מה הקשר בין מודל SWOT ומציאת התפקיד הבא?

מודל SWOT הוא כלי נפוץ בעולם העסקי המשמש לניתוח, מיפוי והבנת הסביבה בה פועל הארגון. הכלי ממפה את החוזקות, החולשות, האיומים וההזדמנויות של הארגון בתחומו. אפשר ורצוי לנצל את הכלי למטרת חיפוש עבודה ומיקוד עצמי. כיצד?

 

 

מודל SWOT  כולל את החוזקות והחולשות הנוגעות למה שקיים בתוך הארגון וההזדמנויות והאיומים מחוצה לו. מטרת המודל היא לסייע לארגון לשים את כל המידע על השולחן לצורך בניית אסטרטגיה מותאמת. אנחנו נשתמש בו למטרה אחרת הפעם והיא מציאת התפקיד הבא שלנו.

 

מדובר באחד הכלים הכי יעילים גם במציאת התפקיד הבא. הכלי עושה סדר, ממקד אותנו ונותן לנו תמונה מלאה ורחבה על מצבנו. לעיתים בזכותו עולים דברים שלא תמיד היינו מודעים אליהם או לא נתנו להם מספיק תשומת לב. מעבר לכך, נוכל לגזור מהעבודה עם הכלי דרכי פעולה שתקדמנה אותנו בתהליך מציאת התפקיד הבא שלנו.

 

מוכנים להתחיל?

ציירו ריבוע וחלקו אותו לארבעה ריבועים קטנים. בשני הריבועים העליונים כתבו באחדWeaknesses  (חולשות) ובשני Strengths (חוזקות). בשני הריבועים התחתונים כתבו באחד Threats (איומים) ובשני Opportunities (הזדמנויות). הריבועים בחלק העליון מופנים לסביבה הפנימית שלי והריבועים בחלק התחתון לסביבה החיצונית שלי.

 

נתחיל בחלק העליון שם עלייכם לערוך רשימה של כל החוזקות המאפיינות אתכם בהקשר לעולם העבודה. אילו כישורים יש לכם? אילו תכונות אופי מקדמות אתכם? מה הן היכולות והמיומנויות הבולטות שלכם? במה אתם מצטיינים ועושים הכי טוב?

 

זה יכול להיות יכולת הובלה יוצאת דופן של אנשים, יכולות אנליטיות גבוהות, יצירתיות, יכולות נטוורקינג יוצאות דופן ועוד. מתקשים באיתור החוזקות שלכם? שאלו אנשים שקרובים אליכם ומכירים אתכם היטב ואנשים שעבדו אתכם אילו חוזקות הם מזהים בכם. דרך נוספת היא להתבונן בהצלחות שלכם במסגרות השונות כגון שירות צבאי, ומקומות עבודה ולזהות את החוזקות שהובילו אתכם שם להצלחות השונות.

רשימת החוזקות תוכל לשמש אתכם גם לראיונות העבודה השונים ותסייע לכם לזקק את הערך הייחודי שאתם מביאים אתכם לכל מקום.

 

ומה לגבי החולשות?

נעבור לחולשות שלנו או במילה אחרת לדברים שאנחנו עושים פחות טוב וצריכים לשפר או לשנות, תכונות אופי שמעכבות אותנו, הרגלים שהיינו משנים במקום העבודה, דברים שאנחנו נמנעים מהם ועוד. יכול להיות שמדובר בדברים שמנעו מאיתנו להתקדם במקומות עבודה ואפילו מעכבים אותנו עכשיו בתהליך החיפוש. זכרו שמדובר במשאבים שאולי כרגע חסרים לנו אך ניתן בהחלט להשלים/ לרכוש/ ללמוד/ לשפר אותם. חולשות יכולות להיות קושי בניהול מו"מ, מיומנות ניהולית חסרה, חוסר ידע בנושא ספציפי, קושי ליזום ועוד. מכיוון שאנחנו רוצים לצלוח את תהליך מציאת התפקיד הבא שלנו ולמצוא תפקיד טוב יש לנו הזדמנות לטפל בחולשות שלנו כדי שלא תתקענה אותנו בתהליך ובטח שלא נרצה להגיע איתן שוב לתפקיד החדש.

