חושבים על רילוקיישן? אלו השיקולים שיש לקחת בחשבון

רילוקיישן הוא 'דף חדש' שטומן בחובו המון הזדמנויות לצד חששות. שבוע או אפילו שבועיים בפריז, לונדון או דובאי ירגיש לכם הכי קסום ומושלם, אבל חופשה ורילוקיישן הם דברים שנים בתכלית. אז אם אתם חושבים על הצעד הזה, כדאי שתתיחסו גם לשיקולים הבאים...

 

רילוקיישן - השיקולים

 

בתקופה הראשונה של הרילוקיישן עדיין תתלהבו כתיירים מכל מה שיש למדינה המארחת להציע, אבל מתישהו ההתלהבות מכל פסל או מונומנט היסטורי תרד ותפסיקו לצלם בלי הפסקה לאינסטגרם (ואם צפיתם במקרה ב"אמילי בפריז" בנטפליקס נוכחתם בקטנה בהבדלי תרבות משעשעים, בתחושת הבדידות הפחות משעשעת ובהרגלי עבודה שונים וניסיונות קשוחים ללמוד שפה זרה על כל הניואנסים הקטנים שלה שגוגל טרנלייסט פחות יכול לסייע לכם בהם).

 

קבלו נקודות למחשבה שעשויים לעזור לכם להחליט לגבי רילוקיישן:



ניסיון בינלאומי משמעותי – גם אם עבדתם בחברות בינלאומיות יש הבדל ענק בין עבודה מול שווקים בחו"ל לבין עבודה בפועל בחו"ל. רילוקיישן עשוי לפתוח המון דלתות מקצועיות חדשות בהיותכם מכירים מקרוב את השוק אליו תעברו. בשנתיים-שלוש תוכלו להכירו לעומק, יותר מכל אדם שעובד מול השוק הזה בישראל למעלה מעשור. תתוודעו להרגלי עבודה חדשים, תייצרו רשת עסקית רחבה ותזכו לשדרוג משמעותי בקורות החיים.



קידום מקצועי רציני – מדוע למעשה חברות מציבות מצדן עובד ברילוקיישן? בדר"כ המטרה היא שיהיה איש אמון של הדרג הניהולי מטעם החברה בשטח . אתם תהפכו לסוג של נציגים או מתווכחים בין מטה החברה בישראל לבין המטה בחו"ל. תוכלו לפקח מקרוב כי דברים מתנהלים כיאות או לדווח על דברים מהסוג שרואים משם ולא רואים מכאן. כאשר חברה בוחרת בכם להיות המועמדים המתאימים לרילוקיישן זה מעיד רבות  – שסומכים עליכם, שמאמינים בכם, שמעוניינים לקדם אתכם בחברה לטווח הארוך ושאתם עשויים לשוב ארצה היישר לתפקיד מפתח בכיר בארגון. כמובן שיש עוד שיקולים כמו המצב המשפחתי שלכם, שליטה בשפות זרות, התמחות בתרבות, כושר הסתגלות מהיר ועוד. ישנה תפיסה רווחת בתחום התעסוקה כי אדם שביצע על הצד הטוב ביותר עבודה מאתגרת  בחו"ל, יוכל לנהל בהצלחה רבה פעילות משמעותית בשוק המקומי עם שובו.



מימון הוצאות מלא – לא כל יום מוצעת לכם עבודה בחו"ל שכוללת לא רק את התשלום עבור עבודתכם אלא גם כיסוי מלא של עלויות מחיה אישיות ומשפחתיות. אנשים רבים מנצלים את תקופת הרילוקיישן כדי לחסוך לא מעט כסף ולהעשיר את חשבון הבנק.



הפרטים שהכי לא מתחשק אבל חייבים לדבר עליהם – מומלץ לצאת לרילוקיישן רק דרך חברה רצינית ומבוססת. חשוב גם להבין מול מי אתם חתומים כעובדים בתקופה הזו – או במילים אחרות: היכן הישות המשלמת לכם רשומה. אם אתם חתומים מול חברה ישראלית ייתכן שתצטרכו לשלם מס למדינת ישראל ובנוסף גם לשלם מס במדינה בה אתם שוהים. מבאס? כן, נכון, אבל המשמעות של תשלום מס לישראל היא קריטית – כך נשמרות הזכויות המלאות שלכם כאזרחי המדינה. חתימה מול חברה זרה שרשומה בחו"ל עשויה לחייב אתכם בתשלום מסים מקומיים שכלל לא הייתם מודעים אליהם לפני שעברתם לאותה מדינה. חשוב לברר למי אתם משלמים וכמה, כדי לבחון שזה אכן משתלם לכם כלכלית.

 


אל תוותרו על ייעוץ של רואה חשבון – תכנון כלכלי חכם הוא קריטי לפני המעבר לחו"ל. התייעצו עם רואה חשבון שהתמחותו הינה ייעוץ מס בינלאומי לאורך כל המהלך – לפני הרילוקיישן, במהלכו ועם החזרה ממנו. רואה חשבון יידע להתאים לכם מסלול כלכלי בהתאם למצב המשפחתי, מדינת השהייה, משך תקופת הרילוקיישן ופרמטרים נוספים.



טיפים לסיכום: רילוקיישן נשמע זוהר אבל יש בו גם חסרונות כדוגמת ניתוק מהחברים והמשפחה, תרבות זרה, אקלים לא מוכר וכדומה. עם זאת, ברוב המקרים היתרונות עולים על החסרונות. חשוב שתעשו את המהלך באופן  חכם ונכון, ולא תעברו את זה לבד. תנו את החוזה המוצע לכם לבדיקה אצל עורך דין המתמחה בדיני חוזים, ובררו אילו זכויות נשמרות לכם בישראל דוגמת חברות בקופת חולים, זכויות וותק למיניהן, ביטוחי לאומי וכל הדברים האלה שלאף אחד אין כוח להתעסק איתם.

 

קרדיט תמונות: shutterstock