ספר על עצמך: יריית הפתיחה של ראיון העבודה

איך אתם מגיבים כאשר מבקשים מכם בריאיון עבודה לספר על עצמכם? האם אתם נתקעים, ממלמלים  או מאבדים את הביטחון? אל תדאגו, אתם לא לבד! מסתבר ש"ספר לנו על עצמך" היא אחת השאלות שמחפשי עבודה הכי חוששים מפנייה בריאיון עבודה...

 

יש כמה שאלות בראיון עבודה שכדאי להתכונן אליהן מראש. החל מ"מדוע אתם עזבתם את מקום העבודה האחרון שלכם", דרך "מה החוזקות והחולשות שלכם" וכלה ב"ספר לנו על עצמך". ריאיון עבודה בהחלט יכול להיות מסע אקסטרימי לחסרי הניסיון שבינינו, ולחלוטין מפגש שיש להתכונן אליו, גם עבור המנוסים.

 

ספר על עצמך - ראיון עבודה

 

מה בעצם רוצים לדעת עליכם באמצעות השאלה "ספר על עצמך"?

 

קודם כל, הצד השואל באמת מעוניין לשמוע עליכם ולקבל מידע לגבי מי שיושב מולו. בנוסף למידע ה"יבש", הם מלקטים מידע רלוונטי נוסף, כדוגמת:

 

  • באיזו מידה אתם מישירים מבט ומסתכלים בעיניים?
  • מה מידת הביטחון העצמי שלכם?
  • האם אתם יודעים להתבטא בצורה קולחת?

 

כמעט כל העבודות היום דורשות מידה כזו או אחרת של יכולת תקשורת, ויכולת הביטוי שלכם אף היא נבדקת כאן. העניין הוא שלא מעט אנשים יכולים להיות מאוד תקשורתיים בחיי היום-יום, ופחות קולחים בזמן ראיון עבודה, ולכן הפתרון הוא להתכונן הכי טוב שאפשר לריאיון העבודה.

 

כיצד תוכלו להתכונן לשאלה הזאת?

מילת המפתח היא להתכונן. מכיוון שמדובר בשאלה פתוחה ומאוד רחבה, היא יכולה לגרום לנו לאבד פוקוס וללכת לאיבוד, אך לא בהכרח.

 

התשובה לשאלה "ספר לנו על עצמך" יכולה להיות "גיים צ'יינג'ר" בריאיון ולכן מומלץ לבחור באחת מהאפשרויות הבאות, כתגובה:

 

  • סקירה אישית וניסיון מקצועי – סקירה אישית של גיל, מקום מגורים, מצב משפחתי, תחביבים, ודגשים קצרים של ניסיון מקצועי עד כה. נכון שכל זה כתוב בקורות החיים, אבל מרבית העניין בריאיון עבודה היא ההיכרות האישית והאינטראקציה איתך.
  • סקירה מקצועית של הווה, עבר, עתיד – לפסוח על הסקירה האישית ולהתרכז בסקירה של הווה, עבר, עתיד. כלומר, לספר איפה אתם כיום ברבדים הרלוונטיים, מה הביא אתכם עד הלום, ומה התוכניות שלכם לעתיד.

 

אתם יכולים גם בתחילת ההתייחסות שלכם לשאלה הזו, לתת מעין הקדמה שמאוד עוזרת למי שמולכם להבין מה קורה. למשל: "שאלה מעניינת, אספר לכם קצת על עצמי באופן אישי, ועל הדרך המקצועית שעשיתי עד היום" או "שאלת השאלות, נתחיל באיך הדברים נראים היום, מה הדרך שעברתי מבחינה מקצועית, ומה התוכניות שלי לעתיד".

 

בצורה כזו, אתם מראים למראיינים שלכם שיש לכם קו מנחה וסדר, יש לכם התחלה אמצע וסוף לדברים, וזה סופר חשוב.

 

להתכונן מול המראה או מול חבר/ה

 

אחרי שגיבשתם את תוכן התשובה שתענו, השלב הבא הוא להתכונן בפועל מול חבר/ה או מול המראה, ולומר את הדברים, אולי אפילו להקליט את עצמכם. כאשר תקשיבו לעצמכם, זה יכול מאוד לעזור לכם איך לשפר ולשדרג את תשובתכם עד שתהיו מרוצים מהנוסח סופית.

 

מחברת או בלוק עם הנקודות החשובות

אפשר להצטייד במחברת או בלוק דפים שבהם ציינתם את הנקודות שחשוב לכם להביא לידי ביטוי. זה ייתן לכם ביטחון ולא יכניס אתכם ללחץ שאתם עשויים להיכנס לבלאק-אאוט ולשכוח הכל. להגיע לריאיון עבודה עם מחברת ועט לא יהיה בעוכריכם, להיפך, אתם תיראו מקצועיים ומפוקסים למטרה.

 

כדאי לעשות תחקיר על המקום

 

חשוב לזכור, ונתון זה אינו מתייחס ספציפית רק לשאלת "ספר לנו על עצמך", כי באותה מידה שאתם מחפשים עבודה, כך גם המקום מחפש עובד/ת. כדאי לעשות תחקיר על המקום, ולברר כמה שיותר פרטים עליו הן דרך האינטרנט והן מחוויות עובדים.

 

טעויות נפוצות שכדאי לקחת בחשבון ולהתרחק מהן

 

מה לא כדאי שתעשו בריאיון העבודה בכלל, וכאשר מבקשים מכם לספר על עצמכם, בפרט?

 

  • לא לגלגל עיניים מעלה ולחפש את התשובה אי שם.
  • לא לשתוק ולקפוא.
  • לא להרחיב בנושאים לא רלוונטיים.
  • לא לשקר בשום אופן לגבי שום נתון.
  • לא לבקש לעשות הפסקה.
  • לא לענות לטלפון שמצלצל ובכלל להשתיק אותו טרם תחילת הריאיון.

 

שורה תחתונה: שמרו על מיקוד, אורך רוח, סבלנות, וכמובן, חיוך וברק בעיניים. אם תתכוננו מראש ותתאמנו על התשובה שלכם, שאגב אינה חייבת להיות אחד לאחד, אנחנו בטוחים שתצליחו לענות על השאלה הזאת על הצד הטוב ביותר!
 

קרדיט תמונות: shutterstock