6 שלבים בתהליך הבריא של המפוטרים

אחוז האבטלה כיום עומד על כ- 22% בעקבות משבר הקורונה, כאשר אחוז האבטלה טרם המשבר עמד על כ-  3.9%. פיטורים בכל שלב מובילים לתחושה עצמית קשה של אכזבה, חוסר יכולת, כעס ואף עלבון, אולם בתקופת הקורונה מפוטרים יכלו 'להאשים' את הסיטואציה אליה נקלעו ולאו דווקא ליחס זאת לאיזשהו כישלון בתפקידם. יש משהו ב'נחמת הכלל' שגם אם היא טיפשית היא מנחמת, כי אם 'כולם' פוטרו אז ה'אשמה' אינה בך...

 

טלי טטרו, פסיכותרפיסטית ויועצת טיפול אישי, זוגי ותעסוקתי, מפרטת על התהליך הבריא והנכון שכל מפוטר צריך לעבור על מנת לצלוח את התהליך ולסיימו במציאת עבודה:

 

תהליך עיבוד של מפוטרים

 

שלב א: עיבוד האבל

הדבר הראשון שצריך לעשות אחרי שפיטרו אתכם, הוא להתאבל על מקום העבודה שלכם. בשפה המקצועית קוראים לזה תהליך 'עיבוד אבל' והוא מובן ולגיטימי. אין ספק שפיטורים מהווים חוויה קשה שבהרבה מקרים מערערת את ביטחוננו העצמי, וככל שמחפשים יותר זמן זה לא פועל לטובתנו. האמונה ביכולות העצמיות, תחושת המסוגלות והאנרגיה הכללית יורדת.  

 

לנרמל את לתחושת הרגשית הקשה זה בסדר להרגיש רע. יש חשיבות מרובה לעבד את תהליך הנטישה שעברתם. בדיוק בגלל זה גם חשוב לגייס תמיכה מהסביבה שלכם, כולל משפחה, בני זוג וחברים קרובים.

 

שלב ב: דיאלוג פנימי

השלב הבא שמגיע לאחר עיבוד האבל הוא ניהול דיאלוג פנימי עם עצמכם. תשאלו את עצמכם את כל השאלות, כולל הטעונות, שקשורות בחיפוש העבודה הבאה שלכם, כדוגמת: מה חשוב לי במשרה החדשה? האם אני מעוניין באותו מסלול תעסוקתי? אולי זה הזמן להסבה מקצועית? סביבת עבודה אחרת? האם שגיתי במשהו בעבודה האחרונה שלי ואם כן איך אמנע מטעות דומה בעתיד? ועוד ועוד שאלות שיעזרו לכם לתכנן ולנהל את המסלול המקצועי שלכם מחדש.

 

שלב ג: כתיבת קורות חיים

בשלב זה אתם כבר הרבה יותר 'ברורים' לעצמכם ואתם מכווני מטרה, ולכן אתם בשלים לשלב כתיבת קורות החיים שלכם. אם יש לכם קו"ח ישנים אתם צריכים לרענן ולעדכן אותם בהתאם לניסיון העדכני שלכם ובהתאם למשרה ולפלטפורמה בה מוצגת המשרה. חשוב להירשם לסוכן חכם ולהתחיל לחפש משרות בלוחות הדרושים וברשתות החברתיות.

 

שלב ד: שמירה על שיגרה

שלב 'שמור על השיגרה' הינו השלב בו אתם אמורים לבנות תכנית עבודה שכוללת סדר יום  הכולל: ביצוע פעילות ספורטיבית כלשהי ופעילות שגורמת להנאה וכיף. שני הפרמטרים הללו אמורות להוביל אתכם לתחושת איזון, שמירה על האנרגיה ושחרור לחצים/כעסים/תסכול. עכשיו אתם פנויים לשלב בסדר היום שלכם גם: למידה ועדכון  יומי באינטרנט על עולם התוכן שלכם, מה השתנה בו? איזה מיומנויות התווספו? מה התחדש? ועוד.

 

שלב ה: התפתחות מקצועית

עכשיו זה הזמן שלכם להתפתח ולרכוש מיומנויות חדשות, כדאי לנצל את ההזדמנויות המגוונות המוצעות בפלטפורמות חינמיות רבות. כיום אין כמעט תחום עיסוק שלא קיימות בו הדרכות, מידע וסרטונים. הישארו מעודכנים והקפידו ללמוד ולצבור מיומנויות ומידע חדש כל הזמן. אל תהססו להוסיף את הלמידה המעשירה הזו לקו"ח שלכם תחת השכלה לא פורמלית!

 

שלב ו: נטוורקינג

אחת הדרכים לעזור לנרמל את חוויות הפיטורים שלכם זה לפנות לאנשי הקשר שלכם ולבקש שיסייעו לכם למצוא את התפקיד הבא שלכם. הצעות עבודה רבות מגיעות דרך מעגל שני של היכרות (חבר של חבר...) ולכן לא להתבייש ולפנות, לעשרה אנשי קשר מידי יום. מישהו מהם וודאי מקושר באופן כלשהו לאנשי קשר רלוונטיים נוספים עבורך.

 

שורה תחתונה: תיזמו!

הדרך להצלחה היא להיות יוזמים וזה אומר שגם אם אין צורך בעובדים בארגון ספציפי, שמעניין אתכם, תיצרו עימם קשר. תתחברו לאג'נדה של עשייה ותאמצו את 'שריר' היוזמה שלכם. בנוסף, חישבו על החוזקות שלכם ואיך אתם מדגישים אותם ובאותה המידה מהם החולשות שלכם. הכנה לריאיון עבודה מחייב תרגול מוקדם, בייחוד אם לא התראיינתם זמן רב, עבדו על בניית רושם ראשוני והדרך בה אתם מציגים את עצמכם בראיון.

 

משרות בתחום האינטרנט

קרדיט תמונה: shutterstock

 

אולי יעניין אותך גם: 

הקול שמאחורי התפקיד המבוקש: ראיון טלפוני

 

מדריך חיפוש עבודה: 10 צעדים פשוטים למציאת עבודה