חליתם? מהן הזכויות שלכם?

כ-90% מהעובדים מודים שהם מגיעים לעבודה גם כשהם לא מרגישים טוב, האם בשל היותם עובדים אחראים או שמא מדובר בחוסר אחריות? ומה בכלל מגיע לעובדים חולים?

 

ימי מחלה

 

אתם מרגישים לא טוב ויודעים שהשהייה במקום העבודה תגרום לכם לסבל גדול? הישארו בבית לנוח,  במקום לגרור מחלה ולהיות פחות אפקטיביים ואולי אף להדביק חברים לעבודה. אם נשארתם בבית עקב מחלה הרי שעל פי חוק דמי מחלה התשל"ו – 1976, מגיע לכם תשלום על כך.

 

החוק קובע כי עובדים זכאים ליום וחצי דמי מחלה לכל חודש עבודה מלא, כלומר 18 ימי מחלה בשנה. עבור יום המחלה הראשון לא מקבלים תשלום, אבל הוא ינוכה ממכסת ימי המחלה. עבור היום השני והשלישי מקבלים 50% מהסכום שמקבלים עבור יום עבודה מלא, ומהיום הרביעי מקבלים תשלום מלא עבור כל יום מחלה.

 

סוגיית ימי המחלה נחשבת לנושא במחלוקת בין המעסיקים לארגוני העובדים ובשטח נוצר מצב בו במקומות עבודה מסוימים הולכים לגמרי "לפי הספר" ומעניקים תשלום בגין ימי מחלה כפי שתואר לעיל, בעוד שמקומות אחרים, באים יותר לקראת עובדיהם ומעניקים תשלום מהיום הראשון למחלה.

 

כמה ימים צברתם?

סוגיה נוספת הקשורה לימי המחלה נוגעת לעניין הצבירה. על פי חוק אין אפשרות לצבור יותר מ-90 ימי מחלה, ובניגוד לימי חופשה, גם אין אפשרות לפדות בכסף ימי מחלה שלא נוצלו, אלא אם כן נקבע אחרת בהסכם העבודה האישי או הקיבוצי. למעשה אם אתם מועסקים בחוזה אישי, יש תמיד מקום למשא ומתן עם המעסיק גם בנוגע לימי המחלה ואתם יכולים לדרוש יותר ימי מחלה או תשלום מלא החל מיום המחלה הראשון, אך בכל מקרה אסור למעסיק לקבוע פחות ימי מחלה או לשלם פחות מהקבוע בחוק.

 

אם המחלה שלכם ממושכת וכבר מיציתם  את מכסת ימי המחלה הצבורים שלכם, הרי שלא תהיו זכאים לקבל שכר עבור ימי המחלה החורגים והמעסיק ינכה משכרכם את ימי העבודה שפספסתם. יחד עם זאת, במקרה בו יש לכם ימי חופשה צבורים הרי שתוכלו להמיר בהם את ימי המחלה וכך לקבל תשלום עבור ימי המחלה הנוספים. במידה ואתם נמצאים לקראת הליך רפואי ממושך ויודעים מראש שלא תוכלו להגיע לעבודה לתקופה ארוכה הרי שתוכלו לבקש מהמעסיק לצאת לחופשה ללא תשלום עד תום התקופה.

 

ומה עם הילד חולה?

תשלום בגין ימי מחלה יכול להינתן על פי חוק גם במקרים בהם בני משפחה מדרגה ראשונה שלכם חולים. באופן כללי תהיו זכאים להיעדר ממקום העבודה עד 6 ימים בשנה בגין מחלת בן זוג, עד 6 ימים בשנה בגין מחלת הורה מעל גיל 65 שנצרך להשגחתכם, ועד הסך הכולל של ימי המחלה שלכם בגין מחלת ילד בתנאים שונים כגון ילד להורה יחידני או ילד שטרם מלאו לו 18 שנה ולהורה העובד יש וותק של לפחות שנה במקום העבודה.

 

לסיכום, אם אתם לא מרגישים טוב או שאתם חשים חלשים ומותשים ומבינים שהגוף מאותת לכם שאתם זקוקים למנוחה מידית, עשו לכם ולמקום העבודה טובה, ופשוט הישארו להחלים בבית. החוק דאג לעובדים בישראל ל-18 ימי מחלה בשנה וכבר מהיום השני תוכלו לקבל שכר על אף מחלתכם.

איחולי בריאות,