מהי שיטת הניהול שלך?

מנהלים מנצחים על תזמורת של מרכיבים שנעים בו זמנית וכל אחד מהם מצריך טיפול שונה - יש משימות ויעדים שצריך לעמוד בהם, חברי הנהלה, לקוחות ועובדים, ולכל אחד מהם ציפיות שונות וצרכים אחרים. משימתו החשובה ביותר של כל מנהל היא להניע ולנהל את הצוות שלו באופן הטוב ביותר, כך שחברי הצוות יהיו מעורבים ואפקטיביים, ויפעלו באופן משמעותי לטובת מטרות הארגון

 

 

אסטרטגיית ניהול טובה יכולה להגדיל את שביעות הרצון של העובדים ובהתאם לכך את התפוקה. לכל מנהל עשויה להיות שיטת ניהול משלו לניהול הצוות והשגת המטרות ולשיטות אלו יש השפעה ישירה על ביצועי הצוות ושביעות רצונם הכללית.

 

שיטות הניהול המרכזיות:

 

שיטת הדלת הפתוחה

מדיניות הדלת הפתוחה היא שיטת ניהול המונהגת יותר ויותר בשנים האחרונות, במסגרתה מנהלים מתירים ואף מעודדים את חברי הצוות שלהם להיכנס למשרדם ולהציף בפניהם את תחושותיהם.  שיטת ניהול המיישמת מדיניות של "דלת פתוחה" מאפשרת לכל עובד בצוות לתאם שיחה עם המנהל שלו ולשוחח איתו על סוגיות הקשורות אליו באופן אישי.  בין אם עולות בעיות או תחושות שליליות אצל העובדים ובין אם הם מעוניינים להתקדם ולקחת על עצמם תפקידים נוספים, הם מוזמנים לשוחח עם המנהל שלהם על כל סוגיה משמעותית עבורם, והמנהל קשוב לצרכיהם ומעניק עבורם פתרונות מתאימים.

 

האספקט החיובי של מדיניות הדלת הפתוחה הוא ביצירת מקום בטוח לעובדים ותחושה ש"רואים אותם", שאכפת מהם ושהם חשובים ומעורכים. החסרונות למנהל הם בזמינות הנדרשת לשיחות אלו ובהיענות שיצטרך להעניק לעובדיו בבקשותיהם השונות בין אם הוא יוכל לקבל את בקשתם ובין אם יצטרך לסרב לה.

 

שיטת ההערכה והוקרת הצוות

מחקרים שנערכו ברחבי העולם מצאו כי מעל מחצית מהעובדים מונעים יותר על ידי הכרה והערכה מאשר על ידי תגמול כספי. אומרים רבים שנסקרו בנושא הערכת עובדים, השיבו כי הם יעדיפו לעבוד בחברה שתציע להם הערכה והוקרה על פני חברה שתספק להם שכר גבוה יותר אך ללא הוקרה כלל. עובדים שזוכים להכרה במאמציהם ובעבודתם הטובה נוטים להרגיש מחויבות רגשית גבוהה יותר לעבודתם מה שמביא ישירות למאמץ מוגבר ופרודוקטיביות טובה יותר.

 

על כן, מדיניות הוקרת העובדים נחשבת לשיטת ניהול מצוינת, שאינה מתורגמת בעלויות גבוהות נוספות ורותמת את העובדים באופן מיטבי למטרות הארגון. ההיבט השלילי בשיטת ניהול זו הוא מינימלי, וכרוך בעיקר בזמן עבודה נוסף של המנהל לבצע הערכה ולספק משובים חיוביים.

 

שיטת השקיפות והמעורבות ביעדי הארגון

שיטת ניהול חשובה נוספת המייצרת מעורבות גבוהה אצל העובדים, היא מדיניות של שקיפות ומעורבות של העובדים ביעדי הארגון. שיתוף המטרות והחזון של הארגון עם העובדים עוזר להם להבין את משמעות המשימות היומיומיות שלהם ואת הערך שכל אחד מהם מביא לתפקיד. כמנהל תוכל להגדיר שיחת משוב רבעונית עם העובדים, לשתף אותם בשקיפות במטרות הארגון לרבעון הקרוב ולכל השנה, ולשלב אותם בפרויקטים שיאפשרו להם לקחת חלק בהשגת המטרות הללו. גם במקרה הזה היתרון הוא בהעלאת מעורבות ופרודוקטיביות העובדים והחיסרון הוא בעיקר בזמן הנדרש לאפיון משימות העובדים בהתאם ליעדי הארגון ולביצוע שיחות המשוב.

 

בשורה התחתונה: שיטות הניהול של קברניטי החברה הן כמובן תלויות אישיות ואופי ספציפי של כל מנהל, אך יחד עם זאת חשוב להתאים את שיטת הניהול לדנ"א ולחזון של הארגון מתוך מטרה לייצר זהות בין השניים. יישור הקו החיוני יוביל לאינטראקציה יעילה יותר בין העובדים למנהלים, וכתוצאה מכך לפרודוקטיביות ארגונית- עסקית טובה יותר