ראיון טלפוני: שאלות שלא שואלים

ריאיון טלפוני בהחלט יכול להיות מאתגר, הגשתם מועמדות למשרה מסוימת, מתקשרת אליכם נציגת משאבי אנוש או אפילו המעביד הישיר בעצמו, ואחרי 3-4 שאלות אתם קולטים שאתם בעיצומו של ריאיון טלפוני... הידעתם שיש שאלות שלמעסיק אסור לשאול אתכם? ומה לגבי שאלות שעדיף שאתם לא תשאלו?

 

ראיון טלפוני

 

ריאיון טלפוני מהווה השיחה הראשונה שתקיימו עם מקום העבודה הפוטנציאלי, יש לכם X דקות להרשים את הצד השני בתשובות הנכונות לפני שעוברים לשם הבא ברשימה. אז איך עוברים אותו נכון? יש כמה תנאי סף בסיסים שכדאי לאמץ:

 

כדאי להיות  זמינים בטלפון

בתקופת חיפוש עבודה, אם אתם לא זמינים, הצד השני ימשיך לשם הבא ברשימה ואתם יכולים לפספס הזדמנות אמיתית. השתדלו להיות זמינים כמה שיותר ואם בכל זאת תפסו אתכם במקום רועש או כשאתם לא מספיק ממוקדים, התנצלו קלות על חוסר יכולתכם לשוחח באותו הרגע ודאגו לקחת את מספר הטלפון ולחזור בהקדם האפשרי.

 

תנו לצד השני להוביל

קיבלתם טלפון שחיכיתם לו ממקום שממש נדלקתם עליו? מצוין! שימו לב שמרוב התלהבות לא תעמיסו מידע על הצד השני. תנו לצד השני לנהל את השיחה, להוביל, לשאול את השאלות. יש לכם גם שאלות? מצוין, תכינו אותן מראש, מיד נגיע למה אפשר לשאול ומה אי אפשר לשאול בשלב הזה. האדם שבצד השני של הטלפון, רוב הסיכויים, מבצע לא מעט שיחות טלפון, מקבל המון מידע שלאחר מכן עליו לסנן, אתם רוצים לעזור לו ולתת לו את המידע שהוא מבקש, על ידי הקשבה ותשומת לב לשאלותיו.

 

מה לא לשאול בריאיון טלפוני?

זכרו ריאיון טלפוני הוא רק השלב הראשוני ויש שאלות שכדאי לשמור אותן לשלב הבא, אחרת אתם עלולים ליצור רושם מוטעה. כמו למשל:

נושא השכר – התייחסות לנושא השכר, אינה מומלצת אלא אם כן מועלית על ידי הצד המראיין. תנו לצד השני להוביל ואל תשאלו שאלות על שכר מכיוון שהן לא רלוונטיות בשלב זה.

 

נושא הקידום בעבודה – תחום נוסף שמוקדם לשאול לגביו בטלפון. מדובר בשיחה ראשונית בה יש צד שמעונין להתרשם מכם, אל תרוצו לשאול כבר על אפשרויות קידום, זה לא הזמן. השאירו שאלה זו לריאיון הפרונטאלי.

 

 

שאלות שלמראיין אסור לשאול אתכם בריאיון טלפוני ובריאיון בכלל

מסתבר שלא רבים יודעים, אך על פי חוק, ישנן מספר שאלות שאסור למראיין לשאול אתכם. ניסחנו בלשון זכר, תקף כמובן גם בלשון נקבה:

 

  1. האם אתה נשוי?
  2. האם יש לך ילדים?
  3. האם אתה מתכנן ילדים בקרוב? או – האם את מתכוונת להיכנס להיריון בקרוב?
  4. האם יש תרופות שאתה נוטל באופן קבוע?
  5. האם יש לך עבר פלילי?
  6. מה הפרופיל הצבאי שלך?
  7. באיזו תדירות אתה נקרא למילואים?
  8. באיזו שנה סיימת תיכון? (או כל שאלה שמנסה להבין בני כמה אתם)
  9. האם אתה שומר כשרות / שומר שבת?
  10. מה השקפתך הפוליטית?
  11. מה המוצא שלך?

 

כל השאלות הללו עשויות להיחשב כשאלות מפלות על רקע גיל, מוצא, הורות, היריון, השקפה פוליטית, אמונה דתית ועוד, ולכן הן אסורות על פי חוק.

 

זכרו: ראיון טלפוני משמעו לתת לצד השני להוביל, ולשאול שאלות רלוונטיות לשיחה.

 

קרדיט תמונות: shutterstock