איך תצליחו להסתדר עם בוס 'קשה'?

אחד הפרמטרים המשפיעים ביותר על יציבות עובד הוא המנהל הישיר שלו. מערכת היחסים הנרקמת בין עובד ומנהלו הישיר מתבססת על הכימיה שנוצרת ביניהם, ההתאמה בין סגנונות העבודה שלהם, האופי והציפיות ההדדיות. לכל אלו השפעה אדירה על ההחלטה של העובד האם להישאר או לעזוב ולחפש מקום עבודה אחר

 

 

ופה בדיוק הבעיה... לא תמיד תוכלו לצפות מראש מי יהיה המנהל הישיר שלכם. לעיתים תבחרו לעבוד בחברה מסוימת, רק בכדי לגלות שמספר שבועות אחרי, המנהל הישיר שלכם זה שגייס אתכם ושבגללו בחרתם את מקום העבודה הזה, עוזב למקום אחר. לפעמים יש שינויים ארגוניים לא צפויים וחילופי מנהלים, ובמקרים אחרים מי שבשלב הראיונות נראה לכם כמו מנהל פוטנציאלי שתסתדרו אתו, בפועל תוך שבועיים-שלושה בתפקיד הוא יתגלה דווקא כמישהו שממרר את חייכם.

 

אז מה עושים אם זה קורה גם לכם? מה עושים אם אתם מוצאים את עצמכם עובדים תחת מנהל שקשה לכם (ואולי לא רק לכם) להסתדר אתו? הנה 3 סוגי בוסים כאלה ואיך למרות זאת אפשר לעבוד איתם בהצלחה:

 

הווירטואלי

מכירים אותו? מדובר במנהל שלא באמת נוכח, ליתר דיוק הוא פשוט לא מורגש. אולי הוא טיפוס שאוהב לתת לעובדים שלו עצמאות, אולי הוא עסוק מידי במטלות של עצמו, אולי הוא פשוט חסר סבלנות או שסתם סומך יותר מידי על אחרים או שדברים יסתדרו מעצמם. כך או כך, אם יש לכם מנהל כזה יהיה לכם מאוד קשה לקבל ממנו הוראות ברורות, יהיה לכם קשה להבין מה הוא מצפה מכם, ואפילו ייתכן שלא תדעו בוודאות מה היעדים שאתם צריכים לעמוד בהם. לא בטוח שיהיה לכם עם מי להתייעץ ברגע של התלבטות וסביר להניח שגם כשנכנסתם לתפקיד, הייתם צריכים ללמוד הכל לבד ולעשות חפיפה לעצמכם, בעצמכם.

 

איך תתמודדו עם מנהל כזה? כנראה שתצטרכו לקחת את המושכות בידיים. כדאי שביוזמתכם תשלחו לו עדכונים על מה שאתם עושים ואיך התקדמתם, נסו לתאם אתו פגישה אישית לפחות אחת לשבוע-שבועיים ותשאלו אותו שאלות באופן ישיר. אם לא תקבלו תשובות או שיתוף פעולה, נסו לפנות למנהל אחר/ קולגה בכיר. בכל מקרה, עשו טובה לעצמכם ותעדו הכל. תעדו את הפעולות שלכם ושמרו את המיילים עם השאלות שלכם, העדכונים או הרמות הדגל. תוכלו לשלוף אותם בעת הצורך אם מתישהו הוא יפנה אליכם עם ביקורת.

 

המאוים

זהו מנהל מסוג שקשה מאוד להתמודד אתו, בסיטואציות מסוימות הוא כל כך חסר ביטחון וחרד לכיסאו עד שהוא אפילו עלול לנסות להקטין אתכם, לשים לכם רגל, לצמצם את האחריות שלכם, לקחת קרדיט על רעיון שלכם או להציג הצלחה שלכם כשלו.

 

איך תתמודדו עם מנהל כזה? זוכרים את הטיפ הקודם? הוא רלוונטי גם במקרה הזה. תעדו את הפעולות שלכם, אל תמענו רק אליו את המיילים עם הרעיונות/ יוזמות/ הצלחות שלכם – במקום זה שתפו במקביל מנהלים נוספים. הקפידו להעלות את הרעיונות המקוריים שלכם בישיבות רבות משתתפים ובמקביל אל תשכחו לפרגן לו (כשאתם מצליחים לזהות הזדמנות טובה). כן, כן... לצאת נגדו ראש בראש זה ממש לא מומלץ, אז כל עוד הוא ירגיש שאתם מעריכים אותו ומכבדים אותו זה כבר יקל על המצב.

 

'טוחן השעות'

זה בוס שאוהב מאוד את העבודה שלו. הוא משקיען, הוא פדנט, הוא טוחן שעות - מגיע מוקדם ויוצא אחרון. לא בטוח אם יש לו בכלל חיים מחוץ לעבודה והבעיה הגדולה פה היא שהוא מצפה מכל העובדים שלו, ללא יוצא מן הכלל, להיות בדיוק כמוהו ולעמוד באמות המידה שלו עצמו.

 

איך מתמודדים עם בוס שהוא העובד המושלם? קודם כל לתאם ציפיות ולפרוט את היעדים למשימות ברורות, רצוי מאוד שהן יהיו ריאליות גם בעיניכם. בשלב הבא, חשוב להיות שקופים ככל האפשר ולדווח למנהל על ההתקדמות שלכם על בסיס קבוע יומי/ שבועי/ חודשי. ככל שתבחרו בתכיפות גבוהה יותר, כך תחסכו הפתעות מיותרות. אם ברור לכם שאתם לא עומדים בקצב והתפוקה שלכם נמוכה מהציפיות שלו, אל תהססו לשתף אותו בזה כמה שיותר מוקדם. זוכרים? כמה שפחות הפתעות לא טובות!

 

שורה תחתונה: במהלך הקריירה שלכם, סביר מאוד שתיתקלו בעוד המון סוגים של מנהלים... המנהל החברותי מידי, זה שרוצה להיות החבר הכי טוב שלכם ולא יודע לשים גבולות. המנהל שיאהב לעקוץ אתכם מאחורי הגב או בנוכחותכם, זה שלא מכבד את שעות הפנאי שלכם, המיקרו-מנג'ר, שלא יודע לבזר סמכויות ועוד ועוד... המפתח להצלחה בעבודה עם מנהלים כאלה הוא תמיד לנסות לזהות אצלם את תבניות ההתנהגות שחוזרות על עצמן ובמקום לבחור בהיתקלות ראש בראש, להיות תמיד צעד אחד לפניהם כדי למנוע חיכוכים מיותרים.

 

ואם ניסיתם כבר הכל ושום דבר לא צלח לפעמים אין ברירה, אלא לחפש לעצמכם מקום עבודה אחר...

 

כותבת המאמר: מאיה בוכניק, יועצת קריירה וחיפוש עבודה, מנטורית דרושים IL