הדילמה: האם לגייס עובדים חסרי ניסיון?

מעסיקים רבים מתחבטים בדילמה האם להעסיק עובדים חסרי ניסיון או לא. התשובה לכך אינה חד משמעית וחשוב לשקול את כל החסרונות מול היתרונות שבדבר ורק אז להכריע ולהחליט. במצבים מסוימים עובדים חסרי ניסיון יכולים להיות האנשים  הנכונים והמתאימים ביותר לאיוש המשרה שלכם

 

עובדים חסרי ניסיון

 

בתקופה זו בה אנשים רבים מוצאים עצמם בתהליך של חיפוש מקצועי מחודש, בשל הנסיבות והאילוצים בעקבות הקורונה, חשוב להעלות לסדר היום את נושא העסקת חסרי הניסיון. החשש העיקרי של המעסיקים הוא חוסר המקצועיות והניסיון של עובדים אלו. עם זאת, יותר ויותר מעסיקים מבינים שלצד חוסר הניסיון יש לא מעט יתרונות בולטים כדוגמת מוטיבציה גבוהה להצליח בתפקיד החדש, אז כיצד כדאי לפעול? תלוי...

 

העסקת עובדים חסרי ניסיון לא מתאימה לכל ארגון ותלויה, בעיקר, ברמת המורכבות של המשרה ובגודל החברה. ככל שהמשרה מורכבת יותר כך הצורך בניסיון מקצועי עולה. עפ"י רוב, מדובר בארגונים גדולים שבהם יש אנשים בכירים שיכולים לחנוך וללמד את חסרי הניסיון, או בספקי שירותים שהעסק שלהם מבוסס על חשיבות ההוצאות הנמוכות ועל מומחיות הבעלים.

 

 אם בחרתם לגייס עובד כזה, קחו בחשבון שהוא צריך הדרכה וליווי ותוודאו שאכן יש לארגון שלכם את הזמן וכוח האדם לכך. היבט נוסף של הדילמה שיש להתייחס אליו הוא האם יש לארגון את היכולת וזמן ההשקעה הנדרש ואם זה משתלם לטווח הארוך.

 

הצד השני של הדילמה כוללת את היתרונות והסיבות שבעקבותן כדאי לשקול להעסיק עובדים חסרי ניסיון, מלבד הסיבה החברתית של הירתמות קהילתית:

 

גובה השכר – נתחיל בחישוב 'הקר', משמע העלויות. עובדים חסרי ניסיון משתכרים פחות בכל מקצוע ותחום קיים ולכן מעסיקים שבוחרים להעסיק חסרי ניסיון, כבר מתחילים בעלויות מופחתות, דבר שהופך משמעותי יותר בתקופה בה מנסים לצמצם כמה שיותר בעלויות העסק.

 

מוטיבציה 'בשמיים' – עובדים ללא ניסיון ולאחר הכשרה מקצועית מגיעים עם רצון עז להצליח ועם מוטיבציה גבוהה לבצע את עבודתם על הצד הטוב ביותר כדי להוכיח את מקצועיותם. עובדים אלו מוקירים את ההזדמנות המקצועית שניתנה להם ולכן מוכיחים 'ראש גדול', אחריות ונכונות להשקיע את המירב.

 

רצון עז ללמוד – עובדים חסרי ניסיון מגיעים עם רצון ללמוד ולהתפתח בתפקידם, כמו כן הם מגיעים עם הידע הכי 'טרי' בתחום המקצועי שזה עתה למדו ובדר"כ מעודכנים גם בכל החידושים שבו. אנשים אלו אינם מגיעים עם קיבעון טכנולוגי של עבודה עם תוכנות ודרכי פעולה ספציפיים ולכן נוחים 'לעיצוב'.

 

זמינות ולויאליות מקסימלית – עובדים אלו מוכנים להשקיע מזמנם כדי ללמוד ולבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר ולכן זמינותם ומוכנותם לעבוד בשעות מרובות גבוהה יותר, בנוסף נאמנותם למקום העבודה שהעניק להם את ההזדמנות התעסוקתית בה רצו היא גבוהה אף היא.

 

חדשנות וסתגלנות – שני מוטיבים יקרים בשוק של אי וודאות. עובדים חסרי ניסיון מגיעים עם יכולת להתמודד עם שינוי והתאמת מיקוד צרכי החברה. עובדים אלו ניחנו גם ביצירתיות ודרכי חשיבה חדשה ורעננה לפחות בתחום התמקצעתם החדש.

 

תשוקה חיובית – עבודה בחדווה ותשוקה להצליח מובילה לגישה חיובית וחיוביות תמיד מובילה לחיוביות... גישה שכזו תוסיף תקווה ואנרגיות גם ליתר חברי הצוות ותתרום לאווירה הטובה.

 

 

שורה תחתונה: עם הכשרה ופיתוח, עובדים חסרי ניסיון יכולים להפוך לבעלי ערך ולהביא רעיונות חדשים וטובים. יתר על כן, יש סיכוי גבוה יותר שהם יישארו נאמנים לחברה שלכם וירצו לצמוח בה. מאידך לא בטוח שזה מתאים לארגון שלכם!

 

אולי יעניין אתכם גם:

 

6 הרגלים שיהפכו אתכם למצליחנים

6 שלבים בתהליך הבריא של המפוטרים

גיוס עובדים: מדוע זה כל כך קשה?

 

קרדיט תמונות: shutterstock