עובדים עקורים ומיומנויות חדשות: דו"ח עולמי

המסקנה החד משמעית שעולה מתוך הדו"ח האחרון של הפורום הכלכלי העולמי, היא שאפשר וכדאי למנף את שפע החדשנות הטכנולוגית המגדירה את העידן הנוכחי שלנו כדי למצות את הפוטנציאל האנושי. מה זה אומר ואיך עושים זאת? כתבה שנייה בסדרה

 

AI

 

ממצאי הדו"ח העולמי מצביעים על קצב מהיר של אימוץ הטכנולוגיה, בעיקר בתחומי מחשוב ענן, ביג דאטה ומסחר אלקטרוני אשר נותרו בראש סדר העדיפויות של מנהיגים עסקיים. עם זאת, חלה גם עלייה משמעותית בהתעניינות בהצפנה, רובוטים ובינה מלאכותית.

 

אוטומציה, במקביל למיתון COVID-19, יוצרת תרחיש של 'הפרעה כפולה' לעובדים. האימוץ הטכנולוגי עד שנת 2025 צפוי להיראות כך:  43% מהעסקים שנסקרו מציינים שהם עומדים לצמצם את כוח העבודה שלהם עקב אינטגרציה טכנולוגית , 41% מתכננים להרחיב את השימוש שלהם בקבלנים לעבודה מתמחה במשימה, ו-34% מתכננים להרחיב את כוח העבודה שלהם עקב אינטגרציה טכנולוגית. עד 2025, הזמן המושקע במשימות הנוכחיות בעבודה על ידי בני אדם ומכונות יהיה שווה. חלק ניכר מהחברות גם מצפה לבצע שינויים במיקומים, בשרשראות הערך שלהן ובגודל כוח העבודה שלהן בשל גורמים מעבר לטכנולוגיה בחמש השנים הקרובות.

 

מעסיקים צופים שעד 2025, אחוז התפקידים המיותרים יפחת מ-15.4% מכוח העבודה ל-9% (ירידה של 6.4%),  ואחוז התפקידים הצומחים יגדל מ-7.8% ל-13.5% (5.7% צמיחה). בהתבסס על נתונים אלה, ההערכה היא שעד 2025, 85 מיליון מקומות עבודה עשויים להתייתם, בעוד ש-97 מיליון תפקידים חדשים צפויים להיווצר.

 

פערי כישורים ומיומנויות

 

פערי הכישורים ממשיכים להיות גבוהים ומשתנים בחמש השנים הקרובות. קבוצות הכישורים והמיומנויות המובילות שמעסיקים רואים כעלייה בולטת לקראת 2025 כוללות קבוצות כמו חשיבה ביקורתית וניתוח, פתרון בעיות, ומיומנויות בניהול עצמי כגון למידה פעילה, חוסן, סובלנות ללחץ וגמישות מחשבתית. 94% מהמנהיגים העסקיים מדווחים שהם מצפים מהעובדים לצבור מיומנויות חדשות בעבודה וקליטה מהירה.

 

רוב כוח העבודה הוא כבר מקוון,  84% מהמעסיקים אמורים לבצע דיגיטציה מהירה של תהליכי עבודה, כולל הרחבה משמעותית של עבודה מרחוק - עם פוטנציאל להעביר 44% מכוח העבודה שלהם לפעול מרחוק. כדי להתמודד עם דאגות לגבי פרודוקטיביות ורווחה, כשליש מכלל המעסיקים מצפים לנקוט גם בצעדים ליצירת תחושת קהילה, חיבור ושייכות בין העובדים באמצעות כלים דיגיטליים, ולהתמודד עם אתגרי הרווחה שמציבה המשמרת לעבודה מרחוק.

 

בהיעדר מאמצים יזומים, אי השוויון בשוק התעסוקה צפוי להחמיר, משרות כלליות שאינן דורשות יכולות גבוהות ושכרן נמוך, נפגעו כבר בשלב הראשון של ההתכווצות הכלכלית. בהשוואה למשבר הפיננסי העולמי ב- 2008 שהשפיע על אנשים עם רמות השכלה נמוכות יותר, ההשפעה היום היא הרבה יותר משמעותית וקיימת סבירות גבוהה יותר להעמיק את אי השוויון הקיים.

