יש דבר כזה ביטחון בעולם עבודה משתנה?

פעם אנשים היו מחפשים עבודה. היום אנשים מחפשים לעבוד.

"קביעות" הייתה נכס צאן ברזל, התגשמות חלומו של האדם העובד שחיפש ביטחון ויציבות בחייו. משמעות הקביעות הייתה משכורת קבועה שנכנסה לחשבון הבנק בכל חודש ועוד מבלי שיהיה אפשר לקבל מכתב פיטורים!

 

 

היום המצב השתנה. שני הצדדים, גם המעסיקים וגם מחפשי העבודה מבינים שאי אפשר לתת הבטחה לדרך ארוכה בעולם עבודה משתנה ודינמי. המקצועות משתנים, אבל לא רק הם אלא גם רשימת המשאלות, המיומנויות והצרכים של שני הצדדים. עד לפני עשור לא נתקלנו ביוטיוברים, אושיית רשת, סוחר קריפטו, מקצועות של בינה מלאכותית ועוד, במקביל חלק מהמקצועות עזבו את חיינו ועוד יעזבו.

 

לא מוכנים להתחייב!

המגמה אצל מחפשי עבודה כיום היא לא למהר להתחייב לעבודה לפרקי זמן ארוכים ונדמה שהמעסיקים כבר למדו לקבל זאת ואף מצפים שדרך ההתקדמות בקריירה תוביל את העובדים שלהם למשרות מתקדמות יותר וחלקם אף מציעים את הקידום הרוחבי בארגון שלהם.

 

למרות זאת, הביטחון מהווה אצל כולנו צורך ריגשי, וצריך לספק אותו. כיום כשאי אפשר לספק וודאות, למדנו לשכנע את עצמנו שאי אפשר להרגיש ביטחון בעולם משתנה, שזה הסבר הגיוני אבל לא מספק את הצורך עצמו לאורך זמן. אם כך, גם למעסיקים וגם לעובדים יש צורך בביטחון שלא מקבל מענה בעידן המשתנה.

 

איך מתנהלים במלחמה הסמויה הזאת?

ראייה רחבה יותר של הסיטואציה תאפשר לנו לצאת לרגע מהצורך בביטחון כדי לראות את התמונה הגדולה . ברגע שמצליחים לזהות את הצורך הקיים גם אצל 'הצד השני', כלומר המעסיקים, קל להפוך את המצב ממלחמה סמויה להשגת הצורך ביחסי גומלין.

 

הדרך הנכונה לעשות זאת היא במקום לחפש הבטחות מהמעסיק כמו התקדמות עתידית בארגון, היא לשאול את עצמכם "מה אני יכול להבטיח?" ולתת למעסיק את התחושה שהוא הגיע לחוף מבטחים. אחרי הכל, גם מעסיקים לא נהנים להחליף עובדים, להכשיר אותם, לבזבז זמן על ראיונות וכו'.

 

אז מה לעשות?

חישבו עם עצמכם לפני הריאיון על מה אתם יכולים להתחייב? אלו לא חייבות להיות התחייבויות גדולות אבל עצם זה שהן נשמעות אמינות, הן מקנות ביטחון רב בכוונותיכם למעסיק. כדי להישמע כנים ואמיתיים, תתכוונו למה שאתם אומרים: "אני יכול להבטיח שאם תיתן לי פרויקט אני אהפוך עולמות כדי לעשות אותו על הצד הטוב ביותר" או "אמינות זה מעל הכל וכשאני אומר משהו אני עומד מאחוריו במאת האחוזים".

 

חשוב מאוד שתבטאו רק את ההבטחות שאתם מאמינים בהם. אם אתם לא סגורים עליהן- זה עשוי לשדר חוסר אמינות ואפילו לפגוע בכם.

 

שורה תחתונה:  זהו את הצרכים של האדם שמולכם, ושדרו לו שאתם יכולים למלא אותם על הצד הטוב ביותר, תתפלאו איך שזה יגרום למעסיק להתאמץ בשבילכם מעבר לצפוי.

 

הכתבה באדיבות: פז אושרן- מורה מוסמך ל- NLP, מאסטר בהיפנוזה, מחבר רבי המכר "איך להיות מגנט חברתי", "ביטחון עצמי למגנוט חברתי", "אסרטיביות חברתית", והספר החדש "השתחררתי מה עכשיו?" ומגיש הפודקאסט המצליח "חשיבה פורצת דרך".