כיצד להתמודד עם חרדה בראיונות עבודה

אין ספק שראיון עבודה זהו אירוע מלחיץ בפני עצמו. זה גם לא סוד, שאפילו האדם הכי מנוסה בראיונות עבודה, נלחץ לפני ראיון עבודה. המעמד הזה, שבו יש פרק זמן מוגבל להציג את תמצית קורות חיינו המקצועיים, הוא לא מעמד טבעי לרובנו ולא סתם ישנה השוואה בין ראיון עבודה לבין דייט ראשון...

 

 

מאז, השינויים בעולם העבודה חלו גם שינויים באופן בו נעשים ראיונות העבודה. אם בעבר, ראיונות העבודה היו נעשים פנים מול פנים, אז כיום מרבית הראיונות, לפחות הראשוניים, נעשים בפלטפורמות מרחוק כמו זום, טימס והאנגאאוט, דבר המצריך היערכות שונה.

 

כך או כך, עצם אי הודאות בנוגע למה ישאלו בראיון עבודה, מי יהיו המראיינים, האם תהיה סימולציה תוך כדיי הריאיון וכו', הם רק חלק מהגורמים שמלחיצים אותנו ומעוררים אצל חלקנו גם רמה מסוימת של חרדה.

 

קבלו מספר טיפים שיקלו עליכם מעט את רמת החרדה לקראת ריאיון עבודה:

 

1.תיאום פגישת הכנה לראיון עבודה הכוללת סימולציות עם מאמן תעסוקתי-

הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי דוגל ב'חשיפות' כדרך יעילה להורדת רמת החשש והחרדה. ב'חשיפות', אנו בעצם מדמים מצב קיים ונערכים אליו על ידי סימולציות של ראיונות עבודה הן מרחוק והן פנים מול פנים בקליניקה. הסימולציה מצד אחד מאפשרת למרואיין לתרגל ולקבל פידבק אמיתי ביחס לתשובות, ובנוסף מהווה הזדמנות לתרגל את ריאיון העבודה, לקבל פידבק מאדם מנוסה ולדייק את התשובות שלנו לקראת הריאיון.

 

פגישת ההכנה לראיון עבודה מתחלקת ל- 2 חלקים: בחלק הראשון, מעלים על הכתב את כלל התשובות לכל סוגי השאלות האפשריות שיעלו בראיון העבודה, בהתבסס על מסמך קורות החיים שלנו.

 

בחלק השני של ההכנה, עורכים סימולציה שמדמה את הריאיון העבודה הממשי. בה המרואיין נדרש לענות את כל התשובות שהידקנו ודייקנו קודם לכן . היערכות זו גורמת לו להגיע מוכן ורגוע יותר. אנשים שסובלים מחרדה חברתית, או מחרדת ביצוע כדאי שיתרגלו כמה שיותר סימולציות שיאפשרו להם להגיע מוכנים.

 

2. לקרוא על הארגון לפני ריאיון העבודה - חלק מהכנה לראיון עבודה הוא לקרוא על הארגון בו אתם מעוניינים להשתלב. מידע על הארגון ניתן להשיג החל מהדף העסקי של הארגון, פרופיל הלינקדין שלו, האתר של הארגון ודרך הרשתות החברתיות. המידע המוקדם על הארגון יכול להיות: חזון הארגון, מה הוא מייצר, כמה עובדים יש בארגון, כמה סניפים, האם מדובר בארגון גלובאלי, איך נראה המבנה הארגוני של הארגון, איפה ממוקם ועוד.

 

ככל שנדע יותר על הארגון, כך נגיע רגועים ומוכנים יותר לריאיון העבודה והדבר יעיד על המקצועיות שלנו ויעלה את הסיכוי קבלה שלנו בראיון עצמו למקום העבודה.

 

3. לקרוא על התפקיד לפני הריאיון עבודה עצמו- זה נשמע 'מובן מאליו' ובכל זאת, מידע על התפקיד ניתן להשיג החל ממודעת הדרושים, דרך המודעה באתר של הארגון עצמו או דרך מקור מידע פנים ארגוני של מישהו שאנו מכירים שעובד בתוך הארגון. מידע זה יכול לסייע לנו רבות ביכולת לענות על התשובות במדויק ולהתאים אותן למה שמחפשים במודעה. החל מאיזה כישורים רלוונטיים נדרשים ועד איזה תכונות, מיומנויות, תארים, או כל מידע שנדרש ומופיע במודעה ויש לנו ויכול להעלות את הסיכויים שלנו להתקבל לעבודה.

 

ככל שנדע יותר על התפקיד, כך נגיע מוכנים ובטוחים יותר לריאיון העבודה ואף נעלה את סיכויי הקבלה שלנו למקום העבודה.

 

4.  צפייה בפלטפורמות של סרטוני הכנה לראיון עבודה- צפו בסרטוני הכנה לראיונות עבודה שונים. על ידי צפייה בסרטוני הכנה לראיון עבודה, אנו יכולים ללמוד רבות על הראיונות, שפת הגוף הנדרשת, סגנון השאלות השונות וכדומה, ולהכין את עצמנו בהתאם.

 

5. אמצעי הרגעה כהכנה להתקפי חרדה לזמן הריאיון עצמו- האם קרה לכם שהגעתם לראיון עבודה וברגע ששאלו אתכם שאלה, הרגשתם בלאק אאוט ולא יכולתם לדבר?  לאנשים הסובלים מחרדה, מספיק שתהיה שאלה אחת כזו בריאיון כדי שכל הריאיון לא יעבור כמו שצריך.

 

למזלנו, יש דרכים להימנע מהסיטואציה הזו וכמטפלת LICBT  תעסוקתית אני ממליצה על:

 

  1. מיידפולנס- שיטה להרגעת לחצים, מתחים וחרדות שעובדת על נשימות, חיבור לכאן ועכשיו ויכולה לסייע להוריד את רמות החרדה.
  2. מדיטציה- יש הרבה סוגים של מדיטציות שיוכלו לסייע לנו להפחית רמה של חרדה לפני הריאיון עצמו (אחת המומלצות שהיא של שחר כהן- שאני מרבה להשתמש בה עם מתאמנים בקליניקה). אל תעברו על החומר לפני הריאיון, התנתקו וקחו 5 נשימות עמוקות, ואמרו לעצמכם שאתם תעברו את זה בהצלחה. חשיבה חיובית, אופטימיות ונשימות הם מתכון בטוח למעבר של ריאיון עבודה בצורה מיטבית.
  3. התקף חרדה בזמן ריאיון העבודה – קרה לכם? נשמו עמוק, בקשו לצאת לשירותים, שטפו פנים וחיזרו רגועים יותר. אפשר גם לבקש לשתות כוס מים או לתרגל נשימות תוך כדיי הסיטואציה.

 

לסיכום-

 

על מנת להפחית חרדה לקראת ריאיון עבודה, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא היערכות מוקדמת; לקרוא על הארגון, על התפקיד, לתרגל שאלות ותשובות, לערוך סימולציות, לצפות בסרטונים ולתאם פגישת הכנה. אלו האמצעים הטובים ביותר שיסייעו לכם להיערך ולהפחית את רמת החרדה.