הסקר העולמי של דרושים IL וה- BCG קובע:

הישראליים של 2018 חולמים פחות על רילוקיישן ויותר על שכר!

    72% מהישראלים בשנת 2014 היו מעוניינים להתנייד לחו"ל במסגרת מקום העבודה.
    ישראל ברשימת 50 המדינות שהכי כדאי לעבוד בהן.
    גרמניה מפתיעה ומתברגת במקום השני אחרי ארה"ב ולפני בריטניה בקרב מחפשי העבודה.

 

"בניסיון להבין את תשובות הסקר וכיצד הן משפיעות של שוק העבודה בישראל,
ניכר שהאבטלה הנמוכה והקושי לגייס עובדים משפר את שביעות הרצון ואת ההזדמנות לעובדים בשוק הישראלי.
מנגד החשיבות הכה גבוהה שנותנים הישראלים לפרמטר השכר מצביע על בעיית יוקר המחייה שמשפיעה על בחירת העובדים בין הגשמה ושביעות רצון לבין הצורך להתפרנס."
(מנכ"ל דרושים IL, ליאת הדר שרביט על הממצאים)


כתבה מתוך חדשות ערוץ 12:

 

 

הדשא של השכן כבר לא כל כך ירוק: רק 49% מהישראלים היו מעוניינים לעבוד בחו"ל, כך עולה מדו"ח של חברת BCG הבינלאומית המבוסס על מחקר העדפות וניידות עובדים הגדול בעולם לשנת 2018. המחקר כלל כ-360 אלף משתתפים מרחבי העולם, כ-6,000 מעסיקים ב-197 מדינות. ישראל נכללת בסקר עם כ-3,000 נשאלים ומיוצגת על ידי דרושים IL מקבוצת יד 2. הממוצע העולמי של מחפשי עבודה שמוכנים להתנייד עבור עבודה עומד על 57% מהנשאלים.

מהדו"ח עולה כי מדינת ישראל נתפסת כיעד אטרקטיבי בקרב המדינות המבוקשות לעבוד בהן. על פי הדירוג לשנת 2018 ישראל התברגה במקום ה-34 בקרב מחפשי העבודה בעולם - זינוק של 20 מדינות לעומת הדירוג הקודם בשנת 2014 אז דורגה במקום ה-54 בעולם.

 

מחפשי העבודה באוקראינה רואים בישראל כיעד האטרקטיבי ביותר, לאחר מכן אוזבקיסטן, בלארוס ורוסיה. מחפשי העבודה מקניה מדורגים במקום החמישי המגדירים את ישראל כיעד אטרקטיבי לעבודה, ואילו מחפשי העבודה מארה"ב סוגרים את רשימת עשרת המדינות המדרגות את ישראל כיעד אטרקטיבי.


עוד עולה מהדו"ח של חברת BCG (The Boston Consulting Group) בשיתוף עם דרושים IL כי תל אביב מדורגת במקום ה-49 בעולם בקרב הערים שנחשבות לאטרקטיביות עבור מחפשי עבודה. בשנת 2014, הבדיקה הקודמת שהתבצעה, דורגה תל אביב במקום ה-107 בעולם, מדובר בזינוק של 59 ערים בתוך חמש שנים.



מהדו"ח עולה כי בקרב הישראלים המעוניינים לעבוד בחו"ל: 43% הם צעירים ללא השכלה אקדמאית, אולם כשמנטרלים את הגיל הנתון קופץ ל-60% בעלי השכלה אקדמאית.


ומהן הסיבות שהישראלים רוצים לעבוד בחו"ל?


מהדו"ח של BCG עולות חמש סיבות עיקריות:
חוויה והתפתחות אישית, תנאי שכר משופרים, הזדמנויות טובות לקריירה, רכישת ניסיון בעבודה והזדמנות לחיות בתרבויות אחרות.

