איך לחזור מחל"ת לעבודה מ-0 ל- 100 ?

המשק נמצא בתהליך איטי של חזרה לשגרה, ומעסיקים כבר החלו להחזיר לפחות חלק מן העובדים, מחל"ת לשגרת עבודה. תהליך ההסתגלות הוא חלק טבעי ובלתי נפרד מהמציאות החדשה והוא מוכר בטבע כהסתגלות ביולוגית שאורכת כשלושה שבועות בממוצע. מה כולל תהליך ההסתגלות ומדוע צריך לחשב מסלול מחדש?

 

"ארגונים רבים טרם חזרו לעבודה רגילה, חלקם גילו שהעבודה מהבית יעילה וכדאית, אחרים בחרו להחזיר את העובדים בקונסטלציה שונה בדרך זו או אחרת" מספרת טלי טטרו, עו"ס בכירה ופסיכותרפיסטית מומחית לייעוץ קריירה. אם חזרתם לעבודה כדאי שתדעו שאתם חוזרים 'שונים' וזה בסדר גמור. מה ז"א? טטרו מספרת על תהליך הסתגלות שמתרחש ב- 3 מישורים: מישור זוג/משפחתי, מישור פנימי אישי ומישור תעסוקתי. תהליך ההבשלה מתרחש לאורך תקופה ולא מסתיים ביום אחד.

 

חזרה מחל"ת

 

 

תקופת הקורונה נתנה לנו זמן לעצור ולחשוב עם עצמנו וזאת אולי 'המתנה' הגדולה של התקופה הזו, אי אפשר להתעלם שמשהו קרה ועצר את חיינו ולכן זה טבעי שאנשים רבים שאלו עצמם המון שאלות ועכשיו עושים חישוב מסלול מחדש בזוגיות/משפחה ובקריירה. טטרו מציינת שמשהו באיזון של כולנו השתנה לטובה או לרעה, לפחות  באחד משלושת המישורים.

 

החיים לפני ואחרי הקורונה...

 

אין ספק כי למשבר הקורונה יש השלכות כחברה, כארגון וכפרט, וחשוב לתת לזה במה. עיבוד רגשי הוא הכרחי על מנת להתגבר על התקופה שעברה עלינו בבית, החזרה אינה פשוטה ולכן צריך לתת זמן לשם הסתגלות והתרגלות. תהליך ההסתגלות הוא חלק טבעי ובלתי נפרד מהמציאות החדשה והוא מוכר בטבע כהסתגלות ביולוגית שאורכת כשלושה שבועות בממוצע. הדבר הכי חשוב הוא לבצע דיאלוג עצמי ולברר האם אני נמצא במקום הנכון בקריירה שלי? האם טוב לי במקום העבודה הנוכחי? אלו הזדמנויות תעסוקה יש לי? ערכו דיאלוג עצמי ושאלו את עצמכם האם אני נמצא במקום הנכון בקריירה שלי? האם טוב לי במקום העבודה הנוכחי? אלו הזדמנויות תעסוקה יש לי?

 

חזרה 'אחרת'

 

"להתפטר זאת אופציה, אבל אופציה אחרונה" מדגישה טטרו ומסבירה שיש הרבה דברים שניתן לעשות עוד קודם לכן והראשון שבהם הוא לחשוב על תפישת התפקיד שלכם ואיך אתם יכולים לשנות אותה. כל תפקיד ניתן לבצע באופן שונה, תחשבו על יוסי המחסנאי שדאג לאחסן את הציוד במחסן במקום המיועד לו ובכך תמה עבודתו, לעומת אלי שהחליף אותו בתפקידו ודאג להכין פתקיות לכל פריט, קידד אותם כדי שבכל רגע אמת ידעו אלו חלקים חסרים במחסן ואלו ישנם ודאג להעביר את כל הרישומים הידניים באופן ממוחשב... מי מביניהם נהנה יותר מעבודתו ומי לדעתכם ייחסר לארגון יותר?

 

'ראש גדול' מתבטא גם בהרחבת המיומנויות הקיימות שלכם, יש לכם הזדמנות להרחיב מיומנויות ולהתפתח, יש הרבה פלטפורמות חינמיות שמציעות לכם זאת. נצלו זאת.  מעט עובדים כיום מתפקדים ביותר מתחום תוכן אחד וחבל כי ארגונים מחפשים עובדים רב תחומיים שהם 'גם וגם' גמישים, יצירתיים ופתוחים ללמידה.

 

השורה התחתונה והחשובה היא: האדם עושה את התפקיד ולא להיפך, ולכן כדאי תמיד לבחור להיות 'ראש גדול', ליזום, לשנות נפח עבודה, להרחיב ממשקי עבודה, לקחת יוזמות לפרויקטים . ניהול הקריירה שלכם תלוי בכם ולא במעסיקים שלכם ואף מעסיק לא יגיד 'לא' ליוזמות חדשות ו'ראש גדול', להיפך!

 

5 נקודות סיכום לחוזרים מחל"ת:

 

*תנו לעצמכם הזדמנות וזמן לעכל ולהתרגל מחדש. דברים רבים השתנו, כולל הקשר האישי שלכם עם המנהל וצריך לאפשר לזמן לעשות את שלו ולהתחבר מחדש.

*אל תקבלו החלטות הרות גורל ודרסטיות כמו התפטרות, אלא להשהות את ההחלטה, לחשוב טוב ולזכור שתקופת הקורונה אינה מייצגת שגרה.

*תתמכו בארגון – כל הארגונים עברו טלטלה כזו או אחרת בעקבות הקורונה. היו כתף למפוטרים ולמנהלים לאורך תקופה לא פשוטה זו.

*התרגלו למגבלות הבריאות המחייבות את הארגון בו הנכם עובדים.

*תהיו 'ראש גדול' ומולטיספירליים- הגדירו לעצמכם אחריות בעבודה וחישבו מה אתם יכולים לעשות כדי לגרום  לשינוי ולא מה הארגון יכול.  הציעו עזרה גם אם זה לא בתחום העיסוק הספציפי שלכם וזכרו שאם תיזמו אזי תובילו לשינוי והתקדמות.

 

חיפוש עבודה בתחום ההדרכה וההוראה

 

5 סיבות לצאת מהחל"ת: 

 

אולי יעניין אותך גם:

 

איך לשרוד ריאיון וירטואלי?

נמצאים בחל"ת? זה הזמן לחפש עבודה!

מדריך חיפוש עבודה להייטקיסט

 

* מרואיינת: טלי טטרו, פסיכותרפיסטית יועצת טיפול אישי, זוגי ותעסוקתי

קרדיט תמונות: shutterstock