ניתוח גרפולוגי: מה אומרות האותיות?

לכבוד יום כתב היד, החלטנו לתת לכם 'טעימה' מהעולם המסקרן של הגרפולוגיה. על הקשר שבין האותיות ליציבות, נאמנות, סקרנות ועוד מאפיינים אישיותיים של מועמדים לעבודה, בכתבה הבאה

 

*סוגרים שנה: התחומים המבוקשים, הטרנדים השולטים ועוד

*5 מקצועות חדשים בתחום הסייבר שכדאי לכם להכיר!

*5 סיבות טובות לעבודה זמנית

 

מעסיקים רבים מחליטים לאבחן את כתב ידו של המועמד הפוטנציאלי לעבודה באופן מקצועי ע"י גרפולוגים. השאלה הנשאלת היא מה ניתן לגלות על אותו אדם ועד כמה מדויקים הפרטים שמעביר המאבחן הגרפולוגי על מחפש העבודה. 

 

אבחון גרפולוגי למועמד עבודה

 

צוות הגרפולוגיות של 'חנה קורן – מכון לגרפולוגיה' מדווחות כי מעסיקים שכבר התנסו בחוויה חיובית עם גרפולוגים מקצועיים, לא מוותרים על אבחון מקצועי עבור המועמדים שלהם: " ישנן חברות ששולחות אלינו כתבי-יד רבים כדי שנערוך מיונים ראשוניים עבורם, וכך אנו מקלים עליהם את תהליך המיון ומצמצמים את מספר המעומדים עבור התפקיד הנדרש." משתפת חוה קורן-ישראלי, מנהלת המכון הגרפולוגי ומוסיפה דוגמות: " חברות אחרות מבצעות את הסינון הראשוני באופן עצמאי ושולחות אלינו לבדיקה רק כתבי יד של מועמדים ספציפיים. במקרים אחרים, לעיתים רוצים לקדם מועמד שכבר עובד בחברה לתפקיד אחר ורוצים לבדוק את התאמתו לתפקיד החדש."

 

באיזה שלב מומלץ לבצע את האבחון הגרפולוגי למועמד?

 

"אנחנו תמיד ממליצים להפריד בין מיון ראשוני, שמטרתו לחסוך זמן יקר של המעסיקים בראיונות מיותרים, במקרים אלו  אנחנו בודקים את המועמדים השונים ובוררים את המועמדים הטובים ביותר בהתאם למספר קריטריונים מאוד ברורים שהמעסיק מציב." מספרת דורית וואלך, גרפולוגית הצוות.  "בהמשך למיון הראשוני, לאחר שלב הראיונות בו המעסיק התרשם ממועמד – אפשר להמשיך לדו"ח גרפולוגי, שהיקפו משתנה בהתאם לתפקיד אותו אמור המועמד למלא. ומטרת הדו"ח להוות כלי תומך החלטה עבור המעסיק."

 

האם יש מקרים אחרים בו מעסיקים מבקשים אבחון גרפולוגי, מלבד קבלה לעבודה?

 

הגרפולוגית ליאת חיימוב, חברת הצוות משיבה: "אכן יש מגוון מקרים בהם ארגונים מבקשים דו"חות למשל, לפני כניסה לשותפות, בעיות חברתיות בצוותי עבודה, חשד לפלילים ועוד. בעניין זה, חשוב מאוד להדגיש: לגרפולוג אסור לנתח כתב יד של אדם ללא הסכמתו! אי לכך, מועמדים חייבים לחתום על טופס הסכמה לניתוח כתב ידם.

 

מעבר לזה, כל בדיקה גרפולוגית, לכל מטרה – חשוב שתעשה בהתאם לכללים מנחים מאוד מדויקים ותתבצע על כתב-יד שנכתב לצורך בדיקה ולא מכתבים אקראיים. כשאנחנו כותבים לעצמינו פעמים רבות אנחנו כותבים אחרת מפעמים בהם אנחנו כותבים למישהו אחר. נייר קטן מחייב אותנו להקטין את כתב היד, כשאנחנו כותבים תוך כדי הקשבה למישהו אנחנו כותבים ברגע זה את מה ששמענו לפני רגע תוך כדי הקשבה למשהו שנאלץ לכתוב בעוד רגע – המוח חייב להתפצל והדבר משפיע על הכתיבה. לפיכך, חשוב לנתח אך ורק כתבים שנכתבו בהתאם לכללים המנחים ואך ורק למען בדיקה גרפולוגית."

