זכויות עובדים בשעת חירום

 דרושים IL מביא לכם את כל המידע הרלוונטי בנושא חוק פיצויי פיטורין, ימי חופשה וההתנהלות הנכונה אל מול המעסיק במצב חירום של מלחמה. לפניכם רשימה של שאלות ותשובות בנושא דיני עבודה בשעת חירום


 

באיזה מצבים חובה להגיע לעבודה ומתי ניתן להשאר בבית


 

- בהינתן ההוראה של פיקוד העורף להישאר בחדרי מיגון, הבוס שלי אמר שכולם צריכים להגיע לעבודה, מה עושים?


 

החוק מגדיר כי פיטורין של עובד שציית לפקודת פיקוד העורף הם לא חוקיים. במקרה כזה בין הדין לעבודה יכול לבטל את הפיטורין מתוקף "חוק הגנה על עובדים בשעת חירום".


 

- המעסיק שלי התקשר ואמר שלא מגיעים לעבודה עד להודעה חדשה בגלל המצב הביטחוני, האם ישלמו לי משכורת על הימים בבית?


 

בעבר, בעקבות לקחי מלחמת לבנון ה2, נקבע כי מעסיק שאין ביכולתו לספק לעובדים שלו עבודה (מקום העבודה נסגר בפקודת פיקוד העורף), ישלם להם משכורת רגילה ומאוחר יותר יוכל לתבוע החזר מהממשלה.
שימו לב שבמידה ויש לכם הסכמים קיבוציים או אחרים עם המעסיק שמתארים התנהלות שונה במצב הזה (ניכוי ימי חופשה או כל פעולה אחרת), ההתנהלות תהיה על פיהם.


 

- אני עובדת בתל אביב ולמרות שכולם בעיר עובדים אני מפחדת להגיע לעבודה, האם עדיין ישלמו לי?


 

הכל תלוי בהסכם עליו חתמת עם המעסיק ועם קביעת פיקוד העורף על האזורים שבהם מותר לאנשים לצאת לעבוד ועל כאלו שלא. החוק קובע שחוץ מהמצבים בהם פיקוד העורף אסר על יציאה לעבודה, הרי שבשאר המקרים העובד צריך לצאת לעבודה.


 

עובדים חיוניים


 

- אני עובד חברת החשמל ואני נדרש לעבוד בכל רחבי הארץ , האם אני יכול לא להגיע לעבודה בגלל המצב?


לא, עובדי חברת חשמל כמו עוד קבוצות עובדים נחשבים לעובדים חיוניים שאחראים על אספקה שוטפת של שירותים חיוניים למדינה ולכן לא יכולים להפסיק את עבודתם. החוק יוצא מנק' הנחה כי מדובר בתעשיות שדאגו למיגון ראוי למקום העבודה אבל גם במקרים ולא כמו עובדי חברת חשמל, העובדים חייבים לצאת לעבוד.


 

- אני עובדת במפעל בענף המזון ואני מתכוונת לא להגיע לעבודה בזמן מלחמה , במה אני מסתכנת?


עובדים בענף המזון נחשבים לעובדים חיוניים לכן חלה עליהם חובת הגעה למרות המצב. עובד אשר לא יגיע לעבודה לא יקבל משכורת ויש להתייחס לכך כמו מצב רגיל שבו עובד לא מגיע לעבודה.


 


- אני לא יכולה להשאיר בבית את בני בן ה-4 כי בגן שלו אין מרחב מוגן, יש לי דרך להמנע מפיטורין?


אם ללמוד מנסיון העבר במבצעים קודמים, אז עובדים שנשארו בבית בשביל להיות עם ילד מתחת לגיל 14 קיבלו תשלום כאילו עבדו.שימו לב כי מדובר קודם כל בילדים עד גיל 14 ובנוסף זהו הסדר שהתקיים בעבר אך אין ערובה חד משמעית שזה יהיה המקרה גם הפעם. עידכון: הסכם שנחתם ב3 לאוגוסט אומר כי מי שמתגורר בטווח של 7-40 ק"מ מרצועת עזה יקבל תשלום עבור ימי היעדרות שבהם נשאר בבית לשמור על ילדו (מדובר רק באחד משני הורים, בתנאי שההורה השני יצא לעבודה ובאף אחד משני המקומות אין מסגרת מקובלת לשמירה על הילד). 

 


צו 8

 


- קיבלתי צו 8 וכמובן שאני לא אגיע לעבודה (עובד בחיפה), האם יכולים לפטר אותי?

 


לא, אסור לפטר עובד שזומן לשירות מילואים וגם לא ב30 הימים שאחרי החזרה מהשירות.
 

 

- ומה אני עושה אם בכל זאת פוטרתי אחרי שגוייסתי למילואים ?
 

וועדת התעסוקה אוסרת על פיטורי עובדים אלא אם המעסיק יוכיח כי הם פוטרו מסיבות אחרות ולא בשל הזימון למילואים. בכל מקרה, מי שפוטר מהעבודה שלו בניגוד לחוק יכול לפנות לבית הדין לעבודה ולהגיש תביעה ולדרוש גם פיצויים עבור הנזק שנגרם לו בעקבות פיטורים שלא כחוק.  

* אין באמור לעיל משום המלצה או מתן ייעוץ – ט.ל.ח.