 

הלמידה וההכשרה המקוונת נמצאים במגמת עלייה, אך היא שונה עבור עובדים ועבור מובטלים, וחלה עלייה של פי ארבעה במספר האנשים המחפשים הזדמנויות ללמידה מקוונת.

 

הזדמנויות למידה והתפתחות אישית

 

במקביל לנתון זה, חלה עליה של פי חמישה במתן הזדמנויות ללמידה מקוונות לעובדים על ידי מעסיקים ועלייה של פי תשעה בהרשמה ללומדים שניגשים ללמידה מקוונת באמצעות תוכניות ממשלתיות. העובדים שמים דגש גדול יותר על קורסי התפתחות אישית, שראו צמיחה של 88% בקרב אוכלוסייה זו. לעומתם, מובטלים שמו דגש רב יותר על לימוד מיומנויות דיגיטליות כגון ניתוח נתונים, מדעי המחשב וטכנולוגיית מידע.

 

עובדים שאמורים להישאר בתפקידם, צריכים לקחת בחשבון כי חלק ניכר ממיומנויות הליבה שלהם ישתנה בחמש השנים הקרובות ו-50% מכלל העובדים יזדקקו להכשרה מחדש.

 

למרות השפל הכלכלי הנוכחי, הרוב הגדול של המעסיקים מכיר בערך של השקעה בהון אנושי. 66% מהמעסיקים שנסקרו מצפים לקבל החזר על ההשקעה בשיפור מיומנויות והשבחה מחדש בתוך שנה. עם זאת, אופק הזמן הזה מסתכן להיות ארוך מדי עבור מעסיקים רבים בהקשר של הזעזוע הכלכלי הנוכחי, וכמעט 17% נותרו בחוסר ודאות לגבי תשואה כלשהי על השקעתם.

 

הון אנושי

 

הדו"ח קובע כי חברות צריכות להשקיע במדדים טובים יותר של הון אנושי וחברתי באמצעות אימוץ מדדי סביבה, חברה וממשל (ESG) והתאמתם למדדים מחודשים של חשבונאות הון אנושי. מספר לא מבוטל של מנהיגים עסקיים מבינים כי מיומנות מחדש של עובדים, במיוחד בקואליציות בתעשייה ובשיתופי פעולה ציבוריים-פרטיים, היא גם חסכונית ויש לה דיבידנדים משמעותיים לטווח הבינוני-ארוך - לא רק עבור הארגון שלהם אלא גם לטובת החברה כולה.

 

המגזר הציבורי צריך לספק תמיכה חזקה יותר להכשרה מחודשת ולשיפור מיומנויות עבור עובדים בסיכון או מיותמי תפקיד. נכון לעכשיו, רק 21% מהעסקים מדווחים שהם יכולים לעשות שימוש בכספי ציבור כדי לתמוך בעובדיהם באמצעות מיומנות מחדש והשבחה. המגזר הציבורי יצטרך ליצור תמריצים להשקעות בשווקים ובמקומות העבודה של המחר; לספק רשתות ביטחון חזקות יותר לעובדים עקורים בעיצומם של מעברי עבודה; ולהתמודד בצורה נחרצת עם שיפורים במערכות החינוך וההכשרה.

 

שורה תחתונה: יש את האמצעים להכשיר מחדש ולשפר מיומנויות של יחידים באופן חסר תקדים, לפרוס רשתות ביטחון מדויקות המגנות על עובדים עקורים מפני עוני, וליצור מפות מותאמות אישית המכוונות את העובדים העקורים לעבר משרות המחר שבה יוכלו לשגשג.

 

* הדו"ח האחרון של הפורום הכלכלי עולמי

 

* לכתבה הראשונה בסדרה

*לכתבה השלישית בסדרה