 

האם ניתן עפ"י כתב היד לחזות את רמת אמינותו של המועמד?

 

"כתב-היד משקף את הלך הרוח של מחפש העבודה ואת אישיותו וכישוריו. במקרים רבים ניתן לאבחן מהימנות ואמינות, עד כמה האדם מושפע וניתן להשפעה או 'חסר עמוד שדרה', עד כמה דיסקרטי, פטפטן, נאמן, מוסרי והגון וכך הלאה. ישנם מספר רב של סימנים בכתב היד - המעידים על רמת המהימנות. מציאת מספר מצומצם של סימנים עדיין אינה מעידה על חוסר מהימנות של הכותב. הימצאות מספר גבוה של סימנים (החל מ 7/8 יכול להעיד על מהימנות לקויה או על חוסר מהימנות)." אומרת רויטל קינן, חברת צוות נוספת ונותנת מספר דוגמות לסימנים:

 

הסימנים הבאים הם המשמעותיים ביותר מבחינת חוסר מהימנות:

 

תיקונים שאינם משפרים קריאות, ריבוי נקודות ולכלוכים שלא לצורך, שבירה של אותיות, אותיות דו משמעיות, לולאות מסובכות, אות ס' פתוחה או הספרה 0 – מלמטה, חתימה שאינה תואמת את הכתב.

 

ניתוח חתימה

 

האם אופן כתיבת אותיות מסוימות מעידות על תכונות אישיותיות שונות?

 

"אופן הכתיבה מעיד על תכונות אופי. הניסיון להיתלות באותיות בודדות הוא שגוי ואינו מקצועי. הוא נחמד עבור שעשוע שטחי אבל לא כשמדובר בעבודה מקצועית." קובעת קורן-ישראלי ומפרטת: " כשאנחנו מדברים על אופן הכתיבה, חשוב קודם כל לוודא שהמועמד אינו בעל לקויות כלשהן שיכולות להשפיע על עיצוב האותיות ומהלך הכתיבה עצמה. במיוחד שבשנים האחרונות פחות אנשים כותבים ובבתי הספר לא מקפידים אפילו על כיוון הכתיבה הנכון (למשל: האות ט' שמתחילה בחלקה התחתון ועולה למעלה ולא להיפך). לאחר ששללנו בעיות בריאותיות או לקויות אחרות ניתן להתפנות לבדיקת עיצוב האותיות עצמן.

 

הבדיקה מתבססת על השוואת הצורה לתקן הנלמד בבתי הספר - "כתיבה תמה" - תוך בחינת הפער בין התקן לבין העיצוב הנבחר על ידי הכותבבשלב הראשון בודקים האם צורת האות קריאה וברורה – כתב-יד הינו אמצעי תקשורת וככזה אמור להיות ברור, קרי – קריא. כתב קריא מלמד על מידה של התחשבות בקורא ורצון לשמור על מידה של תקשורת. כתב שאינו קריא יכול להעיד על אנשים שחשיבתם מהירה מן הכתיבה שלהם, או שאינם מתורגלים בכתיבה או שאינם מקנים חשיבות רבה לעד כמה יבינו אותם או לא.

 

בשלב השני בודקים את מידת המקוריות של עיצוב האות – האם הכתיבה הינה כתיבה תמה כפי שנלמד בבית הספר או שמא הכותב יצק את עצמו ואת אישיותו לתוך הכתב. למרות שבבתי הספר מלמדים תקן, במהלך השנים כל אחד מייצר כתב אישי המפריד אותו מן האחרים. מקוריות שיש בה גמישות (כלומר צורת האותיות משתנה מעט בהתאם למקומן במילה – כמו למשל ש' המתחברת לאות ל' שלאחריה או שאינה מתחברת לאות אחרת) מעידה על גמישות מחשבתית והסתגלותית של הכותב וכאן המקום לסייג ולהסביר – אף תכונת אישיות לא נגזרת מסימן אחד אלא חייבת סימוכין ממספר סימני כתב שונים.

