איך צולחים ראיון עבודה לאחר פיטורים?

זה קורה כמעט בכל ראיון עבודה. המראיין היושב מולנו מבקש מאיתנו לספר על עצמנו, על התאמתנו לתפקיד ועל הניסיון המקצועי שלנו ובסוף הדברים עולה כמובן השאלה המתבקשת - באילו נסיבות עזבנו את העבודה הקודמת...

 

ראיון עבודה

 

 שאלה זו קשה במיוחד עבור אנשים שפוטרו ממקום עבודתם הקודם , בעיקר בפן הריגשי. אם כן, כיצד ניתן להתמודד עם המכשול הזה ולצלוח את הריאיון בהצלחה?

 

אז ככה תתמודדו עם השאלה המכשילה "מדוע עזבת את מקום העבודה הקודם?"

 

לתת הסברים מניחים את הדעת – גם המראיין היושב מולכם יודע שפיטורי עובדים הם דבר שכיח בעולם התעסוקה. לכן, אם סיבת פיטוריכם הייתה לגיטימית כמו למשל צמצומי כח אדם בחברה, אי יכולת להתקדם מקצועית, הרעת תנאים או פשוט תחושת מיצוי ממקום העבודה, מומלץ להיות כנים ולספר זאת למראיין. קרוב לוודאי שהוא יזדהה עם הסיבה אותה הצגתם ותוכלו להתקדם בבטחה לשלב הבא של הריאיון.

 

היו לקוניים –  לעיתים אין ברירה וצריך לצמצם במילים כמה שאפשר. במיוחד הדברים אמורים במקרים בהם פוטרתם מן העבודה בגלל יחסים גרועים עם המנהל הישיר שלכם. אין זה משנה מי היה אשם בחילוקי הדעות בין שניכם, מומלץ פשוט שלא להתעמק בעניין ופשוט לענות בצורה לקונית: 'לא הסתדרתי עם הממונה', תשובה שמשמעותה שאמנם חוויתם קשיים פרסונליים מול הממונה הישיר, אך מצד שני התרבות הארגונית כן התאימה לכם ואף הזדהיתם איתה.

 

צורת התמודדות נוספת היא דרך משפטים כמו 'חילוקי הדעות בינינו לא אפשרו לנו להתנהל בצורה מועילה לחברה' או 'אני מלא הערכה אישית ומקצועית לממונה הקודם אך לצערי לא יכולנו לגשר על הפערים בתפיסות העולם המקצועיות שלנו'.  מה שבטוח הוא שאסור להשמיץ במהלך הריאיון את המנהל הקודם ולדבר ברעתו שכן הדבר יאיר אתכם בצורה שלילית ותצטיירו כאנשים מרירים וכעוסים.

 

הצגה חיובית – ראיון עבודה אינו בית משפט והוא בוודאי אינו תא וידוי בכנסייה, לכן מומלץ לשקול בתבונה את ההסבר מדוע פוטרתם. בסופו של דבר, המראיין יעדיף מועמד שיודע להציג את עצמו בצורה חיובית ולכן מומלץ להציג את הדברים באופן הכי חיובי ואופטימי שניתן.

 

קחו את הפיטורין בפרופורציה הנכונה – פיטורין, על אף היותם בלתי נעימים, נחשבים לדבר די נפוץ בשוק התעסוקה לכן חשוב לקחת אותם בפרופורציה הנכונה ולהתכונן לשאלה הזו מראש. גם אם אתם מרגישים שהשאלה הזו פוגעת בסיכוייכם לקבל את העבודה, אתם לא באמת יודעים מה עובר בראשו של המראיין, לכן פשוט השתדלו לחייך ולהקרין ביטחון עצמי כאילו המשרה הזו תפורה בול על מידותיכם.

 

הציגו המלצות ממעסיקים קודמים –   גם אם הממונה הישיר במקום העבודה הקודם גרם לפיטוריכם, עדיין תוכלו לנסות לקבל המלצות ממנהלים אחרים בחברה עימם באתם במגע. במקרה בו פיטוריכם הגיעו כתוצאה מקיצוצים בחברה או משבר אליו נקלעה החברה, דוגמת משבר הקורונה והשלכותיו על המגזר העסקי, אין קשר בין התנהלותכם המקצועית לפיטורין עצמם וכדאי להוכיח את העניין על ידי קבלת המלצות חמות ממעסיקיכם הקודמים.

 

*קרדיט תמונה: shutterstock