מהי הדרך הנכונה לתקשר מול טיפוסים שונים של עובדים?

מקומות עבודה רבים, מהווים מעין מיקרו קוסמוס של החברה הישראלית. אפשר למצוא בכל משרד או חברה עובדים בעלי תכונות אופי שונות עם המכנה המשותף הנמוך ביותר של כולנו. אלו יכולים להיות עובדים בעלי תכונות אנליטיות, עובדים ידידותיים שאוהבים את הפן החברתי בעבודה, עובדים משימתיים ופרפקציוניסטיים או למשל עובדים כריזמטיים שמצליחים לסחוף אחריהם את שאר הקולגות. איך מתקשרים עם כל עובד, מהן הדרכים שיניבו מהם רצון טוב ושיתוף פעולה, וממה כדאי להימנע?

 

טיפוסים שונים של עובדים

 

הכריזמטי

 

העובד הכריזמטי מאופיין לרוב גם כעובד שהכי נוח לו לנהל אחרים ולהשתלט על הסיטואציה. עובד זה ממוקד מאוד בתוצאות הסופיות ועל השגת הצלחה במשימה, דבר שהופך אותו למנהיג טבעי ובולט. ניתן לזהות את העובד הכריזמטי בכך שהוא נוטה לדבר על הגעה לתוצאות במילים קצרות, בכך שהוא אקטיבי מאוד והמלל שלו יכיל לרוב עובדות ונתונים. על אף שכל ארגון ישמח לעובד שכזה הרי שעבור מנהלו הישיר מדובר על פוטנציאל לחיכוך וחילוקי דעות. הדרך הנכונה לתקשר עם העובד הכריזמטי היא לדבר איתו במונחים תמציתיים, במשימות ויעדים, עם נתונים קונקרטיים ולהקשיב לבעיות אותן הוא מעלה ולהציע פתרונות מידיים.

 

האנליטי

 

העובד האנליטי כשמו כן הוא, העובד שינתח כל פעולה שהוא עושה וייטה לקבל החלטות מושכלות ונבונות אך בצורה איטית למדי. עובד זה יהיה לרוב שמרן יותר בתפיסותיו ובעל יכולת לאסוף מידע, לנתח מצבים, לרדת לעומקם של דברים ולהגיע לפתרון הולם. ניתן לזהות את העובדים הללו באמצעות הדיבור השקט והאיטי שלהם ונטייתם לשאול שאלות רבות לפני שהם משיבים לצד השני או מקבלים החלטה. הדרך הנכונה להתקשר עם העובד האנליטי היא להעניק לו את מירב האינפורמציה אותה הוא דורש, להיות עניינים מאוד וכן להתקדם איתו לאט ובטוח ולתת לו את הזמן לנתח את הדברים ולהגיע להחלטה הנכונה.

 

הנלהב

 

העובד הנלהב הוא עובד שאוהב את מקום עבודתו וחפץ לקדם בו דברים ושינויים חיוביים. ההתלהבות שלו מבוססת גם על קשר חזק עם הקולגות ולכן הוא יכול להתקשות במשימות יחידניות בהן הוא צריך להתמודד לבד. כמו כן  הוא יעדיף להימנע ממשימות החוזרות על עצמן ומעיסוק בפרטים הקטנים. בגלל הנלהבות והאופטימיות הטבעית שלו הוא יכול לקבל לפעמים החלטות אימפוליסיביות מהבטן מבלי לוודא את המידע לעומקו ובכך לחשוף את הארגון לסיכונים. הדרך להתקשר עם העובד הנלהב היא לבנות עימו סדרי עדיפויות, להניע אותו על ידי משובים חיוביים, ליצור עבורו אווירה חיה וכיפית בעבודה ולגרום לו להיראות טוב בפני אחרים.

 

החברותי

 

העובד החברותי הוא הטיפוס שכולם מתחברים אליו בעבודה. מקום העבודה בשבילו הוא לא רק מקור פרנסה אלא גם ובעיקר סוג של משפחה שנייה. עובד זה הוא עובד חם וסימפטי, כזה שנוטה להקשיב לחבריו בעת מצוקה ולהציע להם סיוע ופתרונות. בגלל אופיו הוא זה שמסוגל לקחת את הקבוצה קדימה גם כאשר היא נקלעת למשבר. יחד עם זאת היתקלות באנשים אגרסיביים שאינם רגישים ומכילים כמוהו תגרום לו להתרחק ותוריד לו את האנרגיה. הדרך להתקשר עם העובד החברותי והתומך היא בהבעת התעניינות אמיתית בו כאדם ולא רק כקולגה לעבודה, התמקדות ברגשות ובתחושות שלו, מתן תחושה שסומכים עליו ודעתו נחשבת ולבסוף הימנעות מעימותים ישירים ותקיפים עימו.

 

אז איזה טיפוס של עובד תרצו לגייס? :)

 

קרדיט תמונות: shutterstock