יחסים טובים עם המנהל או האחראי הוא התנאי החשוב ביותר עבור עובדים ישראלים,
כך עולה מהדו"ח. שכר הוא התנאי השני בחשיבותו. כמו כן, לישראלים חשוב יחסים טובים עם העמיתים במקום העבודה, איזון בין עבודה לחיי הפנאי והמשפחה ולסיום הערכה והכרת תודה מהארגון.

 

ארה"ב עדיין מובילה בביקוש

 

יעד העבודה המבוקש ביותר בעולם נותר ארה"ב (בהשוואה לנתונים ב-2014), אולם ניכר כי הוא במגמת ירידה. גרמניה מפתיעה ומתברגת במקום השני בו הכי רוצים לעבוד והיא מקדימה את בריטניה. כמו בישראל גם בקרב תושבי המדינות האחרות בעולם יש ירידה בנכונותם האנשים לעבור לחו"ל לעבודה ירדה בשנים האחרונות. מגמה זו הובלה להחלשת אחד הפתרונות שמדינות וחברות משתמשות בהם כדי להתמודד עם בעיות כוח העבודה שלהם.

 


מנתוני הדו"ח העולמי עולה כי רק 57%  מהנשאלים מסכימים לעבור לגור בארץ אחרת כדי לעבוד בה לעומת 64% בשנת 2014. הירידה ברצון להגר היא אחד הממצאים הבולטים של המחקר, וזאת על רקע סיפורי ההגירה ברחבי העולם והסחר במדינות רבות. גם מדינות שהדירוג הכללי שלהן לא השתנה לעומת 2014, עברו הערכה מחודשת עם מהגרים קיימים באזורים מסוימים. לדוגמה, ארה"ב היא עדיין יעד העבודה הפופולרי ביותר בעולם, ולמרות זאת היא נתפשת כיום כפחות אטרקטיבית בשל התנודתיות של הפוליטיקה הלאומית שלה ויחס הממשל לנושא ההגירה.

 

המחקר מגלה כי בסך הכל, העובדים ברחבי העולם ממשיכים להעדיף תגמולים כדוגמת עניין ומשמעות בעבודתם ויחסים טובים במשרד, על פני תנאי שכר והטבות כספיות. עוד נתון מעניין הוא שעובדים מעדיפים חברות המדגישות קשרים קולגיאליים ומאזן עבודה-חיים.
 

הפתיחות של גרמניה מסייעת לביקוש

 

עלייתה של גרמניה למקום השני בדירוג המדינות שהכי מבוקשות לעבוד בהן מגיעה בזמן שמדינות אירופאיות אחרות, בעיקר בריטניה ושוויץ, נהפכו לזהירות ומסויגות יותר לגבי ההגירה אליהן. גרמניה, עם הפתיחות היחסית שלה, זוכה לאור חיובי יותר ועובדה זו חיזקה את מעמדה. גרמניה מקדימה את בריטניה בשלושה מקומות, את צרפת בחמישה מקומות לפני צרפת, שישה מקומות לפני שוויץ ושבעה מקומות לפני איטליה.

 

"גרמניה הופכת למגנט טאלנטים אמיתי", אמר ריינר סטארק, אחד ממחברי המחקר ושותף בכיר ב- BCG: "גרמניה מהווה יעד מועדף במיוחד עבור אנשים מתחת לגיל 30, אנשים עם תואר שני ודוקטורט ואנשים בעלי מומחיות דיגיטלית. מדובר באנשים שכל מדינה רוצה וחשובות במיוחד בגרמניה בשל האתגר הדמוגרפי של אוכלוסייה מזדקנת".

 

לא רק הפופולריות של גרמניה עלתה בדירוגה כיעד עבודה מבוקש, הדו"ח מראה גם עלייה בביקוש לברלין, שהיא כיום העיר השלישית הפופולרית ביותר לעבודה, לעומת מיקומה השישי בשנת 2014.