 

בשלב השלישי בודקים האם העיצוב המקורי מפשט את תהליך הכתיבה אך עדיין שומר על קריאות (כמו האות ל' ללא ענבל בחלקה התחתון) או שהעיצוב מוזנח ופוגע בקריאות – מה זה אומר על הכותב? או שהוא מסוגל לפשט תהליכים ולהפריד עיקר מטפל או שאולי הוא מזניח פרטים ואינו מקפיד על דיוק. בצד השני של המשוואה ישנם כותבים שהופכים את תהליך הכתיבה למעט מסורבל יותר, מעמיסים על האותיות חלקים שאינם נדרשים מתוך הצורך לקשט את כתב ידם. כאן חייבים לחלק את הכותבים בין אומנים בעלי חוש אסתטי עיצובי לבין אנשים המרגישים כי "הרגיל" אינו מספיק והם חייבים להוסיף עוד על מנת להשאיר חותם, כלומר: אם הם יתנהגו באופן "רגיל" לא ישימו לב אליהם ולכן הם מרגישים צורך להבליט ייחודיות מסוימת שרק בזכותה הם יזכו להערכה, אהבה, תשומת לב או כל דבר אחר שהם חפצים בו וזקוקים לו. שוב – הכל חייב לקבל סימוכין ממספר מקורות שונים בכתב-היד."

 

 האם מועמד יכול 'לשלוט' בכתב ידו ולהטות את תוצאות האבחון?

 

"על גרפולוג מיומן - אי אפשר 'לעבוד' וממש לא כדאי לכם לנסות ולשנות את כתב ידכם. ברגע שכותב מנסה לשנות את כתב היד, משתדל לייפות את האותיות או לכתוב בדרך יותר אסתטית, זה בדיוק הדבר שעלול לפגוע בחוות הדעת הגרפולוגית ולכן לא כדאי להתאמץ ובמקרה הזה נכון הפתגם 'כל המוסיף גורע'או יותר מדויק 'כל המשנה גורע'. כאשר מועמד מנסה להטות את כתב ידו: להגדיל, להקטין, לכתוב ברור יותר, מהר או לאט יותר, נוצר דיסוננס בין האמת הפנימית שלו וההרגלים הטבועים בו, לבין הניסיון 'להתגבר' עליהם.

 

לדוגמה: אחד מהסימנים החשובים בכתב הוא התנועה, שמלמדת את הגרפולוגים בין השאר על הטמפרמנט והאנרגיות שיש לכותב. ברגע שהכותב נותן דגש לסימנים אחרים - הכתב הופך להיות איטי יותר ומאולץ והדבר הראשון שנפגע זו התנועה. מה הגרפולוג רואה במקרים אלו? קונפליקטים, חוסר עקביות, היסוסים, וגם את פליטות הקולמוס המסגירות ניסיונות הסוואה ורמיה. בקיצור – אם אתם מועמדים לעבודה ומתבקשים לכתוב עבור בדיקה גרפולוגית – היו אתם, בדיוק כפי שאתם. כל ניסיון לשנות את כתב-היד יוביל אך ורק לפגיעה בסיכויים שלכם ולעולם לא להיפך." מזהירה וואלך.

 

אם מעסיק מחפש להעסיק איש מכירות, מה חשוב למצוא בכתב ידו?

 

"באופן כללי - איש מכירות טוב הוא קודם כל אחד שיודע למכור ולהביא תוצאות. על מנת למכור ולהצליח צריך שתהיה קצת דיפלומטיה, צריך את היכולת לעגל פינות, צריך שתהיה גמישות, יצירתיות, יכולת לקרוא מצבים רגע אחד לפני כולם, צריך שתהיה לויאליות למקום העבודה, הבנה וידע של המוצר אותו מוכרים ועוד. באמצעות הגרפולוגיה ניתן לראות את רוב רובן של אלה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שיש הבדל בין מכירות של ציוד רפואי משוכלל ואז נזדקק לאדם רציני, שחשוב לו להתמקצע, להבין בדיוק מה יש לו מתחת לידיים, שידע להסביר את הדברים כמו שצריך, לעומת איש מכירות מדלת לדלת שחייב להיות הרבה יותר תקשורתי, סתגלן, שחקן, וגם... נודניק. כך שבכתב-היד נחפש את המאפיינים לאיש מכירות טוב, אבל גם את האיכויות החשובות לתחום, ואלו - משתנות באופן משמעותי ביותר בין תחום לתחום." מסבירה קינן.

 

ניתוח גרפולוגי למועמד

 

 

איך ניתן לזהות אימפולסיביות או חוסר יציבות בכתב יד?

