איש QA: ת"ז

בודק תוכנה, איש QA, הוא זה אשר אחראי על איכות המוצר, על וידוא תקינותו כחלק מחשיבות חוויית הלקוח ופרמטרים נוספים. המקצוע תפס תאוצה בשנים האחרונות ונחשב לאחד המקצועות המבוקשים כיום בענף ההייטק בישראל

 

QA

 

אם מסתכלים על שנת 2022, מקצוע ה- QA לחלוטין מופיע ברשימת המקצועות המבוקשים ביותר בהייטק, ולמרבה הפלא, לא תמיד דורש לימודים או ניסיון!

כמה מילים על התפקיד

QA הם ראשי תיבות עבור Quality Assurance, הבטחת איכות. בשנים האחרונות, הנושא תופס תאוצה ומהווה נדבך מהותי בכל הנוגע לפיתוח מוצרים ותוכנות, מכיוון שהדגש על איכות במיוחד כאשר התחרות הולכת וגוברת, הוא אלמנט קריטי עבור חברות רבות. ההתפתחות חסרת ההרף של תחומים רבים ברחבי העולם הביאה לביקוש הולך וגובר לעובדי QA מקצועיים. כיום, הבטחת איכות היא הרבה יותר מבדיקה של מוצרים שונים. אם אתם מגישים מועמדות לתפקיד הזה ב-2022, הוא יכלול נדבכים רבים ומרתקים בתחום שבו בחרתם:

  • יצירה של תוכניות מבדקים מפורטות ומקיפות
  • סקירה של תוכניות עיצוב טכניות ודרישותיהן
  • הערכה, תיעדוף ותכנון של מבדקי איכות שונים
  • ביצוע בדיקות רגרסיה מקיפות ומעמיקות כדי לבדוק "באגים"
  • פיתוח ויישום של תהליכי מבדקים עבור מוצרים קיימים ומוצרים חדשים
  • חקירה של תוכנות שאינן עושות את עבודתן
  • התעדכנות בכלי בדיקה שונים ואסטרטגיות מבדקים חדשות

כפי שניתן לראות, תפקיד QA הוא תפקיד מפתח שמקשר בין המוצר ובין לקוחות. בעלי התפקידים האלו הם בעלי יכולת בחינה מעמיקה, ויכולים לפתור בעיות שונות, במוצרים שונים, בכל שלבי הפיתוח.

 

בבית, במשרד או בחוץ?

עבודת QA מתבצעת מול המחשב. היא יכולה להיעשות במשרדי החברה או בבית – תלוי בהגדרות ובמידת הגמישות. בשנתיים האחרונות חל שינוי משמעותי בנושא העבודה מהבית עם פרוץ משבר הקורונה, וכיום ניתנת גמישות חלקית או מלאה בנושא. כלומר ברוב המקרים העובדים יכולים לפחות חלק מהזמן, לדוגמא יומיים או שלושה בשבוע – לעבוד מהבית, וישנם מקומות אשר מאפשרים עבודה מלאה מהמחשב בבית.

 

מה אפשרויות הקידום?

מקצוע ה-QA מאפשר כיוונים מגוונים להתפתחות ולקידום: בהתאם לרמת הידע והניסיון של בעלי התפקיד האלו, ניתן להתקדם למקצועות נוספים שנוגעים בתחום, כמו:

מנהל מוצר: תפקיד מאתגר ומעניין בפני עצמו, שבהחלט מתאים לאלו שרוצים להתקדם בתחום ההייטק וה-QA. מקצוענים בעלי ניסיון בתחום יכולים להתקדם לתפקידים של ניהול מוצרים, ובכך לפקח ולהבטיח את איכות המוצרים של חברות שונות.

 

תפקידי DevOps

אלו שעובדים ב-QA הם בעלי ראייה נרחבת של הליך הפיתוח. הודות לכך, הם יכולים להתקדם לתפקידי DevOps, שמהווים תרבות פיתוח בפניי עצמה. אלו שמתקדמים לתפקידים האלו עובדים בצוותים מוכשרים במיוחד על תכנון, פיתוח, ביצוע בדיקות, הפצה, ותפעול של תוכנות, על ידי שימוש בכלים אוטומטיים ועקרונות מגוונים. מדובר בעבודה מאתגרת ומספקת במיוחד, ואלו עם ניסיון בתחום ה-QA יכולים להתקדם לעבודה בצוותים, ולקחת חלק גדול יותר בפיתוח תוכנות.

