בעיניכם פיתוח מקצועי ולהכיר יותר את השאיפות שלכם. תדגישו שחשוב לכם להתפתח ושזה יכול לתרום ברמה הארגונית, זה יעלה את הערך המוסף שלכם אצל המרואיין ואת סיכויי הקבלה שלכם לארגון בראיון העבודה עצמו.

 

ספציפי משאבי אנוש/ גיוס

 

שאלה 14: תן/י דוגמה לאירוע חברה שעשית לעובדים

 

חישבו על אירוע גדול שהצליח והיו מעורבים בו גורמים שונים ומגוון ממשקים. ופרטו את שם האירוע ומטרתו, מה כללה ההיערכות לאירוע, כיצד נעשתה חלוקת העבודה, האם התגייס צוות לטובת האירוע, מול אילו ספקים הייתה התקשרות ומה היא כללה?  כמו כן, פרטו מה היו הגורמים שהובילו להצלחת לדעתכם? פרטו בהרחבה על החלק שלכם בארגון והצלחת האירוע.

 

שאלה 15: איך היית מארגנ/ת אירוח של קבוצת עובדים מחו"ל שהגיעו לביקור של שבוע

 

יש להכין תוכנית מפורטת של שבוע הביקור, אשר כוללת התייחסות לחלקים הבאים:

מה יכלול האירוח, מהי ההיערכות הקודמת לאירוח, כיצד תיראה חלוקת העבודה, האם נדרש לגייס צוות לטובת האירוח, מהו חלקו של מנכ''ל החברה באירוח. חשבו אם יש אג'נדה/תוכן/ קונספט ספציפי שתרצו להתמקד בו, ולאילו מסעדות ואתרים של החברה ו/או בארץ כדאי לקחת אותם. תכננו את לו''ז הביקור, חלוקת התפקידים בזמן הביקור, וההיערכות המשפחתית מבחינת שעות עבודה במקרים של מסעדות בערב ועוד, שיש לקחת בחשבון.

 

 

*השאלות נלקחו מאתר THE WORKER אתר המרכז חוות דעת אמיתיות ומידע על חברות