 

קורן-ישראלי משיבה: "אימפולסיביות מתורגמת  לאדם חסר סבלנות, שרוצה להשיג עכשיו(!) את מה שהוא רוצה, מתקשה לדחות סיפוקים, לא ממש רוצה להשקיע לעומק, רץ קדימה – בכתב נראה תנועה מהירה ולא עקבית, בדיוק כמו החיים של הטיפוס האימפולסיבי הפועל בהתאם לדחפים מידיים המשתנים בהתאם למצבי רוחו, נראה כתב שאינו לגמרי קריא כי למה להשקיע בעיצוב שגוזל זמן מיותר? לפעמים יחסרו סימני פיסוק, לא יהיו תיקונים לטעויות, המרווחים בין האותיות והמילים ישתנו, גודל האותיות ישתנה וגם צורתן.

 

חוסר יציבות בחיים יבוא לידי ביטוי בחוסר יציבות בכתב, בתנודות בולטות בכל מרכיבי הכתב – נביט בכתב-היד והוא יראה כחסר אחידות והרמוניה: לא תהיה אחידות בגודל הכתב, בצורת הכתב, במרווחים בין האותיות, המילים והשורות. מהלך השורות יהיה נפתל מאוד, זווית הכתיבה תשתנה אף היא: הכתב ייכתב פעם עם נטייה ימינה, פעם עם נטייה שמאלה ופעם עם נטייה ישרה ללא כל סדר, ארגון או עקביות. כל אלה יעידו כי האדם שלפנינו הוא בלתי צפוי, אינו יציב ומתקשה לשמור על סדר, על אחידות, תכנון וקו מנחה עקבי. אנשים אשר מתקשים לשמור על שגרה יציבה -  סביר להניח כי הרגשות שלהם ישתנו במהירות, הדעות שלהם גם הן משתנות, מושפעות ממצבי רוח חולפים, מאנשים ומאירועים. כתב יד אשר משקף יציבות יהיה בדרך כלל אחיד, ברור וקריא ללא שינויים דינמיים, עם שוליים ישרים, מרווחים עקביים בין השורות המילים והאותיות."

 

ספרי לנו על הבחנות ייחודיות לפי אותיות (דוג' ל, ע, ת אופן הכתיבה)

 

"לא ניתן לבצע התייחסות רצינית לאותיות העומדות בפני עצמן. אפשר להתייחס למשל לאותיות כמו ל' שאמורה לעלות ולצאת מאזור האמצע של הכתב אל האזור העליון, מעל "לתקרה" של שאר האותיות. על פי התקן, היא אמורה לעלות ולהשיג גובה שלפחות זהה לגובה האותיות בתוך הפס האמצעי, המרכזי של הכתיבה:

 

*מתוך הספר "גרפולוגיה - מסודות כתב ידך" - מאת חנה קורן ז"ל

 

האזור העליון מסמל לא מעט אלמנטים:

קודם כל, חשוב להבין שכל תנועה שמתרחקת מהגוף, קשה יותר לביצוע מתנועה שמתקרבת לגוף ולכן אם האות ל' עולה באופן משמעותי סימן שהכותב מוכן לבצע מאמצים כדי להשיג מטרות אישיות שלו. מעבר לזה, אם ניקח לרגע את השפה העברית נוכל למצוא ביטויים שכולם קשורים "למעלה": ערך עליון, מוסר עליון, בית דין גבוה לצדק, לעלות בסולם הדרגות, ציון גבוה, מכוון למעלה – כולם ביטויים הקשורים לשאפתנות המלווה במאמץ וגם ערכיות, מוסריות, אידיאלים. מנגד יש גם את זה ש"מרים את האף", מרגיש מורם מעם, תחושת עליונות, יהיר שמביט עלינו מלמעלה – כלומר – גם אנשים גאוותנים, יהירים מרימים עצמם למעלה.

הבוס שלך מנחית עליך הוראות – מלמעלה – יחס לסמכות גם נוכל למצוא באזור עליון. זה שנעול במגדל השן שלו, או המעופף – גם הוא עולה למעלה. מה זה אומר על האות ל'? שאם היא עושה מאמץ לעלות או אם היא עולה ללא מאמץ – נחפש מדוע היא עולה: האם זה מתוך סקרנות, רצון להתפתח? שאפתנות ורצון להוכיח את עצמו? או רחפן מעופף? התנועה של האות (טבעית וקלה או איטית ומאומצת) והצורה שלה (מופשטת ופתוחה או מעוצבת ו"מסכתית") תלמד אותנו אם העליה היא מתוך מניע אמיתי וטבעי או מתוך רצון "לזייף" או מאמץ שאינו טבעי.

