מדריכים חינוכיים: שליחות וסיפוק

מחפשים עבודה ונתקלתם במשרות של הדרכה חינוכית? אין לכם ניסיון אבל חושבים שאתם מתאימים? למדתם חינוך ומתלבטים כיצד לצאת לשוק העבודה? אם אתם טיפוסים אכפתיים בעלי יכולת הנהגה והכלה, אולי זה הכיוון שלכם. כל המידע על משרת מדריך חינוכי וההכשרה הנדרשת לתפקיד

 

מדריך חינוכי

 

מדריך חינוכי (או כמובן מדריכה חינוכית) הוא מושג המתייחס להדרכה  במגוון סוגי מסגרות לילדים ובני נוער, מעבר למסגרת הפורמלית של הוראה בבית הספר. מדריך חינוכי יכול להיות:

 

  • מדריך של ילדים / נערים בקיבוץ לאחר שעות בית הספר
  • מדריך ב"מועדונית" בעיר
  • מדריך בתנועת נוער
  • מדריך בפנימייה (ברוב המקרים זה כולל מגורים)
  • מדריך בפרויקט/חוג מסוים

 

המדריך החינוכי נמצא בקשר ישיר עם הילדים / בני הנוער, מעביר להם תכנים בתחומים מסוימים, בהתאם למסגרת ומהווה עבורם אוזן קשבת. מדריך חינוכי יכול להשתלב במגוון מסגרות ועם אוכלוסיות שונות: ילדים מצטיינים, עולים חדשים, חינוך מיוחד, נוער בסיכון, ילדים בעיר, במושב, בקיבוץ, ביישוב קהילתי, ועוד.

 

למי זה מתאים?

 

עבודה בהדרכה חינוכית יכולה להתאים לצעירים ולמבוגרים שהתנסו בהדרכה כמו צופים, לחבר'ה בני 18, לצעירים אחרי צבא, ולבעלי תואר אקדמי רלוונטי המחפשים להשתלב בעולם התעסוקה. לא חובה להיות צעיר על מנת לעסוק בהדרכת ילדים או נוער, גם מבוגרים בגילאי 40 ומעלה יכולים בהחלט להשתלב במסגרת המתאימה.

 

עיקר הדבר הוא לאהוב עבודה עם ילדים, להיות מצוידים בתכונות כגון סבלנות, הכלה, יכולת הקשבה, אמפתיה, ובו בעת גם אסרטיביות, יכולת עבודה בצוות ויכולת השתלבות בתוך מערכת.

 

 

מה ההכשרה הנדרשת לתפקיד?

 

מכיוון שמדובר במשרה מגוונת אשר יכולה להתבצע במספר מסגרות ובמגוון אוכלוסיות, ההכשרה משתנה, בהתאם לסוג האוכלוסייה והמסגרת. באופן כללי ניתן לחלק את סוגי המסגרות כך:

 

מדריך חינוכי למסגרת של חינוך מיוחד – ניקח לדוגמה בית ספר לחינוך מיוחד, המחפש מדריך חינוכי טיפולי. דרישות התפקיד: ניסיון בתחום חינוכי טיפולי, אהבת ילדים, אוריינטציה וחשיבה מערכתית טיפולית, יכולת עבודה בצוות, יוזמה ויכולת להוביל תהליכים.

 

דוגמא נוספת - הוסטל לבוגרים אוטיסטים אשר מחפש מדריכים ודרישות התפקיד המוגדרות הן: אחריות, ראש גדול, גמישות, יחסי אנוש מעולים, סבלנות, יכולת עבודה בצוות.

 

יש מסגרות עבודה בהדרכה חינוכית בחינוך המיוחד עבור ילדים, עבור בני נוער ועבור מבוגרים, כאשר משרת ההדרכה יכולה להיות מוגדרת גם כעבודה מועדפת. בחלק מהמקומות תידרשו להציג ניסיון, וגם ללא ניסיון, אם יש לכם את הכישורים והתכונות המתאימות, תוכלו להתקדם בתחום.

 

 

מדריך חברתי למסגרת של נוער בסיכון –  מדריך לליווי השגחה והדרכה, כולל דרישות תפקיד של יכולת הכלה, יחסי אנוש טובים ויכולת עבודה בעומס. לא תמיד נדרש ניסיון קודם.

 

 

מדריך חברתי למסגרת עירונית / קיבוצית – דרישות התפקיד משתנות, למשל במקום עבודה אחד הדרישות: בוגר/ת תואר ראשון חינוכי/טיפולי– יתרון, ניסיון מוכח בהדרכת ילדים, יכולת ומיומנות ליצירת סביבה תומכת לילדים, נכונות והסכמה לפעול כחלק ממסגרת מערכתית. במקום אחר לא נדרש תואר ומציינים: גישה טובה לעבודה עם ילדים, אהבת אדם וילדים בפרט, סבלנות, הקשבה והכלה, ראש פתוח ויצירתי, יחסי אנוש טובים ויכולת עבודה בצוות, ניסיון בהדרכה בחינוך הבלתי פורמלי (כגון צופים או צבא)- יתרון.

 

שורה תחתונה:  עבודה בהדרכה חינוכית היא עבודה עם שליחות, מספקת ומגוונת עם סוגים שונים של אוכלוסיות, ומסגרות בלתי פורמליות ופורמליות, כאשר ברוב המקרים, נדרשת אהבה לדבר, סבלנות, מוטיבציה, כושר מנהיגות וכד'.

 

*קרדיט תמונה: shutterstock