עבודה ראשונה: איך נצליח בעבודה החדשה שלנו?

כניסה לעולם המקצועי דורשת לא רק קורות חיים מלוטשים, אלא מוכנות נפשית ומקצועית לקראת עבודה ראשונה בתחום כזה או אחר. אם אתם נמצאים בצומת דרכים כזאת, יש כמה טיפים שיעזרו לכם להתברג היטב בעבודה ראשונה במקצוע שבחרתם, וגם להצליח בה

 

איך להתנהג בעבודה הראשונה?

 

תאמינו או לא, מעסיקים לא מחפשים מישהו שיודע הכל, או יותר נכון – חושב שהוא יודע הכל. כשאתם מתחילים עבודה ראשונה, זה הגיוני שלא תדעו הכל, בטח שלא בחודשים הראשונים. אם יש לכם ספקות או שאלות – אל תהססו לשאול, אם תנסו לעשות הכל בעצמכם, ולא תבקשו הבהרה בנושאים מסוימים – סביר להניח שאתם לא תצליחו במשימות. אז, כשאתם מתחילים עבודה ראשונה – נסו ללמוד כמה שיותר מאנשים אחרים, ואל תפגינו ביטחון עצמי מופרז שאין לו אחיזה במציאות. מעסיקים מעריכים עובדים שמנסים ללמוד ולהשתפר, ואתם תשיגו בדרך הזאת הרבה יותר.

 

הגיעו לעבודה בזמן ואל "תמרחו" משימות

זה אמור להיות מובן מאליו שלעבודה הראשונה צריך להגיע בזמן, אבל אתם תתפלאו כמה אנשים מתעלמים מחוק הברזל הזה. זה אולי יישמע מופרז, אבל להגיע לעבודה בזמן היא חלק שמשפיע מאוד על קריירות. דבר ראשון, זה יוצר רושם חיובי בקרב המעסיק שלכם, וגם העמיתים שלכם בעבודה. שנית כל, זה מעיד על רצינות וכבוד כלפיי העסק שבו אתם עובדים. וכשאתם בעבודה – אל תמרחו את הזמן או תדחו משימות שעומדות בפניכם. השקיעו את הזמן והרצינות הנדרשים בכל מטלה. "כלל ה-10,000" הוא כלל שאתם צריכים להכיר היטב: לפי הכלל הזה, כדי להיות מיומנים היטב בכישור מסוים, אתם צריכים להשקיע בו 10,000 שעות. להגיע בזמן ולהשקיע בעבודה ישחיזו את הכישורים שלכם, ומומלץ בחום למצוא את הדרך לעשות זאת בכל יום מחדש.

 

השחיזו מיומנויות שלאו דווקא קשורות לעבודה

כן כן, כשאתם עובדים בעבודה ראשונה – חשוב שלא רק תבצעו משימות יומיות שעומדות על הפרק; אחד הדברים הטובים ביותר שאתם יכולים לעשות עבור העתיד המקצועי שלכם הוא להשחיז מיומנויות שהן לא מקצועיות בלבד: כושר הנהגה, ביצוע מספר משימות בו-זמנית, כישורים חברתיים, וכיו"ב הם דברים שהם לא פחות חשובים ממקצועיות בעבודה. עבודה ראשונה היא לאו דווקא העבודה שתישארו בה לאורך זמן, אבל היא בית ספר לרכישת מיומנויות שלאו דווקא למדתם בתואר או בהכשרה שלכם. איך תעשו זאת? דבר ראשון, צפו במנהלים ובעובדים עם אופי מנהיגותי במקום העבודה שלכם ולמדו מהם. העמיתים שלכם יכולים להיות המורים הטובים ביותר שלכם, אז צפו בהם ולמדו כיצד לפתח כישורים שילוו אתכם לאורך כל הקריירה שתבנו.

 

רכשו חברים במקום העבודה

כשאתם מתחילים עבודה ראשונה, אתם תפגשו אוכלוסייה מגוונת של אנשים. אתם לא חייבים לאהוב את כולם, אבל זה כן חשוב שתשמרו על יחסים מקצועיים ונעימים עם העמיתים שלכם. מעבר לכך, חשוב שתנסו לפתח קשרי חברות עם האנשים שאתם עובדים עמם. יש את אלו שאתם 'רק' תסתדרו איתם, ויש את אלו שיכולים להיות חברים טובים שלכם. אל תוותרו על היחסים האלו מפני שהם יתרמו לכם מבחינות רבות: אם תבלו איתם מחוץ לעבודה, הרווחתם חברים. אם יהיו לכם בעיקר יחסים במקום העבודה – אתם לא תצאו מופסדים; הודות לחברות הזו בעבודה, אתם תרגישו הרבה יותר נעים להגיע לעבודה, מפלס הלחץ שלכם ירד, ואתם תיהנו מהעבודה שלכם, ולא תגיעו רק בשביל המשכורת בסוף החודש.

 

דעו מתי להציב גבולות

אין ספק שעבודה היא חשובה - בייחוד עבודה ראשונה. אבל, זה לא אומר שהיא צריכה לכלות את כל הזמן שלכם. איזון בין עבודה לחיים אישיים הוא חשוב במיוחד כדי למנוע שחיקה, וגם כדי שלא ינצלו אתכם בכל פעם שיעלה צורך במישהו שמוכן להשקיע מעבר למה שאחרים מוכנים. העבודה לעולם לא תיגמר, ובדיוק בגלל זה רובנו נדרשים להגיע לעבודה מדי יום. אז, אם אתם מרגישים שאתם צריכים להישאר שעות רבות או נדרשים לעשות יותר ממה שאמרו לכם – דעו לשים גבולות. בעבודה הראשונה שלכם סביר להניח שתצטרכו להשקיע יותר בתקופה הראשונית, אבל יש לכם את הזכות גם לסרב למטלות מסוימות, או לומר שאתם תבצעו אותן בשאר השבוע. שחיקה תוביל לכך שלא תצליחו למלא משימות כמו שצריך, כך שאיזון הוא חשוב, והוא מתחיל בהשמת גבולות.

 

 

*קרדיט תמונה: shutterstock