 

אחרי שגיבשנו את החוזקות והחולשות שלנו נעבור לאיומים והזדמנויות שמגיעים מהסביבה החיצונית שלנו.


הזדמנויות עבודה

נתחיל בהזדמנויות ונמנה את כל ההזדמנויות העומדות כרגע בפניי. אילו אנשים בסביבתי יכולים לקדם אותי בתהליך? האם התקופה הנוכחית יצרה עבורי הזדמנויות חדשות? אנחנו יודעים, למשל, שיש כרגע ביקוש גדול בארץ לסוגי מטפלים שונים, מנחים, פסיכולוגים ועוד. האם ישנן הזדמנויות שאני יכולה לייצר עבור עצמי בתהליך? מה יכול לסייע לי להתקדם? האם יש בקרוב כנס גדול ויוצא דופן בתחום שלי שיהווה עבורי מקום מצוין לנטוורקינג?

 

אפשר לייצר הזדמנויות רבות ע"י כך שנהיה פתוחים וקשובים לסביבה (ולא רק בזמן חיפוש עבודה). 

 

איומי מטרה

המימד האחרון בכלי הוא איומים – מה הם האיומים השונים שעלולים להפריע לי להשיג את המטרה שלי (מציאת עבודה חדשה)? אילו מחסומים עומדים בדרכי? האם יש אנשים בחיי שעוצרים אותי מלהתקדם בתהליך? האם יש לי מעט המלצות ממקומות עבודה קודמים? האם מצב השוק מהווה עבורי איום כלשהו בתקופה הנוכחית? האם יש מעט משרות פתוחות בתחום שלי כרגע ואנשים רבים שמחפשים באותו תפקיד עבודה?

 

אחרי שסיימנו לענות על ארבעת המימדים השונים וקיבלנו תמונה רחבה ומלאה על מצבנו הנוכחי בתהליך נוכל לעבוד על מספר דברים:

 

  1. להכיר בחוזקות שלנו, לקרוא אותן לפחות פעם ביום, להוסיף חוזקות נוספות שעולות לנו, וכמובן לדעת לספר עלייהן בראיונות עבודה.
  2. להבין כיצד החוזקות שלי יכולות לייצר לי הזדמנויות שונות. למשל, אם אני אוהבת לקחת חלק פעיל בקבוצות מקצועיות ברשתות החברתיות כדאי למנף את זה ולענות לאנשים על שאלות מקצועיות. כך יכירו אותי ואת היכולות שלי טוב יותר וזה יכול להוביל עד לקבלת הצעות עבודה.
  3. לבחור בכל פעם בחולשה אחת ולטפל בה. למשל, אם אני מתקשה בנטוורקינג אפנה ליועץ קריירה ויחד נברר מהיכן נובע קושי ואיך ניתן להתגבר עליו. אם חסר לי ידע מקצועי כלשהו אדאג לרכוש אותו ע"י קריאת חומרים מקצועיים/ קורס/ סדנא/ פודקאסטים.       
  4. להבין היטב מה הן ההזדמנויות שלי וכיצד אני ממנף אותן.
  5. להבין שחלק מהאיומים הקיימים אינם תלויים בי וחלק מהן הן אמונות מעכבות שלי שלא מקדמות אותי ועלולות לתקוע אותי בתהליך. למשל, כשאני אומרת לעצמי "אי אפשר למצוא עבודה בתקופת מלחמה" אני מורידה לעצמי את המוטיבציה והאנרגיה לחפש ולמצוא. זו אמונה מעכבת שאינה נכונה משום שאנשים רבים כן מוצאים עבודה על אף התקופה המאתגרת.

 

זהו, אתם מוכנים!

 

קרדיט תמונה: shutterstock