 

מנהלי חווית לקוח

בסופו של דבר, תפקידם המרכזי של עובדי QA הוא להבטיח חווית קצה איכותית ללקוחות. ניסיון בתפקיד הזה מאפשר להתקדם לניהול חווית לקוח, ולהיות בעלי אחריות נרחבת יותר על איכות התוצר הסופי.

 

ניהול IT

אם אתם מעוניינים בתפקידים ניהוליים, QA יכול להוות מקפצה מעולה עבורכם. פיתוח של ראיה נרחבת וחשיבה ביקורתית במהלך פיתוח של מוצרים הוא חיוני בתפקידי ניהול IT, ומשרות QA בהחלט מכשירות עובדים להיות בעלי חשיבה נרחבת שכזו.

אלו רק חלק מהתפקידים שניתן להתקדם אליהם עם ניסיון ב-QA. ככל שצוברים יותר ידע וניסיון בתחום הזה, ניתן לקבל תפקידים בעלי אחריות גדולה יותר, לרבות תפקידים ניהוליים, ולהתמקצע בניהול מוצרים, ניהול צוותים ופיתוח תוכנות ומוצרים איכותיים במיוחד.

 

מה השכר הממוצע?

בהתאם לניסיון וליכולות העובד, השכר ההתחלתי בתחום QA הוא בין  10-12אלף שקלים בחודש, בהתאם לניסיון ולכישורי העובד, ומשם ניתן להתקדם. לאחר שלוש שנות ניסיון ניתן להרוויח בממוצע בין 15-20 אלף שקלים. ראש צוות QA יכול להרוויח כ-20 אלף שקלים בחודש, בתחילת דרכו, ולאחר ותק של 3-5 שנים, ניתן להרוויח כ- 25 אלף שקלים בחודש.

 

מה הדרישות לקבלה עבור המשרה?

הדרישות בתחום QA משתנות. חלק מהחברות אינן דורשות תואר אקדמי או תעודה מקצועית, וחלקם אף אינם דורשים ניסיון, אלא מחפשים לשלב במקום העבודה את האנשים בעלי הכישורים המתאימים אשר אוהבים ללמוד ולהתקדם תוך כדי תנועה. חלק מהמקומות כן דורשים ניסיון בביצוע בדיקות. הכישורים העיקריים הנדרשים הם:

  • אוריינטציה טכנולוגית, בין אם יש לכם ניסיון או לא, בין אם למדתם את התחום או לא.
  • חשיבה של בודק תוכנה: למצוא שגיאות, לחשוב מחוץ לקופסא, להכשיל את המערכת וכו'.
  • ידיעת השפה האנגלית ברמה גבוהה

 

האם נדרשים לימודים מוסמכים כדי לעסוק בתחום?

לא כל המקומות מחייבים ללמוד לימודי QA אולם ללא ספק קורס מקצועי בתחום מהווה נקודת התחלה טובה לאלו שאינם מכירים את התחום כלל או שאין להם ניסיון. הקורסים בתחום QA כוללים למידת בסיסי נתונים, שפות תוכנה, ניתוח מערכות, פיתוח תוכנה ובדיקה, ועוד. היתרון של למידת קורס מקצועי הוא בהתאמתו לטכנולוגיה העכשווית, למרות שכאמור אין זה חובה, חלק מהמקומות מכשירים אנשי QA ללא ניסיון וללא לימודים, עם כניסתם לעבודה. מכללות ומסגרות לימודיות רבות בישראל, מציעות כיום קורס QA במידות העמקה שונות, במסלולים מגוונים ולאורך פרקי זמן שונים.

 

שורה תחתונה

בשנים האחרונות, תחום בדיקת תוכנה תופס תאוצה כתפקיד חשוב ומהותי בכל חברת הייטק, ובחברות נוספות. בלי בדיקת תוכנה, אשר מהווה שלב מהותי בתחום פיתוח התוכנה והמוצר, לא ניתן להוציאו לשוק, ולכן מדובר בתפקיד כל כך חשוב. בודק תוכנה עובד מול המחשב, ותפקידו לאתר תקלות, לבדוק את התנהלות התוכנה ולחשוב מחוץ לקופסא, על מנת ממש לנסות להכשיל את התוכנה.

ניתן להתקבל לתחום ללא ניסיון וללא לימודים בחלק מהמקרים, ולהתחיל את ההכשרה במקום העבודה. חלק מהמקומות בהחלט דורשים לימודים או ניסיון של לפחות שנה אחת. מכיוון שתחום המיחשוב בישראל ובעולם רק הולך ומתפתח, הצפי הוא כי בשנת 2022 התחום ילך ויצמח ויהווה תפקיד מרכזי בעולם ההייטק.