 

ומה אם האות ל' אינה עולה כלפי מעלה? דבר ראשון יש להבין שממש לא ניתן לפסול את רמת ומידת המוסריות, הערכיות, השאפתנות, הסקרנות ושאר המאפיינים שהזכרנו. כאן צריך לשאול: מדוע הכותב אינו עולה למעלה? ומכאן יכול להיות שנמצא הסברים תומכים במגוון רחב של אפשרויות: הוא חושש לעלות למעלה ולהוכיח את עצמו, הוא מעדיף להתקדם קדימה, כלפי שמאל והעתיד והחברה, הוא חושש ממרות, נכווה ממרות בעבר, מופנם יותר.. ואלו רק חלק מן האפשרויות השונות. נוכל לזהות את האפשרויות המתאימות לכותב - על פי סימנים נוספים שנמצא בכתב-היד.

 

באופן כללי, כתיבה איטית מאוד - לעיתים מסתירה בטחון עצמי מאוד נמוך. מעידה לעיתים על הצורך להסתיר, לחפות, ליצור תדמית מסוימת העוצרת כל ביטוי ספונטאני. כתיבה מהירה מאוד - חיפזון ללא מעצורים. יכולה להעיד על אדם שאינו מתחשב בסייגי החברה ורצונותיו וצרכיו חשובים לו יותר. אותיות קטנות בסופי מילה - נטייה להצנעת ה"אני", לסודיות, לערמומיות אך גם נטייה לשקר ולהסוות במכוון. אותיות תלויות - פחד ממחויבות או חוסר יכולת ורצון להתחייב, התחמקות מאחריות - אינו מוכן להניח את שתי רגליו על הקרקע אלא משאיר רגל אחת באוויר, תלויה - לא פה ולא שם." מתארת וואלך.

 

ניתוח כתב היד

 

 

לסיום, 'טיפים' באדיבות צוות הגרפולוגים של חנה קורן:

 

טיפ 1: אל תנסו לשנות את כתב ידכם בזמן בדיקה גרפולוגית – זה לעולם לא ישחק לטובתכם!

ישנם מרכזים המלמדים אתכם איך לצייר עץ – וותרו על כך. אם תציירו עץ שאינו תואם את אישיותכם הדבר יבוא לידי ביטוי בכתב-היד וגרפולוג מקצועי ומיומן ידע על מה זה יושב.

 

טיפ 2: כתבו! אל תוותרו על הכתיבה 

 תהליך הכתיבה מורכב מכל כך הרבה אלמנטים שונים המחייבים את המוח שלכם לייצר הקשרים ולבצע פעולות מסובכות שיכולות להיעלם בהקלדה. כתיבה משאירה את המוח חד יותר, צעיר יותר ופעיל יותר. מכאן – עודדו את הילדים שלכם לכתוב – כתיבה מפתחת קואורדינציה, מיקוד, ריכוז, חדות ויצירתיות של המוח.

 

טיפ 3: מעסיקים?

זכרו שגרפולוגיה יכולה לחסוך לכם זמן ראיונות והכשרה של אנשים לא מתאימים. אלה טעויות שעולות הרבה כסף, זמן והשקעה של משאבים מיותרים.

 

טיפ4: הורים 

לעולם אל תגידו לילד שלכם שהכתב שלו לא יפה. מבחינת הילד זה כאילו אמרתם לו שמה שהוא עושה זה לא מספיק טוב ומכאן – הוא לא מספיק טוב. דברו אתו על כך שיזכור שיש מי שצריך לקרוא את כתב היד שלו ולכן כדאי שיקפיד על קריאות אבל לא מעבר לזה – תנו לו להביע את עצמו ואת אישיותו הייחודית בתוך כתב היד שלו.

 

 *רוצים להתייעץ עם צוות הגרפולוגים ? לחצו

 

משרות בתחום הרכב והתחבורה

משרות בתחום שירות לקוחות

 

קרדיט תמונות: shutterstock