 

"קבלת ההחלטה להמשיך לעבוד במדינה חדשה היא אישית מאוד", אמר מייק בוקר, מנהל The Network ומחבר שותף של הדו"ח: "אבל יש כוחות גדולים מדי, כולל אי ודאות לגבי מדיניות הממשלה בעתיד. מעניין כי מצאנו שערים מסוימות יכולות להיתפש כמותג בפני עצמו ובנפרד מתפיסת המדינה אליה הן שייכות וזה מה שראינו שקרה בבריטניה. בעוד שתחושת חוסר הוודאות בבריטניה עשויה להיות אחת הסיבות לכך שהמדינה ירדה בפופולריות בקרב העובדים הבינלאומיים, לונדון ממשיכה להיות העיר הראשונה שנבחרה לטאלנטים ברחבי העולם".

 

ניו יורק היא העיר שדורגה כמספר שניים, אחרי לונדון ולפני ברלין, מה שמצביע על העדפה של ערים ידועות המייצגות את המערב. עם זאת, ערים באזורים אחרים מתחילים למשוך תשומת לב, כמו העיר דובאי (העיר המאוכלסת ביותר באיחוד האמירויות הערביות) אשר מהווה יעד עשירי כעיר מבוקשת. עיר נוספת ולא מערבית שזוכה לפופולריות גדלה בארבע השנים האחרונות היא הונג קונג.

 

 

מוכנות לניידות

 

הירידה בנכונות לניידות בינלאומית בולטת במיוחד במספר מקומות בסין. רק 33% מהסינים מוכנים לעזוב את ביתם לעבודה בחו"ל - עובדה זו מייצגת ירידה דרמטית משנת 2014, כאשר הניידות הסינית עמדה על 61%. העובדים הסינים נמצאים כעת בתחתית הניידות בקרב 197 המדינות שנסקרו.

 

העובדים בפולין, בקרואטיה, בסלובניה וברומניה נמצאים כעת גם מתחת לממוצע מוכנות הניידות, לאחר שהיו מעליהם ב-2014. באופן כללי, במדינות מרכז ומזרח אירופה נוצרה כלכלה עם הזדמנויות עבודה טובות יותר עבור אזרחיה. מורכבות הדינמיקה בניידות מתבטאת בכחצי תריסר מהמדינות המאוכלסות ביותר בעולם שנתפשו בעבר כמקום טוב לעבוד בו וכיום נתפשות כיעד לחופשה, כמו הודו וברזיל.

 

יש נשאלים שהביעו נכונות לעבור לצרכי עבודה לחו"ל באחוז גבוה מהממוצע. כך למשל, 67% מהמומחים בתחומים כמו עיצוב ממשק משתמש, פיתוח אפליקציות לנייד ואינטליגנציה מלאכותית או למידה ממוחשבת, גילו נכונות לעבור למדינה חדשה עבור העבודה 'הנכונה', מדובר ב-10% מעל הממוצע העולמי.

 

מערכות יחסים ומאזן עבודה-חיים

 

הדו"ח של BCG גילה כי לעובדים ברחבי העולם חשוב במיוחד להיות ביחסים טובים עם עמיתים וממונים וכן למצוא איזון בין 'החיים' והעבודה. פיצוי כספי, אגב, דורג רק במקום השמיני, הנמוך יחסית, בין כל גורמי שביעות הרצון מהעבודה בעולם. עובדה זו תאלץ את החברות והארגונים לבצע שינויים מסוימים, אם הם רוצים להמשיך למשוך אליהם את העובדים המתאימים.

 

עם זאת, ישנם וריאציות של גורמי שביעות רצון בעבודה לפי מדינה ואזור. לדוגמה, ביטחון התעסוקה הוא בדרך כלל לא הדאגה העליונה במערב אירופה, שם ביטחון התעסוקה הוא שכיח למדי, לעומת זאת זהו הגורם מספר אחד באינדונזיה ומלזיה. אלמנט 'פיתוח קריירה' דורג נמוך ברשימה אצל עובדים ממדינות בעלות כלכלה יציבה ואמידה, אבל  דורג בראש סדר העדיפויות במדינות בעלות כלכלה צעירה ומתפתחת כמו סין, הודו, מרוקו ותורכיה.